ПОГЛЕД ИСКОСА - Завештање српске уметности

Дејан Ђорић

23. 02. 2021. у 17:45

ДАНИЛО Вуксановић (Сомбор, 1973), новосадски сликар и ликовни критичар, запослен у Галерији Матице српске, у својој установи остварио је већу изложбу "Матрица.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Завештање српске уметности

Фото Приватна архива

Монологија Данила Вуксановића", као круну свог докторског рада. Реч је о изложби у склопу серијала "Традиција и савремено стваралаштво" са којим та кућа другачије осветљава своје музејско благо. Вуксановићеве "слике и симболи као одблесци националне културе", како пише Тијана Палковљевић Бугарски, директорка Галерије Матице српске, у уводном тексту каталога ове изложбе, настају као "усмереност изражавања кроз линију, масу и алегорије".

Уметник је делом и дискурзивно, у тексту у каталогу, завештање српске уметности које чува и обрађује као виши конзерватор-рестауратор уметничког фонда, схватио као традицију у изворном смислу те речи, која значи предавање, обнову, а не окоштавање. У том својству представио је слике, инсталације, аквареле, цртеже, слике на папиру и колаже на платну као одјеке старих графичких матрица. Све је почело како то често и најбоље бива у уметности, на тајанствени начин. У подруму галерије (а подруми и тавани су чувари тајне), у старом заборављеном орману, "унутар (чијих) полица су садржани прошлост, садашњост и будућност", као у некој чаролији уметник је сагледао мноштво заборављених графичких матрица, које су полазиште за целу његову изложбу.

- У орману се проналазе, за нас у музејима, незаборавне ствари - каже аутор, а томе бисмо само могли да додамо у полушали изречену опаску Лазара Трифуновића, да ће се у будућности открића у египтологији догађати у подрумима каирског музеја. Уз матрице као предлошке и своје радове-тумачења, Вуксановић је изложио и сам орман, ту материцу матрица, опну из које су настале његове слике. "Зашто су границе наше интимности понекад толико блиске богатствима баштине коју чувамо?", може да буде кључно, програмско ауторово питање. У његовом рашчитавању традиције сви стари артефакти имају подједнаку вредност, тако је и Еби Варбург схватао иконологију, додајући јој и истраживање, археологију савремености. Фигуралне представе, предлошци за иконе на папиру, тј. сакралне графике, потписи оснивача Матице српске, печати и сијасет предмета, ситница на основу којих израста слика континента из прошлости, полазиште су Вуксановићу за превредновање, увођење старине у садашњост на актуелан и жив начин. Томе посебно доприноси дискурзивно вешто надопуњавање, друго и другачије читање целог тог покрета, уметничке воље за повратком у будућност. Не само као уметност меморије или носталгије за бољим временом и темељинијим вредностима, већ као суштинско полазиште за постављање у основи само једног питања, настају Вуксановићеви радови и текстови. То је питање изоштрила посебно (пост)модерна теорија и пракса, а своди се само на упитаност о правој природи слике.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ОСУЂЕНИ ЗА УБИСТВО СТАРЦА У ЗАТВОРУ ПАДИНСКА СКЕЛА: Зрна саосећања немају, изречене вишегодишње казне

ОСУЂЕНИ ЗА УБИСТВО СТАРЦА У ЗАТВОРУ ПАДИНСКА СКЕЛА: Зрна саосећања немају, изречене вишегодишње казне

СРЕЋКО Стефановић (22), Саша Станковић (22) и Далибор Петровић (24) оглашени су данас кривим у Вишем суду у Београду за тешко убиство Станимира Брајковића (74) на безобзиран и насилнички начин у затвору Падинска Скела почетком фебруара 2024. године. Овом првостепеном пресудом Стефановић је осуђен на 19 година затвора, а Станковић и Петровић на по 18 година.

11. 12. 2025. у 16:22

Коментари (0)

РАДИНА ШОК ИСПОВЕСТ Гранд је Милана терао да пева на дан сахране - отац му је погинуо, ујак му је био очинска фигура