ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Врлине јавне, мане тајне

13. 03. 2024. у 05:00

АНА Ђорђевић је, по мотивима филма Развана Радулескуа и Калина Петера Незера, упризорила око морбидне, у данашњем капиталистичком друштву присутне појаве да међу злочинцима има недодирљивих, болну позоришну представу "Позиција детета".

фото Приватна архива

Иако је тежиште померено ка социопатолошком, сам догађај, случајно страдање школског детета у саобраћајној незгоди младе Зоје (Мина Ненадовић), остаје главни догађај радње. Иако се, упркос у јавности познатој ауторки текстова за песме Зојиној мајци (Паулина Манов), манипулативној тетки, некадашњој полицајки (Тања Пјевац), Зоја ипак одлучује за прави пут, представа остаје без катарзе. Као лековито се не показује ни кајање мајке Нађе, ни емотивно огољавање тетке Зоје, ни лажни љубавни однос Нађе и композитора Јана (што све указује на болест друштва, наравно), па чак ни појава оца настрадале девојчице на крају, који Нађи говори да је толико изузетна, да, заправо, и није била за овај корумпирани свет... Радња се помало непријатно поиграва са емоцијом гледаоца, који стиснута срца прати случај злочина над дететом, и оним настрадалим, и оним које је уцењено да се притаји, док се незгода не "заташка". Највише у сцени, када се појави агент, детектив Коле (Јово Максић), који годинама прати уметницу и њену породицу у циљу продаје уносних информација о њима. Овај врло упечатљив глумац, доказано спонтан до граница губљења разлике између живота и позоришта, овде је вољом ауторке доведен у апсурд неког сновиђења, где игра нечастивог са роговима, што му никако није "легло", па се читава сцена доживљава као лажна и непотребна. И више од тога - учинила је читаву представу фриволном, а само идеја је требало да буде таква... Иако немамо увид у филм из кога су црпени мотиви за представу "Позиција детета" Ане Ђорђевић, можемо претпоставити да је појава детектива Колета, који подсећа Нађу на њену друштвено-активистичку младост и драстичну промену касније изгубила убитачност, јер је остала као шаблон у социјалистичком друштвеном уређењу (омиљеном у румунској кинематографији), које нам данас, нажалост, изгледа као лепи сан о праведном друштву. Без те носталгије сећања, Коле је био додатак страшној причи, који није допринео ништа бољем разумевању несхватљивог неморала ВИП припадника.

Неоправдано дуга сцена на крају представе, у којој Нађа покушава да измоли оца настрадалог детета да опрости на суду њеној кћери, која се самовољно пријавила полицији, постаје представа у представи. Емотивне, дивне речи очајног оца о преминулој кћери и његова лична утеха да је мала била предобра за свет који он не би знао како да јој логично оправда његову неправду и суровост, остају да висе у ваздуху, а очева опаска да су Нађиној Зоји већ опростили, јер их је просто лично замолила за то, постају нови мотив радње, од које се очекивало, по читавом току представе, да доведе до праведне казне за нељудско понашање социопата, што се пред Богом сматрају изабранима. Паулина Манов је у улози Нађе била заиста бриљантна, а аутентични и истинито препознатљиви за нас овде су били и Тања Пјевац (Соња), Стефан Радоњић (Јан), Мина Ненадовић (Зоја), а нарочито ојађени отац (Владан Милић). Представа "Позиција детета" припада Великој сцени БДП, не малој, где се игра, а њену сложеност подржавају и сведена сценографија Љубице Милановић, уобичајено ефектан карактеран костим Јелене Стокуће и магична музика Владимира Пејковића, без које се ова драма не би ни могла прихватити као истинита и стварна.