ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Сценско певање романа-поеме

Драганa Бошковић

24. 10. 2022. у 10:00

"ДРАМИ за гласове" (драма Дилана Томаса, "Под млечном шумом", на пример), тешко је дати "сценско тело", јер је креирана за широку слушаочеву имагинацију, вођену интонацијом, емоцијом и тонском структуром драмског дела. Врло сличну асоцијацију изазива и опера Ирене Поповић Драговић, на текст романа Милене Марковић, "Деца", награђеног НИН-овом наградом за роман 2021. године.

Роман о идентитету женског бића, сагледан и опеван кроз слободни, сублимни, а асоцијативно раскошни стих, Ирена Поповић Драговић је мултипликовала својом изванредном музиком и у онтолошком, и у естетичком смислу. Драма за гласове је задобила своју динамичну, распевану, разнолику, аутентичну сценску појаву, овом музиком. Позната форма сценског читања драме, проширила се, лако и природно, на сценско певање романа, који је остао (17 песама) у изворној форми, одлуком аутора либрета Димитрија Коканова. На сцени Народног позоришта, глумци (Нела Михаиловић, Сузана Лукић, Предраг Милетић, Вања Милачић, Павле Јеринић, Милена Ђорђевић, Бојана Стефановић, Бојана Бамбић, Драгана Варагић, Александар Вучковић, Миона Марковић, Теодора Спаравало, Јелена Благојевић, Владан Матовић), певачи (Тамара Митровић, Искра Сретовић, Марко Костић), дечји хор "Наде" и камерни оркестар, створили су, заједно са Иреном, Игором Коругом (кореограф), сценографом (Мираш Вуксановић), костимографкињом (Селена Орб) ону илузију, која је у позоришту најделотворнија - паноптикум различитости, разиграности, вечитог кретања, сагласја неспојивог, одјек сећања, и то не превасходно Милениним текстом. Поема "Деца" је п(остала) предложак, око кога се свила игра, "хомо луденс" је, код свих, па чак и код музичара из оркестра, испољио своју животну радост, која је, као у правом позоришту, произашла из трансформације - туге, сете, меланхолије, разочарања...Јер, опера "Деца" није драмска, него музичка представа, њен унутрашњи динамични мотив су музика и покрет, који нису увек свима разумљиви, али комуницирају и без речи. Као у класичним операма (које се често певају на страним језицима), све време представе читамо титл, оригиналне стихове из романа "Деца". То одвлачи пажњу и потпуно је непотребно, из бар два разлога: врло се артикулисано пева текст, а затим, он, као такав, и није најважнији. Музика Ирене Поповић Драговић, као и увек, има своју драму, нарацију, стратегију и сценско тело. Њој су речи само драгоцена подршка.

"Пролог", "Шума солитера", "Кад сам била мала", "Одрастање", "Рођење песникиње", "Буђење пролећа", "Зачеће", "Дете није као друга деца"... Довољни су наслови, да уђемо, опчињени, у поновно рађање драмског театра "из духа музике", Иренине. Огољеност стварности у стиховима Милене Марковић се, можда више појачава, него ублажава разнородним певањем. Покрет Игора Коруге даје сценском догађању примарну наивност, а костим Селене Орб подсећа на еклектику "Алисе у земљи чуда", само без утехе Белог Зеца.

Читава опера Милене Марковић и Ирене Поповић Драговић као да се сврстава под дефиницију сурове радње драме "Под млечном шумом", коју главни лик, Илај Џенкинс, с много наклоности назива "људском невиношћу".

Деца из многозначног хора "Наде" чине ову невиност потпуном и враћају нам, као казну, детињство које смо неопрезно напустили.