СЛИКА ЖИВОТА: Књижевна критика књиге "Лаконоги дан"

Пише Слађана Илић

03. 06. 2022. у 15:50

КЊИЖЕВНА критика Слађане Илић о књизи "Лаконоги дан" ауторке Јелене Ленголд, издавача "Архипелаг"

СЛИКА ЖИВОТА: Књижевна критика књиге Лаконоги дан

Оно што главне јунаке свих романа Јелене Ленголд повезује јесте: постепено сазревање кроз углавном трауматична животна искуства, константну летаргију или тугу и усамљеност; различите врсте одустајања од онога што припада животу обичног човека који живи по општеприхваћеним правилима; преиспитивање чињеница сопственог живота и за обичну већину нелогичних животних избора. То преиспитивање увек се одвија на неком путу или пак на месту које је далеко од трауме која је све наведено код јунака иницирала; покушај разрешења сложених породичних односа; расклапање породичних прича са дуплим дном; настојање да се дође до себе оздрављеног кроз признавања сопствених слабости и лоших чинидби према другима; запитаност над стваралаштвом - његовом сврхом и могућностима; инсистирање на аутономном свету књижевности које не мора имати никакве везе са стварним личностима и догађајима.

Све наведено изузетно је привлачно за тумачење. Читајући њене романе, па и најновији, "Лаконоги дан", објављен у "Архипелагу" 2022. године у едицији "Златно руно", разумемо да пред собом имамо истовремено роман лика, роман о уметнику, психолошки и пикарски, а условно речено и билдунгс роман, који не почиње од јунаковог детињства, али почиње од његове младости и преломне чињенице која је иницијално одредила ток његовог живота - смрти мајке.

Из те, полазне тачке, прича се дисперзивно шири у неколико рукаваца. Један јесте преиспитивање приповедача, уваженог писца романа, као зрелог човека, о сопственом односу са оцем. Заинтересованост за то преиспитивање појачано је чињеницом да ни отац више није међу живима, а да су за њим остале и неке породичне тајне које су и те како у вези са животом сина.

Други рукавац, који је, наравно, у вези с првим, јесте преиспитивање јунака приповедача у вези са својом првом и великом љубављу која се завршила, по њега трауматично, одласком вољене особе без било каквог објашњења и трага.

Трећи рукавац јесте јунаково преиспитивање у вези са сопственим односом према женама које су долазиле после те прве љубави и које су одлазиле - увек његовом кривицом, тј. због његовог константног одуставајања од онога што би га увело у ред обичних људи и живота који би подразумевао породицу. То преиспититивање уоквирено је двема женама - веома младом Мајом, којом је писац приповедач тренутно занесен, скоро као Ашенбах Тађом, и његовом исписницом Олгом, имплицитном, на разлиичите начине подразумевајућом у његовом животу последњих двадесет година.

У четвртом рукавцу јунак приповедач испитује узрочно-последичне везе личног живота и приче, однос реалистичности и имагинације у стваралштву, могућности књижевних ликова у односу на људе из живота који су писцу можда тек предложак, о психологији ствараоца - док седи пред празним папиром, и стваралаштва, о психологији читалаца, њиховом потребом за учитавањем и очекивањима - и од писца и од дела.

У петом рукавцу јунак приповедач, кроз сопствено, неочекивано искуство, долази до сазнања како књижевност, иако то сигурно није његова амбиција као ствараоца, човека може довести до значајних истина о себи самоме и његовом сопственом животу, како му може донети оздрављење, дуго тражени сопствени спокој и истину.

Све наведено, а што нам као читаоцима пружа нови роман Јелене Ленголд, у оквиру савремене литературе уопште није мало, иако се наведеним темама, сложићемо се, баве готово сви писци. Но, лепо је уживати у начину на који то чини Јелена Ленголд.

ОКО МЕНЕ ШПРИЦЕВИ, СЕКТЕ Бане објаснио зашто је морао да пусти децу да оду код мајке

"ОКО МЕНЕ ШПРИЦЕВИ, СЕКТЕ" Бане објаснио зашто је морао да пусти децу да оду код мајке

ИСТАКНУТИ глумац Бане Видаковић, који је пре три године осуђен због недозвољеног држања хероина за личну употребу, говорио је о породици и деци коју је, каже, управо због наркотика склонио из Србије.