ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Или драма, или приповедање

Драгана Бошковић

11. 09. 2020. у 19:35

БЕОГРАДСКО Народно позориште прво започиње нови циклус премијера, у посткоронској стварности, сложеном адаптацијом драме "Васа Железнова" Максима Горког.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Или драма, или приповедање

Новости

 Адаптатор и редитељ, Златко Свибен, осим друге (1935), са фрагментима прве (1910) верзије комада контроверзног драматичара, користи и делове његовог романа "Дело Артамонових", песму о соколу, сцену из романа "Фома Гордејев", казивања самог Горког о сопственом животу... Гледалац се, неминовно, пита - чему све то?!

Васу Борисовну Љиљана Благојевић убедљиво игра као команданта над капиталом и животима свих око ње, од којих је блиска породица највећа жртва неиспуњивих идеала - да их клонира по свом лику и форматира их васпитањем да буду лоза, коју је и сама наставила. Гвоздена жена ће се сломити, као трска, од сопствене амбиције. Декаденција најближих (разврат мужа, алкохолизам и бонвиванство брата, хендикеп сина, карактерна слабост кћери...), мисију ће учинити немогућном, али, Васа ће, корупцијом и неделима, подилажењем и манипулацијом, до краја водити тај породични брод у катастрофу. Све је ово видљиво у јаркој игри Љиљане Благојевић, до тренутка, када би се у њеном карактеру очекивао процес, драмски изражена борба са самом собом, јер види да неуспех неминовно долази. Лепа прилика за то је била у сцени са Рашелом, када говори о унуку Кољи, који је њена једина нада. У том моменту, нажалост, поједностављујући глумачки задатак, редитељска концепција ради против ње, одузима јој најјаче драмско средство у делу Горког - рањивост, која проистиче из нереалне амбиције, која је увек окренута ка самом узалудном борцу против јачих и моћнијих. А то је овде ново доба, које доноси нова правила, којима се треба прилагодити, да би се њима могло и манипулисати... Васа остаје у прошлости, она ће сагорети у сопственом пламену, а породица ће наставити даље. У свој армагедон.

Златко Свибен и драматург Славенка Миловановић су, углавном нарацијом, што литерарном, што у видео форми, у веома сложеној сценографији (Миодраг Табачки) оптеретили драмску структуру "Васе Железнове" сировим документом (сам Горки), који је редовно потире емпатију гледаоца за "драматис персоне". Видели смо, као у школи, корице романа, као и наслов драме, коју ћемо гледати. Говорила се поезија Горког, балетски пар је илустровао онирични карактер младе Људмиле, Васине кћери (тачна Сузана Лукић)... Загушена драмска радња се борила за доминацију, али је литература надвладала.

Изразити и истинити су, у тој неравноправној борби, били Петар Божовић (С. П. Железнов, Васин муж), Небојша Кундачина (Прохор Храпов, Васин брат), Соња Колачарић (Наталија, кћер), Бојана Стефановић (Рашел, Васина снаха).

Представа "Васа Железнова" импресионира својом сложеношћу, иако сви елементи не припадају драмском театру. Није довољно аналитична, да би асоцирала на Чехова, ни довољно револуционарна, да би личила на Брехта.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЗЕЛЕНСКИ САЗВАО ЧИТАВ ГЕНЕРАЛШТАБ: Издао хитно наређење, тек сада следи хаос на фронту у Украјини

ЗЕЛЕНСКИ САЗВАО ЧИТАВ ГЕНЕРАЛШТАБ: Издао хитно наређење, тек сада следи хаос на фронту у Украјини

УКРАЈИНСКИ председник Владимир Зеленски хитно је сазвао састанак са високо позиционираним званичницима Генералштаба и војске због ситуације на фронту, наводи британски експерт Александар Меркурис на свом блогу на Јутјубу.

04. 05. 2024. у 20:06

Коментари (0)

ШЕШЕЉ НИЈЕ ЗНАО О ЧЕМУ СЕ РАДИ: Круна у програму уживо устала и дошла до лидера радикала (ВИДЕО)