ПОГЛЕД ИСКОСА - Завештање српске уметности
ДАНИЛО Вуксановић (Сомбор, 1973), новосадски сликар и ликовни критичар, запослен у Галерији Матице српске, у својој установи остварио је већу изложбу "Матрица.
Монологија Данила Вуксановића", као круну свог докторског рада. Реч је о изложби у склопу серијала "Традиција и савремено стваралаштво" са којим та кућа другачије осветљава своје музејско благо. Вуксановићеве "слике и симболи као одблесци националне културе", како пише Тијана Палковљевић Бугарски, директорка Галерије Матице српске, у уводном тексту каталога ове изложбе, настају као "усмереност изражавања кроз линију, масу и алегорије".
Уметник је делом и дискурзивно, у тексту у каталогу, завештање српске уметности које чува и обрађује као виши конзерватор-рестауратор уметничког фонда, схватио као традицију у изворном смислу те речи, која значи предавање, обнову, а не окоштавање. У том својству представио је слике, инсталације, аквареле, цртеже, слике на папиру и колаже на платну као одјеке старих графичких матрица. Све је почело како то често и најбоље бива у уметности, на тајанствени начин. У подруму галерије (а подруми и тавани су чувари тајне), у старом заборављеном орману, "унутар (чијих) полица су садржани прошлост, садашњост и будућност", као у некој чаролији уметник је сагледао мноштво заборављених графичких матрица, које су полазиште за целу његову изложбу.
- У орману се проналазе, за нас у музејима, незаборавне ствари - каже аутор, а томе бисмо само могли да додамо у полушали изречену опаску Лазара Трифуновића, да ће се у будућности открића у египтологији догађати у подрумима каирског музеја. Уз матрице као предлошке и своје радове-тумачења, Вуксановић је изложио и сам орман, ту материцу матрица, опну из које су настале његове слике. "Зашто су границе наше интимности понекад толико блиске богатствима баштине коју чувамо?", може да буде кључно, програмско ауторово питање. У његовом рашчитавању традиције сви стари артефакти имају подједнаку вредност, тако је и Еби Варбург схватао иконологију, додајући јој и истраживање, археологију савремености. Фигуралне представе, предлошци за иконе на папиру, тј. сакралне графике, потписи оснивача Матице српске, печати и сијасет предмета, ситница на основу којих израста слика континента из прошлости, полазиште су Вуксановићу за превредновање, увођење старине у садашњост на актуелан и жив начин. Томе посебно доприноси дискурзивно вешто надопуњавање, друго и другачије читање целог тог покрета, уметничке воље за повратком у будућност. Не само као уметност меморије или носталгије за бољим временом и темељинијим вредностима, већ као суштинско полазиште за постављање у основи само једног питања, настају Вуксановићеви радови и текстови. То је питање изоштрила посебно (пост)модерна теорија и пракса, а своди се само на упитаност о правој природи слике.
Препоручујемо
ПОГЛЕД ИСКОСА - ПОВРАТАК СЛИЦИ: Слободан Радосављевић, слике, Галерија Луцида, до 11. 2.
26. 01. 2021. у 18:21
ЗЕЛЕНСКИ САЗВАО ЧИТАВ ГЕНЕРАЛШТАБ: Издао хитно наређење, тек сада следи хаос на фронту у Украјини
УКРАЈИНСКИ председник Владимир Зеленски хитно је сазвао састанак са високо позиционираним званичницима Генералштаба и војске због ситуације на фронту, наводи британски експерт Александар Меркурис на свом блогу на Јутјубу.
04. 05. 2024. у 20:06
У НЕДОУМИЦИ СТЕ? "Васкрсе" или "воскресе"? Овако се правилно честита Ускрс или Васкрс?
У СУСРЕТ највећем православном празнику, покушаћемо да разбијемо недоумице око тога како је правилно честитати Ускрс односно Васкрс.
04. 05. 2024. у 21:16
ПОСЛЕ ОПТУЖБИ ДА КРИЈЕ НАЦИОНАЛНОСТ И ВЕРОИСПОВЕСТ: "Ја сам Српкиња, крстићу сина у Храму!" Маја Беровић о ПРАВОМ имену и пореклу
"ЈА САМ Српкиња и поносим се тиме!"
01. 05. 2024. у 13:14
Коментари (0)