ИСТОЧНИ ПРОЗОР У ЗАПАДНИ СВЕТ: Монографија поводом педесет година Београдског џез фестивала
БЕОГРАДСКИ џез фестивал 1971-2020, наслов је луксузне монографије коју је, поводом овог значајног јубилеја, објавио Дом омладине Београда у суиздаваштву са Градом Београдом.
Овај темељни преглед полувековне историје џеза у овом граду, поред уводника заменика градоначелника и председника одбора БЏФ Горана Весића, отвара и реч в. д. директора ДОБ Ненада Драговића.
У уводнику насловљеном "Дом омладине Београда - чувар ватре џеза", Драговић истиче да је проглашењем за манифестацију од посебног значаја за Град Београд, фестивал добио највише признање у свом граду - а уз њега и сам ДОБ, који се везује уз историју фестивала од самих почетака.
Џез критичар Војислав Пантић, уметнички директор Београдског џез фестивала, пишући о дуготрајности и изазовности рада на овој монографији, наглашава да покушај реконструкције историје догађаја рођеног пре пола века, са непотпуном документацијом и фрагментарним сећањима, спада у домен озбиљног истраживачког новинарства, а уједно има и карактер типичног научног рада.
- Једна земља која се географски и политички нашла између Истока и Запада добила је привилегију да буде источни прозор у западни свет, а да је дуго задржала своју наивност и невиност - наводи Пантић.
- Улицама једног града шетали су славни уметници Запада, у прилици да први пут погледају на Исток и упију другачији сензибилитет и културу овог света. Док су нас посећивали Ђина Лолобриђида, Алфред Хичкок, Ела Фицџералд и Луис Армстронг, мислили смо да је то нормално, доживљавајући своју земљу као део света, а свој град као метрополу. Радовали смо се њиховим доласцима, а да нисмо потпуно били свесни шта нам се дешава. То је условило да се често није много мислило о форми, ако је постигнут задовољавајући садржај. Бројни културни догађаји остајали су у сећањима, али не у документима, што отежаним чини реконструисање када и где су се догодили.
Београдски џез фестивал пун је таквих примера, додаје Пантић: осим у случају првих издања, када је био филијала Њупорт џез фестивала (па чак и тада, мада је велики амерички брат на неки начин давао сигурност да ће догађај бити реализован), фестивал је годинама до последњег дана водио донкихотовски битку ради обезбеђивања буџета за планирани програм, а списак учесника се понекад мењао у последњи час, након штампања програма.
- С друге стране, Програмски савет фестивала је патио од типичних социјалистичких дечјих болести: савет који је потписао први фестивал по одвајању од Њупорта имао је двадесет шест чланова(!), или по скоро три на једног учесника - открива уметнички директор БЏФ.
- Да је бар један био задужен за прецизно документовање догађаја, данас би нам било много лакше.
Овако, десило се да 1979. године буде прескочен девети и буде најављен десети, јубиларни фестивал, па да потом више нико не оспори ново бројање све до обнављања фестивала 2005. године. Десило се и да приликом састављања списка свих учесника за потребе монографије поводом 30 година рада Дома омладине препишу имена из старих каталога, не проверавајући да ли су уопште и наступили у Београду. Десило се, коначно, да се у архиви ТВ Београд затури гомила снимљеног материјала (нпр. снимак The Giants of Jazz из 1971. скупљао је годинама прашину међу полицама у Кошутњаку, пошто нико није ни помишљао да провери траку заведену под необећавајућим насловом "Повратак џезу"), али и да се гомила трака пресними, када је дневна политика постала битнија од културног наслеђа.
- Но, шта је ту је - закључује Пантић.
- Архивари Радио Београда су недавно дигитализовали све сачуване снимке из првих осам година манифестације, а на исти посао прионуо је са огромним ентузијазмом и Програмски архив РТС. Још увек има довољно сачуваних факата да се некако сложи прича, а са великим процентом сигурности данас макар можемо да објавимо списак учесника по годинама.
