ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Судбина која нема крај

Драганa Бошковић

03. 05. 2023. у 09:00

КРЕЦОВ позоришни комад "Страх и нада у СР Немачкој" одвија се симултано, у девет станова једне зграде у СР Немачкој, 1982. године.

Деветнаест лица, у форми исповести, свијени су око трагичног догађаја - скока са зграде арапског избеглице, Кемала Алтуна (Душан Димитријевић), коме је то био једини излаз из безакоња, у које је запао. Љубиша Ристић гради сцену са девет станова, а у сваком се одиграва једна судбина која нема крај, али има пресуду. Некима, као револуционарима, историја је пресудила, године, које су минуле у међувремену, отупиле су оштрицу радикализма и заноса, све је, трагично, пало у заборав...

Полтергајст (кућни дух), у тумачењу Милана Пеливановића, верући се из стана у стан, невидљив, саопштава историју насиља, која има наставак у радњи осталих станара ове зграде, од којих сваки има своју драму чији је прави исход, заправо, Кемалова смрт...

Његов дух је повод за можда централну исповест у овој представи - млада, плава, лепа Немица се исповеда Кемаловом духу о свом неуспешном женском животу, док јој наго тело чедно масира ћутљиви масер, кога смо упознали као зависника од порно индустрије, у љубавном чину са напумпаном лутком... Пензионери, терористи, писци, директорке банке, полицајци, незапослени, касирке из Лидла, глумице активисткиње, мађарски емигранти из 1956, фотографи и модели, турски бегунци од смртне казне - сви у "обећаној земљи", "шангри-ла" либералног капитализма, исповедају се, као на судњем часу, јер не знају, заправо, кад ће он доћи. Живот-неживот који воде Крец описује као црну мису, из које следи само једно - самоуништење, крај самопоштовања и смисла, ако ничега другог.

Духови Европе се вију уклетом зградом и Љубиша Ристић, у свом познатом активистичком маниру их компонује око једног места, које је, очигледно, и њихова гробница.

Савршено сагласни, Крец и Ристић левичарски праведно деле судбине и добрих, и рђавих, и исправних, и опасних на две части - имају ли неки напредак током своје исповести, или су затворени у сопствену патологију - љубомору, порнофилију, травестију, револуцију, канцер, неправедну смртну пресуду... Када Ана Костовска са екипом представе на крају громко запева завршни сонг, јасно је свима да је на делу Брехтов принцип, који неминовно укључује и нас, са ове стране сцене, као виновнике и учеснике у злочину европске помаме за успехом, престижом, моћи и капиталом.

Осим поменутих, у представи играју, као да живе пред публиком, и Тања Тасић, Станко Богојевић, Анисја Гавриловић, Вјера Мујовић, Золтан Плетл, секс лутка Лили, Никола Марковић, Алксандра Маливук, Александра Рукавина, Ђорђе Галић, Урош Нововић, Урош Стефановић, Немања Церовац, Ташана Ђорђевић, Андрија Ковач, Тамара Милојковић, Невена Поповић, Огњен Петковић... и други, јер се екипа из представе у представу допуњава и, вероватно, мења.

Стара шећерана је право место за ову литургијску драму.

ЗЕЛЕНСКИ САЗВАО ЧИТАВ ГЕНЕРАЛШТАБ: Издао хитно наређење, тек сада следи хаос на фронту у Украјини

УКРАЈИНСКИ председник Владимир Зеленски хитно је сазвао састанак са високо позиционираним званичницима Генералштаба и војске због ситуације на фронту, наводи британски експерт Александар Меркурис на свом блогу на Јутјубу.

04. 05. 2024. у 20:06