ПОГЛЕД ИСКОСА - Будин графички времеплов

Дејан Ђорић

22. 02. 2022. у 15:46

Сликар, цртач и графичар Будимир Буда Димитријевић приредио је Градској галерији "Милан Туцовић" у Пожеги ретроспективну изложбу графика.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Будин графички времеплов

Будимир Буда Димитријевић, "Роџење Сингидунума"

Нико се у ликовној критици није бавио његовим односом према савременој уметности, позицијом коју тај опус заузима у склопу садашњег и других система стваралаштва.

Димитријевићево дело било би поздрављено од стране надреалиста са својим јукстапозицијама, парадоксалним обртима, несвакидашњим предметним сучељавањима, метаморфозама и хумором. Он очигледно влада одређеним видом књижевности, причом као садржајем дела, која никада није била прихваћена у историји (пост)модернизма. Та прича, (пара)литература, међутим, код овог уметника није позајмљена из историје књижевности, митологије или религије, већ су то видови испољавања унутрашњег сликаревог света, његовог дијалога са собом, светом, историјом и историјом уметности.

Ако и постоји наративни траг, дубоко је личан, то су све само Будине приче, његова лична митологија, коју је изградио као идејну позадину свог ликовног света. Слика, цртеж и графика као траг, остатак, слој шармантне причице, која не замара и која забавља, израз је поука средњег века, ренесансних алегорија и надреалистичких духовитих игара.

У том смислу ово стваралаштво заиста припада традицији и било би поздрављено у сваком добу пре импресионизма. Димитријевићев носталгични свет, времеплов у који је сео да путује по простору и времену, небу и земљи, међутим, зна за типично модерне, индустријске производе, које он благо иронише и доводи у сумњу. Да ли је због свега тога он изразити антимодерниста? Пре бисмо запазили његово интеграцијско настојање, синтезу у стваралаштву и рекли да не припада ни неком назадном виду превазиђеног реализма (ако се уопште може говорити на тај начин у време када су све уметничке појаве равноправне и у игри) нити о авангарди доба после постмодернизма.

Димитријевићева уметност није ни модерна, нити постмодерна али ни несавремена, она у систему данашњег стварања заузима место које и већина дела фантастике. То је, дакле, сасвим издвојена позиција, која у исто време омогућује критичко вредновање (пост)модернизма и експерименталне авангарде али и преузимање, усвајање извесних елемената из ње. Премда живи у свом свету, по сопственим правилима, фантастика није неактивна у односу на своје време, мада тежи вечном и изузетном. Никада није реч о "делу као процесу" (work in progress), недовршености као елементу актуелне естетике, већ о коначности. Зато Буда дубоко залази у тајне свог света, истражује их и доноси плодове сазнања, стога толико помно и педантно истерује до савршенства изведбу радова. Увек поуздан, темељан у својим вредностима, хуман, налик је средњовековном и раноренесансном уметнику занатлији, посебно као графичар подсећа на време када је све било невероватно поуздано.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

ПРЕДСЕДНИЦА лажне државе Косово Вљоса Османи, и поред тога што још нису прескочили последњу станицу ка чланству у Савету Европе - гласање на Комитету министара 17. маја најављује да ће породице несталих моћи да туже Србију Европском суду за људска права за повреду права на живот њихових најмилијих.

29. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

ЊЕГОВА СМРТ СЛОМИЛА ГЛУМЦА: У сузама сваки дан, плаче од маја - показао како на мобилном чува његову слику (ВИДЕО)