ТВ КРИТИКА - ПОВЕСТ О СЛОБОДИ И НЕСЛОБОДИ: ТВ серија "Каљаве гуме", аутор Миа Ћертић, Easy E - RTS, 2021.

Божидар Зечевић

06. 03. 2021. у 13:11

ТВ КРИТИКА - ПОВЕСТ О СЛОБОДИ И НЕСЛОБОДИ: ТВ серија Каљаве гуме, аутор Миа Ћертић, Easy E - RTS, 2021.

Фото В. Данилов

ОВУ серију, која некако "искаче" из продукцијске и тематске шеме РТС није једноставно жанровски одредити: реч је о друштвеној драми лаких тонова, рецимо комедији, са примесама других жанрова.

Тема је живот старије Београђанке Весне (увек природна и убедљива Горица Поповић), која после смрти мужа одлази у посету сину, снаји и унуцима у Јужну Калифорнију. Ово је, у ствари, драма о усамљености "трећег доба", на размеђи два света - Европе и Америке. Већ сама та идеја је прилично необична.

Госпођа Весна, дугогодишњи оркестарски уметник из "средње класе" верује да ће превазићи овај "културни шок", јер одлази међу своје, али и течно говори енглески, што ће јој помоћи да лакше превазиђе почетне тешкоће и уклопи се у нову средину. То јој само тако изгледа док изблиза не упозна амерички живот, обичаје и менталитет једне друге планете, која је у великој мери променила и њену децу. Затим се окреће "унутрашњој Америци", комшиници Пети и локалном миљеу једне типичне "плазе" у Пасадени и врло брзо открива да ће морати да се и сама мења и прилагођава. То је и назанимљивији део ове приче.

"Американизовање Весне" је, заправо, паралелна тема ове серије и отуд њена жанровска вишеслојност. Прве две велике промене тичу се Меклуанових "продужетака": аутомобил, као екстензија људских ногу (живот без аутомобила у Калифорнији је практично немогућ!) и компјутер као продужетак нараслих потреба за комуникацијом. Весна обе ствари доживљава као питања личне слободе. (Рецимо, нарочит проблем у Америци представља отварање текућег рачуна у било којој банци, без обзира на количину новца коју клијент хоће да уложи.

Без возачке дозволе и социјалне картице Весна не може да отвори рачун, осим ако за њу не гарантује неки дугогодишњи позитиван клијент исте банке. Немаш рачун, немаш идентитет, немаш картице, а то је у САД озбиљан проблем. Итд).

Компјутер, који у Београду није користила, открива јој свет глобалног села у коме обитавају њен син (софтверски инжињер) и његова породица. Алатке интернета, које брзо научи да користи увлаче је временом у потпуно неочекивану емотивну вратоломију, али и сукоб са сином, који не одобрава њену скајп-интиму са "сељобером" из неке недођије у Луизијани!

Све је различито у Америци. Мале ствари, које су таман запретиле да ће појести преостатак Весниног живота, донеле су изненадне промене: "пензионерка" се - заљубила! Има ли лепше и веће ствари у трећем добу? Ко би се одлучио да послуша срце и запути се да живи са непознатим човеком у баруштинама Мисисипија, као што чини наша срчана Београђанка? У "малим" а тако "великим" стварима откривају се страст живота и изазови новог искуства; истинска, целог живота слућена самосвојност, којa је тек сада близу. Има ли шта људскије од оваквих жеља?

Тако смо дошли до праве теме ове ТВ серије; повести о слободи и неслободи. Весну Америка неће ослободити, штавише, запретиће да је сасвим затвори. На крају ће је научити да се повинује, што је тужни исход Веснине авантуре, мада открива следеће велико огледало тамошње реалности, која је данас тако далеко од негдашњег "сна".

Захваљујући принципу ауторитета, коју у серији заступа Веснин син Стефан (типични амерички "јапи" из масовног чиновничког слоја са перспективом потпуног уклапања у цивилну, да не кажемо "политичку коректност" по свему препознатљивог америчког поданика "дубоке државе"), Весна временом губи вољу за побуном и враћа се у свој подређени свет. Да ли ће се у њега сасвим утопити, још не знамо.

Драматургија "Каљавих гума" саткана је, дакле, од "малих ствари", једноставних ситуација и одлука, при чему се вешто открива један реални, истинит карактер. Драма универзалне слободе лежи у подтексту целог овог наратива и то је највећа вредност до које смо дошли индиректним путем, без великих геста и преживљавања, онако како се у животу најчешће и догађа.

Бар једном у свом животу, Весна је била на прагу своје слободе и лепоте избора. Довољно. Не мора се све решавати у драмском климаксу, истина остаје негде на пола пута, у сукцесији наговештаја и недоречених елипси. Сусрет америчких и српских глумаца био је такође природан, спонтан и убедљив (режија Миодраг Ћертић). Једна необична прича која је оправдала сврху, са ауторима који нису увек били доследни својој реалистичкој матрици (с тим у вези, "појава духа", која збуњује драмске ствараоце још од Шекспироог доба, могла се избећи, али није велики грех).

Све заједно делује као занимљив експеримент, нешто сасвим оригинално у поплави стереотипа и "првих лопти" стандардне телевизије. Не занимају сваког проблеми американизације, али је питање слободе у суштини исто и тражи људски одговор.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (4)

Misa

06.03.2021. 17:28

Zivim u Austriji vec 34.godine,imam rts1 koji se po programu dosta razlikuje od programa u Srbiji.Nerazumem zasto?.Verovatno radi se o novcu i moram biti iskren i reci da pojedine serije kao Slucaj porodice Boskovic i Kaljave gume nikad ne gledam.Radije bih gledao Tajne vinove loze.Mozda za 7,8 godina.