ДНЕВНИК ЗАБЛУДА: Кафанизација културе

Слободан Малдини

10. 11. 2020. у 15:56

ДНЕВНИК ЗАБЛУДА: Кафанизација културе

Фото Лична архива и Принтскрин

СВЕТ је недавно присуствовао апокалиптичном призору планетарних размера: уочи потпуног затварања Француске због неконтролисаног раста броја заражених вирусом корона, око Париза су се створиле невиђене гужве, а колона возила са људима који су покушавали да напусте град била је дугачка чак 700 километара.

Из Града светлости, неоствареног животног сна многих, његови житељи беже у паничном страху од смрти, покушавајући да се преселе на безбедно место. Да није у Паризу баш све тако страшно, потврђује у Музеју савремене уметности у Београду најављена изложба венчаница Жан-Пола Готјеа, париског анфан терибла и иконе савременог модног дизајна.

Ипак, ствари са овом за национални музеј непримереном изложбом не стоје најбоље, што потврђује негодовање тамошњих кустоса. Они су се успротивили најављеној изложби француског модисте, али и несхватљивом уклањању експоната "Топлина" уметника Зорана Тодоровића из поставке аквизиција Музеја савремене уметности, ради непланиране изградње кафеа. Реаговао је и сам аутор, назвавши новонастало стање у музеју "кафанизацијом културе". А ова појава одавно је позната у српској култури.

"Кафанизација" на маргинама последњих догађања у МСУ само је врх леденог брега. Изложба аквизиција МСУ остаће запамћена по приговору Колекције Трајковић - власника половине скулптуре Ђорђија Црнчевића, чија је копија без њихове сагласности представљена на изложби измешана са деловима оригинала. Друга, инсталација Раше Тодосијевића "Фуксус пиано", његов поклон музеју, неспретно је постављена међу откупљена дела, штавише покрај стилски неупоредивог али богато плаћеног рада антагоног Миће Поповића. Уместо Рашиних оригиналних графичких прилога представљене су неауторизоване "фотографије фотографија". Међу упитним "аквизицијама" је и слика Душана Оташевића - ауторова реплика израђена по оригиналу изгубљеном у музеју. Шлаг на торти су кривичне пријаве поднете против двојице познатих колекционара јер су фалсификат слике Љубише Јоцића из 1929. скупо "утопили" Музеју савремене уметности у Београду.

У архитектури, "кафанизација" културно вредних објеката присутна је бројним примерима. Пре неколико година, култна Галерија Графичког колектива на Обилићевом венцу исељена је након што су власници зграде која им је враћена у реституцији, овај локал продали. На месту ове национално значајне галерије данас се налази сладолеџиница саркастичног назива "Феникс". Културно-историјски важна Кућа Ђуре Јакшића у Крагујевцу нестручно је рестаурисана тако што је на њеном месту подигнут нови, стилски немушт објекат ресторана и салона за промоцију ракија. У приземљу културног добра, чувеној Адамовићевој палати у Новом Саду, дивља новокомпонована биртија. А недавни скандал на изложби стрипа у Галерији у Старој капетанији у Земуну многи виде као увертиру за њено претварање у кафану?!

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)

gedža

10.11.2020. 16:14

Bravo Slobodane, tvoji tekstovi i opažanja, kao uvek, nam održavaju usta i nos iznad vode u ovom potopu morala u kulturi i umetnosti poslednjih nekoliko decenija. Ostani i budi naš glas razuma, hvala ti.