РАСНИ ГЛУМАЦ И ВРХУНСКИ ПИСАЦ: ИЗЛОЖБА поводом 400 година од рођења великог комедиографа Молијера у УБ "Светозар Марковић"
ПОВОДОМ 400 година од рођења једног од највећих комедиографа светске књижевности, јуче је у Универзитетској библиотеци "Светозар Марковић", отворена изложба "Молијер, наш савременик".
Фото: Wikipedia
Његова дела "Тартиф", "Мизантроп", "Дон Жуан", "Тврдица", изложена су на француском језику и у преводу на српски, као и монографије и периодика о његовом стваралаштву.
Рођен је, пре четири века, 15. јануара 1622. у Паризу, под именом Жан Батист Поклен. Порекло му је налагало да буде декоратер на двору, а школовање да ради у правосуђу, али се, вођен неодољивом страшћу према театру, одрекао сигурног живота и са пријатељима основао дружину "Славно позориште". Читавих дванаест година калио је позоришни занат по француској провинцији, да би се вратио у престоницу.
- Као и Шекспир, бавио се глумом, да би током релативно кратког али бурног и плодног живота, постао комплетан позоришни човек: расни глумац, вешт организатор и режисер, одговоран управник позоришта и врхунски драмски писац, један од највећих комедиографа свих времена. Стекао је наклоност Луја Четрнаестог који га је штитио до краја живота, али чак ни тако моћна заштита није спречила прогон Молијера од стране оних које је извргавао руглу у својим комедијама. Због исмевања религиозне хипокризије називан је безбожником и тровачем душа, a из верских кругова се тражило да због "Тартифа" и "Дон Жуана" буде спаљен заједно са својим делима - каже, за "Новости", ауторка изложбе Вука Јеремић, библиотекарка саветница.
Луј Четрнаести и Молијер на слици Жан-Леона Жерома, Фото profimedia
Молијер је навукао је на себе гнев аристократа јер је исмевао њихов снобизам и извештаченост, али и буржуја које је шибао због тврдичлука, заслепљености новцем и јурњаве за титулама. Замерио се лекарима и адвокатима приказујући њихово незнање, шарлатанство и грамзивост.
- Самопрегоран фанатичан рад који је резултирао са укупно тридесет три написана позоришна комада и исцрпљујући "рат" који је водио на много фронтова, довели су до Молијерове преране смрти која је игром судбине дошла по њега право на позорницу, током извођења "Уображеног болесника", 1673. године - наставља саговорница. - Али ни смрт у његовој педесет првој години му није донела мир, јер по верским канонима тог времена као глумац није могао бити регуларно сахрањен, него само као безимен, на периферији гробља и у окриљу ноћи. Упркос свему, Молијерове представе су биле попуњене до последњег места, а његова популарност се протоком времена нимало није смањила.
Препоручујемо
ИЗЛОЖБА НИКОЛЕ КОЉЕ БОЖОВИЋА У МУЗЕЈУ ГРАДА БЕОГРАДА: Дела из последње три године
29. 09. 2022. у 16:55
БАЛКАНУ ДУГУЈЕМО ВЕЛИКИ РОМАН: Писац Драган Јовановић Данилов за "Новости"
11. 09. 2022. у 11:30
ВЕЛИКО УПОЗОРЕЊЕ ВУЧИЋА: За годину и по дана суочићемо се са великим ратом, нико више не жели да слуша другу страну
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић рекао је данас, на форуму "ГЛОБСЕЦ БЕЛТАЛКС: Београдски економски разговори", да више нема рационалности у међународној политици и да се ускоро спрема велики сукоб.
09. 12. 2025. у 20:57
НОВО РЕШЕЊЕ ЗА УКРАЈИНУ: Европа прави план у случају да се САД повуку из конфликта
ЕВРОПСКЕ дипломате припремају сценарио подршке Украјини у случају повлачења САД из конфликта, преноси Блумберг, позивајући се на изворе.
07. 12. 2025. у 13:19
Завршио глуму, па радио на мешалици, рат га удаљио од љубави - животни пут Јова Максића
ДЕТИЊСТВО глумца Јова Максића обликовало се у малој сеоској средини подно Динаре, у селу Плавно код Книна, где је породица живела због очевог свештеничког службовања. Рани период живота описује као време потпуне слободе и радости, када је готово читаво село било простор за игру и маштарије. У таквој атмосфери формирала се његова емотивна структура — везаност за заједницу, топлина породичних односа и захвалност за једноставне ствари.
07. 12. 2025. у 11:41
Коментари (0)