ПОГЛЕД ИСКОСА: Метафизика Доловачког
Галерија РТС најчешће представља високе домете српског сликарства и вајарства, у распону од међуратних класика до живих сликара средње генерације.
Vasa Dolovački, Slutnja, 2018. ulje na platnu
Она није отворена за експерименталну уметност и по томе је уз Галерију Дома Војске Србије особена. Исто тако у њој се не представљају сасвим млади, полуафирмисани и недоказани уметници, који и када су успешни често из разних разлога одустају од уметности.
Имати изложбу у Галерији РТС значи за живота постати нека величина у свету ликовне уметности, скоро класик за живота, окренут најчешће чистој ликовности а не авангардизму визуелне уметности као ширег и мање обавезујућег стваралачког домена. Током новембра самосталну изложбу слика у њој има сликар, цртач и професор Василије Васа Доловачки (Баваниште, 1960). О његовом стваралаштву објављене су две обимне монографије, а најстудиозније се његовим опусом бавио познати књижевник и есејиста Драган Јовановић Данилов. У Галерији РТС су сада представљени нови радови, понеки и већег формата тог професора и угледног уметника чији се израз зачео у интимизму и на камерном формату слике.
Реч је ствараоцу који је међу реткима у нашој уметности успео да усагласи поетски реализам са метафизичким сликарством, а то су две старе стилске формације у српској фигуралици, потичу из времена бидемајера и академског реализма и фантастике Стевана Алексића и Леона Коена у деветнаестом веку. Из перспективе свог умећа и заснованости поетике Доловачки сме да критикује и Салвадора Далија јер не узима ништа из надреализма већ из симболизма који као неупоредиво оригиналнији претходи надреализму.
Доловачког занима утихнулост, минуле димензије постојања, оно најтише и насмиреније, стварање на рубу времена и великих ликовних догађаја. Једна од посебних слика са ове изложбе се у том смислу зове "Звуци тишине". Видимо да без актуелне медијске помаме, дубоко садржајно, клонећи се хиперреализма и вулгарног реализма малих мајстора, Доловачки на сваки начин избегава естетику шокантног и ружног као и кича, комерцијалне обесмишљености у коју пречесто запада савремени реалистички израз.
Он је нашао идеалну меру за спајање поетског и симболичког, постимпресионистичког у третману материје и метафизичког у садржају, јаве и сна. Његова велика ликовна култура и несумњиво изворно владање фигурацијом, у смислу људске и животињске анатомије, пропорција, перспективе и инкарната чине га способним да се ухвати укоштац са великим и старим ликовним проблемима у настојању да их реши на нов, свеж и актуелан начин. Тако сада у његове слике улазе марине, градска архитектура, пејзажи па и они специфични, алпски, који су некада имали своје велике мајсторе а који се сада не сликају. Сходно томе су и његове композиције смело решене и добро засноване, Доловачки веома води рачуна о посебним стратегијама успешног освајања уљане слике, са свим њеним класичним законима.
Препоручујемо
ТРИБИНА „ДНЕВНИК О ЦРЊАНСКОМ“ У НОВОМ САДУ : Културни центар Војводине „Милош Црњански“
11. 12. 2025. у 12:38
ГЛУМАЦ ДАО ОБЕЋАЊЕ: Александар Којић добио награду за монодраму Радоша Бајића (ФОТО)
09. 12. 2025. у 22:10
СУКОБ НАМ ЈЕ ПРЕД ВРАТИМА Руте упозорава: Ми смо следећа мета Русије
РУСИЈА би могла да буде спремна да употреби војну силу против НАТО-а у наредних пет година, сматра генерални секретар НАТО-а Марк Руте.
11. 12. 2025. у 15:46 >> 16:40
ОСУЂЕНИ ЗА УБИСТВО СТАРЦА У ЗАТВОРУ ПАДИНСКА СКЕЛА: Зрна саосећања немају, изречене вишегодишње казне
СРЕЋКО Стефановић (22), Саша Станковић (22) и Далибор Петровић (24) оглашени су данас кривим у Вишем суду у Београду за тешко убиство Станимира Брајковића (74) на безобзиран и насилнички начин у затвору Падинска Скела почетком фебруара 2024. године. Овом првостепеном пресудом Стефановић је осуђен на 19 година затвора, а Станковић и Петровић на по 18 година.
11. 12. 2025. у 16:22
"СТИГЛИ СРПСКИ ХУЛИГАНИ!" Аустријска полиција плаши грађане по улицама Граца због навијача Звезде
Штурм Грац и Црвена звезда играју утакмицу у Лиги Европе, а пред тај меч аустријска полиција је урадила нешто несвакидашње.
11. 12. 2025. у 16:15
Коментари (0)