ПОГЛЕД ИСКОСА: Први Бијенале фантастике

Дејан Ђорић

16. 11. 2021. у 17:34

ПРЕМДА су у српској уметности широко распрострањене апстракција, разне верзије (пост)модернизма, па и интимизам који започиње са Костом Миличевићем, када је реч о сликарству наша ликовна сцена у знаку је две преовлађујуће стилске формације.

ПОГЛЕД ИСКОСА:  Први Бијенале фантастике

Жељко Ђуровић, "Златокрила"

Од бидермајера и академског реализма деветнаестог века до данас, унапређују се различите форме реализма у сликарству и скулптури, али и сасвим другачија естетика.

Фантастика је на српском ликовном тлу такође присутна од претпрошлог века, са сликарством симболиста и Леона Коена, затим Миленом Павловић-Барили и надреализмом.

Неслућени процват доживела је са сликом и цртежом групе Медиала, која је извршила огроман утицај на бројне млађе генерације, све до данашњих стваралаца. Тако се у Србији образовала мала, али у ликовном погледу једна од најснажнијих ликовних сцена на свету, са обележјима чисте ликовности а не наративности и илустративности. Љуба Поповић је говорио да су балканским сликарима фантастике у Паризу такмаци само Јужноамериканци.

Слично о српској уметности мисле и највећи светски експерти за фантастичну ликовност - Етјен Шатон, директор Музеја фантастике из Швајцарске, Луиђи Луј Дел Мастро колекционар и Демиен Мајклс из Аустралије (издавач најбољег светског часописа о тој врсти уметности "Art Visionary") и Феликс Лашанс, историчар уметности из Канаде. Они изванредно познају целу југословенску сцену.

Круна деловања наших сликара те вероисповести је "I Бијенале фантастичне уметности", одржано најпре у Београду, у две галерије Коларчеве задужбине а потом у Културном центру Новог Сада. Да су публика и уметници жељни праве слике најбољи доказ је одзив: око 570 дела пријављено је на конкурс од 269 уметника, од чега је изабрано 36 слика, сваки излагач са по једним радом. Само у Београду изложбу је видело више од 3.000 посетилаца.

Иза тог ванредног успеха не стоји ни неки музеј нити галерија већ само огромна приватна иницијатива колекционара Миће Михајловића из "Фондације Михајловић - Феникс" и његовог сина Мијата. Урађен је квалитетан каталог на стотинак страна а посебни стручни жирији, сваки са по три члана, одабрали су награђене са високим новчаним свотама. Гран При је добио Жељко Ђуровић за слику "Златокрила" (120х90 цм), Вељку Ваљаревићу припала је награда "Перспектива" за младог сликара, Љубодрагу Јанковићу Јалету дата је за животно дело, а откупне награде добили су Јасна Опавски и Ђорђе Савић. Учествовала су и двојица сликара из иностранства као симболичан знак да ће следећи Бијенале фантастике бити приказан и у неким европским излагачким просторима, за шта већ сада постоји интересовање. Победила је у основи уметност и то она која се пише са великим почетним словом; "Фондација Михаловић - Феникс" на велика врата вратила је Њено величанство Слику и то ону за коју су српски уметници велики мајстори.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

РУСИ У ШОКУ: Евакуисали 1.500 такмичара из Крокуса, ниједан није страдао од терориста, а сад се буне: Што нас нисте спасили раније? (ВИДЕО)