КЊИЖЕВНИ КРИТИЧАРИ БИРАЈУ КЊИГУ ГОДИНЕ (3.): Поезија надвисила прозу

В. Н.

10. 02. 2024. у 18:00

ЧИТАВ низ збирки најавио је своје трајање.

КЊИЖЕВНИ КРИТИЧАРИ БИРАЈУ КЊИГУ ГОДИНЕ (3.): Поезија надвисила прозу

Илустрација Новости

ДУШАН СТОЈКОВИЋ (Младеновац)

1. "НЕКО ДРУГИ", Небојша Васовић ("Пресинг")

2. "У КОСТРЕТИ", Слободан Јовић ("Чигоја")
3. "КЊИГА ЗА НЕРОЂЕНЕ",Огњен Петровић (НБ "Стефан Првовенчани")
4. "ЗАПИС НА СТУБУ, ЈЕРУСАЛИМСКОМ", Селимир Радуловић ("Лагуна")
5. "ПСИХОЛОГИЈА ГРАВИТАЦИЈЕ", Ненад Шапоња ("Прометеј")

Фото приватна архива

И ове године српска поезија је добрано надвисила српску прозу. Читав низ песничких збирки најавио је своје трајање. Н. Васовић је већ годинама једно од кључних имена нашег песништва. То што не борави у нашој земљи, омогућило је нашој књижевној критици да веома често, сасвим неправедно, то заборави и пажњу обрати на тањушне збирке слабашних песника. С. Јовић је још једном показао како се минималним лирским средствима може остварити велика поезија. У његовим песмама ничега сувишног нема. О. Петровић је написао максимално концизну, вешто селећи из тишине гласове, збирку у којој је светлост осветлила мрак, засењујући га својим пропламсајима. С. Радуловић је полако али сигурно израстао у једног од најзначајнијих песника духовне лирике. Његова књига је пажљиво исцезилирана, права духовна поема у којој песнички субјекат са Богом равноправно разговара. Н. Шапоња се указује као један од најметафизичкијих песника, а његова нова збирка је сама круна његовог спуштања на само дно душе како би се одатле изнели златни поетски грумени.

* * * * * * * * *

АЛЕКСАНДАР ДУНЂЕРИН (Нови Сад)

1. "У КОСТРЕТИ", Слободан Јовић ("Чигоја")

2. "УНУТРАШЊИ РЕЉЕФИ", Сања Савић
Милосављевић ( "Бедем)
3.  "ДЕВОЈАЧКА СОБА", Стеван Врањеш ("Доказ")
4 "АПЕРКАТ", Маја Искра Вилотијевић (ЛОМ)
5 "ВИДИ, ВИДИ", Слободан Зубановић ("Архипелаг"))

Фото Приватна архива

Неконформистичка позиција у којој се уметник у овом веку налази, дозвољава му да и даље у књижевности провоцира преплићући доживљено и машту, да помера границе малограђанског схватања живота, испитује просторе љубави и слободе. Некад на ивици "доброг укуса", некад претварајући "патњу у злато". Некад стављајући на испит и сопствени дух и сопствено тело, некад уобличавајући постапокалиптичну сенку надвијену над свима нама. Прожета молитвом или бласфемична, српска књижевност доказује да њоме још увек, упркос свему, није завладала равнодушност.

* * * * * * * * *

БОЈАН МАРКОВИЋ (Београд)

1. "ОСЛУШКИВАЊЕ ЛОСА", Петар Милорадовић (КЦНС)

2. "ПЕТ СА ПЕТ", Слободан Ивановић ("Контраст")
3. "МОГУ ДА ИМАМ", Маша Томановић ("Контраст")
4. "МАНАСТИР", Горан Коруновић ("Контраст")
5. "ВЕЈАВИЦА", Ивана Максић (Футура публикације - Нојзац)

Фото Приватна архива

Прошлу читалачку годину су обележиле успеле песничке књиге, не само у овом списку истакнуте. Књига П. Милорадовића се јавља као врхунац његовог препознатљивог поетичког пута у лику рефлексивно смирене и по распону тема и језичког израза прочишћене и густе поезије. Милорадовић је завредио да буде наш награђивани песник. У истом реду, истичу се песници и песникиње који, свако на свој начин, језички суверено и имагинативно неспутано истражују, што је случај у књигама М. Томановић, С. Ивановића и Г. Коруновића. И. Максић у окрутно-нежној бележници фрагмената доноси изразитије слике интимних и друштвених призора и односа.

* * * * * * * * *

ЗОРАН ЈЕРЕМИЋ (Ужице)

1. "РЕКАПИТУЛАЦИЈА", Светислав Басара ("Службени гласник")

2. "ВИДИ ВИДИ", Слободан Зубановић ("Архипелаг")
3. "ВРЕМЕ ВОДЕ", Бојан Савић Остојић ("Контраст")
4. "ПОСЛИЈЕ ЗАБАВЕ", Саво Грабовац ("Имприматур")
5. "АУТОСЕКЦИЈА", Срђан Срдић ("Партизанска књига")

Фото Приватна архива

Иако звучи као још једна духовита Басарина мистификација, "неми филм" као жанровска одредница његовог романа потврђује високу меру његове поетике. У новој песничкој књизи С. Зубановић сублимира стварносне оквире свакодневног хоризонта у упечатљиве епифанијске слике којима преиспитује домашаје савременог тренутка. На матрици меморијске запитаности и зачуђености пред сликама које извиру из потраге за властитим коренима, Б. С. Остојић изнова исписује свој истанчан романескни круг утемељен на приповедачким стратегијама тешко достижне прецизности и лирске суздржаности. Дубоко понирући у подземне токове једног прећутаног злочина, С. Грабовац вештином приповедачког поступка успешно одолева свим замкама тежишног мотива у роману који враћа веру у смисао књижевне уметности. Завидним стилским мајсторством С. Срдић нас у "роману о роману" из странице у страницу п(р)озива на узбудљиву игру детекције и несвакидашњу читалачку авантуру у чудесним световима аутофикције.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

БРИЖЉИВО упаковане две нагореле воштанице и једна раскошна османска сабља пронађене у скромној соби Степе Степановића после његове смрти 27. априла 1929. откриле су да велики војсковођа није сматрао победе на Церу и Солунском фронту најважнијим биткама које је водио, већ освета средњовековних српских витезова изгинулих у Маричкој бици.

28. 04. 2024. у 06:30

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

НЕМАЧКА која је главни спонзор сарајевске „Резолуције о Сребреници“ покушава да прогура тај цинични историјски фалсификат кроз Генералну скупштину УН у време једне трагичне годишњице, ослобођења концентрационог логора Дахау, неспорног сведочанства о највећем геноцидном програму у историји човечанства чији је аутор – Немачка.

28. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

НОВАК ЂОКОВИЋ ГЛЕДА И НЕ ВЕРУЈЕ! Ево шта је Рафаел Надал управо рекао о Нолету у Мадриду