НЕПРОЛАЗНА ВЕЗА УМЕТНИКА И МУЗЕ: У Бечу 160 година Климтовог рођења обележавају изложбом, а код нас објављена "Дама у златном"

Миљана Краљ

16. 08. 2022. у 18:15

ПРЕ 160 година, као друго од седморо деце гравера Ернеста Климта и његове супруге Ане, средином јула, рођен је један од најзначајнијих аустријских и европских сликара и оснивача сецесије - Густав Климт (1862-1918).

НЕПРОЛАЗНА ВЕЗА УМЕТНИКА И МУЗЕ: У Бечу 160 година Климтовог рођења обележавају изложбом, а код нас објављена Дама у златном

Фото: Приватна архива

Овога лета тај догађај у Бечу, за кога је био и остао нераскидиво везан, обележен је савременом, мултимедијалном поставком "Климт - импресивно искуство", која ће због великог интересовања, уместо до септембра, у хали Маркс, бити отворена до почетка октобра.

Фото: Приватна архива

Део овог десетоминутног путовања кроз виртуелну реалност, током кога посетиоцу могу да погледају и седам Климтових ремек-дела "очима уметника", јесте и чувени портрет Аделе Блох-Бауер, познат и као "Дама у златном". А код нас се овога лета, у издању "Дерете", појавило дело америчке ауторке Ен Мари О`Конор, у преводу Милоша Митића, чија тема је управо та слика.

Књига "Дама у златном, необична прича о ремек-делу Густава Климта, портрету Аделе Блох-Бауер", портретише однос уметника и модела и време у коме је дело настајало, распад Аустроугарске и долазак нациста који су је преотели од породице Аделиног мужа, богатог јеврејског индустријалца и колекционара Фердинанда Блох-Бауера. Али, и борбу његове братанице Марије Алтман и њеног адвоката Рандола Шенберга да је поврате, уз још шест вредних, незаконито преузетих уметничких дела. О томе је снимљен и филм "Дама у златном", са Хелен Мирен и Рајаном Рејнодлсом у главним улогама.

- Портрет је начинио Аделу и Густава пуноправним партнерима у сецесији - тврди ауторка овог дела.

Фото: Приватна архива

- Увео је Аделе у друштво најзнаменитијих жена њеног доба: уметничких добротворки, новинарки и интелектуалки. Аделе је тешко подносила ограничења скученог породичног живота, те је уточиште пронашла у миљеу где је могла слободно да размењује идеје о стварима као што су Фројдове теорије да се људска свест може проширити проучавањем несвесних снова и фантазија.

Рад на овом првом од два Аделина портрета које је Климт насликао, трајао је више од три године, а честа виђења тим поводом су их зближила. Природа њиховог односа, остала је енигма и до данас, јер не постоји ни траг, ни деманти љубавне везе. Остала је, међутим, сумња да је пре него што је 1908. у Бечу изложио "Даму у златном", Климт лик младе Аделе (пре њене удаје) подарио својој "Јудити", и приказао је још 1901. Сензуалност овог дела указује на могућу интимну везу.

- Климт је 1912. приказао други Аделин портрет - пише у књизи "Дама у златном".

- Дело је било потпуно другачије у односу на прво. Аделин израз лица био је зрео, непосредан и све само не заводљив. Била је то једна старија Аделе, очију ситих живота и зуба потамнелих од цигарета, слика коју је неко могао окарактерисати и сведочанством свршетка љубавне приче. Ова Аделе није била Салома. Била је далеко од кокетирања и профаности.

Густав Климт је 1918. доживео мождани удар од кога је преминуо 6. фебруара, а његова муза надживела га је седам година. Аделе је умрла, у фебруару 1925. од последица менингитиса. Њен супруг Фердинанд је Климтове слике чувао у Аделиној соби, коју је проетворио у својеврсно светилиште, са увек свежим цвећем. Она је тестаменом завештала да буду изложене у Белведереу, када ње не буде. Али, како је Фердинанд био њихов наручилац, сматрао их је својим власништвом.

Фото: Приватна архива

Када су нацисти припојили Аустрију, отишао је у изгнанство, а против његове шећеране поднета је тужба за утају пореза, због чега је вредна уметничка колекција распарчана, после чега су Аделини портрети доспели у Белведере, где су остали до 21. века, када га судским путем добија Марија Алтман, односи у Америку и продаје Роналду Лодеру за 135 милиона долара. Од 2006. године "Дама у златном" изложена је у њујоршкој "Новој галерији", чији је оснивач Лодер. 

Жеља да буде овековечена

КАДА је Аделе Блох-Бауер из свог раскошно намештеног стана коначно сишла степеницама како би се укрцала у фијакер који је чекао да је одвезе до Климтовог атељеа, сопствени углед био јој је последња ствар на памети. Аделе је чекала месецима. Када је изашла на свеж децембарски дан, ишчекивање попут невестинског остављало ју је без даха. Њеном супругу није било важно што неки очеви нису својим неудатим ћеркама дозвољавали да позирају Климту, нити што је овај наводно покушавао да заведе своје моделе. Желео је да његова жена буде овековечена - пише Ен Мари О`Конор у свом делу.

Блох-Бауерови у Југославији

АУТОРКА "Даме у златном" прати судбине Блох-Бауерових у доба нацистичког прогона Јевреја, као и после Другог светског рата, тачније Фердинандових наследника - две братанице и братанца. Једна од братаница, Луиза била је удата за барона Виктора Гудмана, хрватског индустријалца, чијег брата су усташе убиле у Јасеновцу. Луиза, Виктор и њихова деца били су у затвору на Савској цести у Загребу. Холокауст су преживели, али је Виктор после рата стрељан као капиталиста и аристократа, под оптужбом да је, иако јеврејског порекла, сарађивао са нацистима.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)

ЉУДИНА: Погледајте како је човек са штакама спасао повређено маче у Београду (ВИДЕО)