ПОГЛЕД ИСКОСА - Завештање српске уметности
ДАНИЛО Вуксановић (Сомбор, 1973), новосадски сликар и ликовни критичар, запослен у Галерији Матице српске, у својој установи остварио је већу изложбу "Матрица.
Фото Приватна архива
Монологија Данила Вуксановића", као круну свог докторског рада. Реч је о изложби у склопу серијала "Традиција и савремено стваралаштво" са којим та кућа другачије осветљава своје музејско благо. Вуксановићеве "слике и симболи као одблесци националне културе", како пише Тијана Палковљевић Бугарски, директорка Галерије Матице српске, у уводном тексту каталога ове изложбе, настају као "усмереност изражавања кроз линију, масу и алегорије".
Уметник је делом и дискурзивно, у тексту у каталогу, завештање српске уметности које чува и обрађује као виши конзерватор-рестауратор уметничког фонда, схватио као традицију у изворном смислу те речи, која значи предавање, обнову, а не окоштавање. У том својству представио је слике, инсталације, аквареле, цртеже, слике на папиру и колаже на платну као одјеке старих графичких матрица. Све је почело како то често и најбоље бива у уметности, на тајанствени начин. У подруму галерије (а подруми и тавани су чувари тајне), у старом заборављеном орману, "унутар (чијих) полица су садржани прошлост, садашњост и будућност", као у некој чаролији уметник је сагледао мноштво заборављених графичких матрица, које су полазиште за целу његову изложбу.
- У орману се проналазе, за нас у музејима, незаборавне ствари - каже аутор, а томе бисмо само могли да додамо у полушали изречену опаску Лазара Трифуновића, да ће се у будућности открића у египтологији догађати у подрумима каирског музеја. Уз матрице као предлошке и своје радове-тумачења, Вуксановић је изложио и сам орман, ту материцу матрица, опну из које су настале његове слике. "Зашто су границе наше интимности понекад толико блиске богатствима баштине коју чувамо?", може да буде кључно, програмско ауторово питање. У његовом рашчитавању традиције сви стари артефакти имају подједнаку вредност, тако је и Еби Варбург схватао иконологију, додајући јој и истраживање, археологију савремености. Фигуралне представе, предлошци за иконе на папиру, тј. сакралне графике, потписи оснивача Матице српске, печати и сијасет предмета, ситница на основу којих израста слика континента из прошлости, полазиште су Вуксановићу за превредновање, увођење старине у садашњост на актуелан и жив начин. Томе посебно доприноси дискурзивно вешто надопуњавање, друго и другачије читање целог тог покрета, уметничке воље за повратком у будућност. Не само као уметност меморије или носталгије за бољим временом и темељинијим вредностима, већ као суштинско полазиште за постављање у основи само једног питања, настају Вуксановићеви радови и текстови. То је питање изоштрила посебно (пост)модерна теорија и пракса, а своди се само на упитаност о правој природи слике.
Препоручујемо
ПОГЛЕД ИСКОСА - ПОВРАТАК СЛИЦИ: Слободан Радосављевић, слике, Галерија Луцида, до 11. 2.
26. 01. 2021. у 18:21
СУКОБ НАМ ЈЕ ПРЕД ВРАТИМА Руте упозорава: Ми смо следећа мета Русије
РУСИЈА би могла да буде спремна да употреби војну силу против НАТО-а у наредних пет година, сматра генерални секретар НАТО-а Марк Руте.
11. 12. 2025. у 15:46 >> 16:40
ОСУЂЕНИ ЗА УБИСТВО СТАРЦА У ЗАТВОРУ ПАДИНСКА СКЕЛА: Зрна саосећања немају, изречене вишегодишње казне
СРЕЋКО Стефановић (22), Саша Станковић (22) и Далибор Петровић (24) оглашени су данас кривим у Вишем суду у Београду за тешко убиство Станимира Брајковића (74) на безобзиран и насилнички начин у затвору Падинска Скела почетком фебруара 2024. године. Овом првостепеном пресудом Стефановић је осуђен на 19 година затвора, а Станковић и Петровић на по 18 година.
11. 12. 2025. у 16:22
"СТИГЛИ СРПСКИ ХУЛИГАНИ!" Аустријска полиција плаши грађане по улицама Граца због навијача Звезде
Штурм Грац и Црвена звезда играју утакмицу у Лиги Европе, а пред тај меч аустријска полиција је урадила нешто несвакидашње.
11. 12. 2025. у 16:15
Коментари (0)