ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Играмо (се) "Мизантропа"

Пише: Драганa БОШКОВИЋ

19. 09. 2022. у 13:30

"ИЗ ЖЕНСКОГ угла" је мотив да Југ Ђорђевић и драматуршкиња Тијана Грумић главну улогу повере Љубинки Кларић, која Алсеста, мизантропа, игра у мушком роду, глумећи мушкарца.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Играмо (се) Мизантропа

До краја овог експеримента, који, најпре, није написао Жан-Батист Поклен Молијер у 17. веку (само прву сцену), никаква нарочита женска права, угрожена дволичношћу и лицемерјем се не заступају, нити бране. Овај комад, уосталом, не пружа праву подршку за намеру аутора да га употребе у женску корист. Алсест презире људски род, не само жене, и оне су, и овде, злоупотребљене ништа више него мушкарци, нарочито после прве сцене, када се радња пребацује у позориште, где се реконструишу (најмање деконструишу) односи "иза сцене", што публика (нај)воли.

Драматург у души вашег позоришног критичара се, кратко, понадао да ће скок у данашњу позоришну реалност донети истините исповести, које би глумци на сцени (Љубинка Кларић, Исидора Симијоновић, Марија Пикић, Љубомир Булајић, Амар Ћоровић, Стојан Ђорђевић, Милош Лазаров) презентирали "на задату тему" - мизантропије према појавама, страстима и људима са којима живимо. Тада би било занимљиво да чујемо шта Кларић, као првакиња театра, има да каже у тренуцима искрености о младим колегама. Овако, читава се играрија (не много више од тог) своди на младалачку, студентску вежбу, у којој се класика "деконструише" садашњицом, па још у тако интригантској средини, као што је позориште.

"Ћаос", упућено публици, како глумица, у улози Алсеста, прелази из класике у модерну, декостимирајући се узалуд, јер остаје мушкарац, јефтин је и наиван начин да се природно, мотивисано и оправдано претопи француско буржоаско друштво, ниске страсти и мрз према неподопштинама у данашњицу, која је оличење свега тога. Два дуга сата трајања ове игре делује немотивисано, онеобичено по сваку цену, смешно на тренутке, али нимало аналитично, нити опомињуће.

Сви глумци, као ликови и сами собом су спретни, почесто карикатурални, прилично спонтани и предани идеји редитеља да се игра игра у игри, да се "Мизантроп" представи само као повод, али нам је промакао циљ - чему?

За која то угрожена женска права се борила (и изборила) госпођа Алсест, ако је већ то главни алат ове замисли?

Занимљива музика (Демолијер сонг, аранжман, бубњеви, бас) дело је Николе Мијушковића и Емилије Ђорђевић. Композитор је била Јулија Кастелучи.

ЗЕЛЕНСКИ САЗВАО ЧИТАВ ГЕНЕРАЛШТАБ: Издао хитно наређење, тек сада следи хаос на фронту у Украјини

УКРАЈИНСКИ председник Владимир Зеленски хитно је сазвао састанак са високо позиционираним званичницима Генералштаба и војске због ситуације на фронту, наводи британски експерт Александар Меркурис на свом блогу на Јутјубу.

04. 05. 2024. у 20:06