А тај списак је, по себи, импресиван, што је обећавао већ на самом зачетку - чак и оном који се званично води као "предисторија", у годинама које претходе онима из наслова монографије, коју и отвара поглавље под именом "Уводне године 1964-1970". Први Newport Jazz Festival у Београду одржан је од 31. октобра до 3. новембра у Дому синдиката, а Дом омладине Београда је уз Радио Београд 202 и тада "потписан" као приређивач манифестације, из чијих су "редова" били и организатор фестивала Милан Шевић - уредник програма у ДОБ, и други ентузијасти са јасним афинитетом према џезу.
- Дом (омладине) је - како је доцније писао Светолик Јаковљевић - преузео штафету џеза од Удружења џез музичара, које је, основано 1953, било главни чинилац у џез догађањима ранијих година.
У мају 1968. опробана је Велика дворана Дома омладине програмом "Џез и лирика", када су своју поезију казивали Матија Бећковић и Брана Петровић у пратњи квинтета Института за џез из Граца.
Убрзо потом, стручни сарадник фестивала Александар Живковић добио је поруку од пријатеља из Немачке, којој није могао одолети - Душко Гојковић јавио му је да је Ли Кониц у Европи и да има слободне термине...
И закотрљало се, Живковић и Шевић били су тај мали али готово свемогућ џез тим, који је смишљао, сазнавао, преговарао, организовао и - доводио.
Београђани су слушали најбољи џез, а у прве три године стала су имена највећег формата као што су Дјук Елингтон (1971) или Мајлс Дејвис (1973).
Мајстори на окупу
ПОД слоганом "Џез пламен", од 26. до 31. октобра биће одржан 37. Београдски џез фестивал, којим се обележава и 50 година његовог постојања, најавио је председник Организационог одбора Горан Весић.
- Из Њујорка, ексклузивно, стиже најчувенија композиторка савременог џеза Марија Шнајдер, праћена најбољим младим, немачким биг бендом Subway Jazz Orchestra, потом ће ту бити бриљантна азербејџанска пијанисткиња Азиза Мустафа Задех са својим триом, а фестивал ће отворити наша нова звезда Majamisty Trio са специјалним гостом Урлихом Дрехслером.
Стижу и трубач Тео Крокер, легендарни пијаниста Бред Мелдау, "Румден" из Шведске и Markus Stockhausen Group из Немачке - навео је заменик градоначелника.
Године у којима је утихнуо џез
ПРЕДУГА пауза трајала је од 1991., када никоме није било до џеза ("Сава центар" је управо амбициозно припремао свој први Summertime Jazz & Blues & World Music festival за почетак јула, али само десетак дана раније дошло је до раздруживања, тенкови су изашли на Ауто-пут братства и јединства, Словенија је горела - лош одзив публике био је јасан сигнал и организаторима БЏФ) до 2004. године, да би 21. фестивал био одржан 2005.
ВЛАДИЦА ИЗ ОРМАРА ИЗВУКАО ЗМИЈУ ДУГУ ЦЕО МЕТАР: Невероватан случај у Врању - Чују се женски врисци, камера све снимила (ВИДЕО)
ИАКО је јуче многе крајеве наше земље изненадио снег, а температуре су се спустиле за читавих петнаест степени, за најпознатијег хватача змија из Владичиног Хана Владицу Станковића и јуче је било посла.
18. 04. 2024. у 09:40
ЧУВАМО ДЕДОВИНУ И ГРОБОВЕ СИНОВА Упркос трагедијама, породица Михајла Томашевића, из Сувог Грла код Србице, опстаје на свом огњишту (ФОТО)
ОВО су гробови мојих синова. Стојадина, рођеног 1979, који је погинуо на Кошарама и Стевана, две године млађег, који је 2002, возећи трактор нагазио на противтенковску мину коју су на путу у селу поставили Албанци. Овде на гробљу ми је друга кућа, а она у којој живим са супругом Миладинком Мицом и сином Дарком је неколико километара одавде. И, док сам жив са Косова и Метохије селити се нећу, чуваћу свој дом и гробове синова.
18. 04. 2024. у 10:45
"МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ?" Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)
ЈЕДНА опаска легендарног музичара Момчила Бајагића Бајаге током промоције реиздања прве плоче Бајаге и Инструктора "Позитивна географија", забележена камером РТС-а, постала је вирална на друштвеним мрежама.
18. 04. 2024. у 10:17
Коментари (0)