ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Револуција која хода
РОЂЕНДАНСКОМ представом "Секс-уметност-комунизам", Битеф театар је обележио тридесет другу годишњицу постојања.
Новости
Пандемијска криза није умањила актуелност политичких и личних теорија Маргерит Дирас (Владислава Ђорђевић), Оскара Давича (Славен Дошло) и Пјер Паола Пазолинија (Милош Тимотијевић), које је Бојан Ђорђев окупио на сцени, да проговоре и још једном проживе познату инверзију, "Баук Европе кружи комунизмом". Док је баук комунизма кружио Европом (Маркс), отпор тоталитарним идејама је био легитиман, и, упркос жртвама, романтично прогресиван. Данас либерални капитализам, потрошачко друштво, саму идеју једнакости и левице употребљава у парадоксалном значењу: једнакост у потрошњи, све је роба и свако је купац. Тржиште идеја је постало пасе.
О три револуције у двадесетом веку, уметничке авангарде, комунистичкој и сексуалној, готово је немогуће говорити у истом контексту, јер је сам појам авангарде сувише општезначан (радикално рушење старог, зарад успостављања новог) да би природно објединио тако суштински различите услове и мотиве за настанак сваке од њих. Бојан Ђорђев је, у стилу покрета којем је један од оснивача, "Теорија која хода", акценат ставио на исказе, више него на драмско тумачење три борца за равноправност, субверзивно сексуалне Дирас, сладострасног револуционара Давича и аутентичног левичара, "неприлагођеног" грађанским конвенцијама, синеасту Пазолинија. Њих "пропитују" и учествују у њиховим наративима они који су природно млади "буревесници", Тамара Пјевић и Ђорђе Галић.
Представа Бојана Ђорђева прилази врло близу садашњици, она се бави и детронизирањем и сурвавањем у бесмисао књижевних награда, као и људском и стварном, друштвеном бедом данас и овде. Да би представа задобила позоришно рухо, премештају се и ваљају аутомобилске гуме (повратак у будућност?), све троје авангардиста сликају једну слику, пуну боје крви и љубави, са смртоносно црним оквиром (уметност авангардног израза?)
Многа питања покреће представа "Секс-уметност-конунизам", али, као сваки work in progress не даје одговоре, мада нуди препоруку за еманципацију и освешћење.
На трагу Ервина Пискатора (1893-1966, политичке идеје на рачун естетике представе), "Секс-уметност-комунизам" има потенцијал да се настави у истоимено истраживање сваке уметничке, моралне или политичке кризе као такве. Увек ће бити неопходна радикализација прекида са старим, да би се на рушевинама успоставило ново, које ће, нажалост, убрзо постати старо и проблематично. То би био логичан ток развоја друштва, када, како сведочимо, не би, упркос променама, увек остајало исто. Или горе и од тога.
"ТА КУЋА ЈЕ СТВАРНО УКЛЕТА" Мајци и оцу пререзао гркљан, па себи исекао вене: Нови детаљи породичне трагедије у Чачку
ПРВИ резултати истраге трагедије која је откривена у суботу ујутру у породичној кући у близини „Слободине“ раскрснице у Чачку, говоре да је Владимир Чарапић (47) ножем преклао врат својој мајци Мили (72), а потом и свом оцу Неђу (79). Затим је себи истим сечивом нанео више убода по грудима и стомаку, а на крају је пререзао вене леве руке и тако на смрт искрварио.
07. 12. 2025. у 13:36
НОВО РЕШЕЊЕ ЗА УКРАЈИНУ: Европа прави план у случају да се САД повуку из конфликта
ЕВРОПСКЕ дипломате припремају сценарио подршке Украјини у случају повлачења САД из конфликта, преноси Блумберг, позивајући се на изворе.
07. 12. 2025. у 13:19
Завршио глуму, па радио на мешалици, рат га удаљио од љубави - животни пут Јова Максића
ДЕТИЊСТВО глумца Јова Максића обликовало се у малој сеоској средини подно Динаре, у селу Плавно код Книна, где је породица живела због очевог свештеничког службовања. Рани период живота описује као време потпуне слободе и радости, када је готово читаво село било простор за игру и маштарије. У таквој атмосфери формирала се његова емотивна структура — везаност за заједницу, топлина породичних односа и захвалност за једноставне ствари.
07. 12. 2025. у 11:41
Коментари (0)