"КО ТО ТАМО ПЕВА" ОСВОЈИО ФРАНЦУЗЕ: Легендарни филм Слободана Шијана поново пуни сале и добија похвале

Горан Чворовић - стални дописник из Париза

24. 06. 2021. у 09:09

КУЛТНИ филм редитеља Слободана Шијана и сценаристе Душана Ковачевића "Ко то тамо пева" и данас с великим интересовањем привлачи пажњу француске публике. Откако је прошле године поново приказано на Канском фестивалу у оквиру селекције "класика", тачно 40 година после првог појављивања на Кроазети у оквиру селекције "Известан поглед", Шијаново дело поново пуни сале.

КО ТО ТАМО ПЕВА ОСВОЈИО ФРАНЦУЗЕ: Легендарни филм Слободана Шијана поново пуни сале и добија похвале

Фото ФЦС

Посебно признање за ово остварење представља чињеница да је било на програму у 12 биоскопа приликом недавног укидања општег карантина и поновног отварања биоскопских сала после вишемесечног затварања.

"Ко то тамо пева", односно "Ки шант ла ба", у француском преводу, у новој рестаурисаној дигиталној верзији, синоћ се давао у Иврију код Париза, вечерас је на програму у простору "Жак Тати" у Орсеју, сутра је у Франковилу...

Француски специјализовани часописи за филм и биоскопе истовремено објављује дугачке и похвалне критике о Шијановној "гротескној трагедији".

- Трагикомично путовање српског аутора Слободана Шијана, снимљено је 1980, исте године када је умро маршал Тито. Дугометражни филм се одвија уочи Операције "Одмазда", у којој су Југославију напале трупе Адолфа Хитлера, потпомогнуте марионетском Независном Државом Хрватском, предвођеном фашистичким усташким покретом - пише позната платформа за представљање кинематографије "Алосине".

У истој анализи се додаје да се групе отпора (углавном Срби) формирају за борбу против непријатеља, уз закључак да је овај историјски подсетник важан и да омогућује да се боље разуме Шијанов играни филм који је, како се истиче, нажалост предвидео крваво разарање земље деведесетих.

 

 

Филм се пореди са култим француским остварењима сличног жанра из истог периода, "Велика авантура" Жерара Урија са Лујем де Фином или "Деда пружа отпор" Жан-Марија Поареа са Мишелом Галабријем.

"Алосине" истиче снагу филма којем Шијан даје мелахнолију, "карактеристику словенских народа", а посебно се наглашава и фантастичан допринос двојице ромских музичара. Наводи се и да су "током Другог светског рата Срби, Јевреји и Роми били жртве геноцида, чија се огорченост поново појавила деведесетих, када се однос снага преокренуо и био наклоњен Србима", уз закључак да "у апсурду ратова, цивили и групе 'жртвених јарчева' увек плаћају највишу цену, са било које стране".

Истиче се и да филм, 41 годину после појављивања, и даље одаје дубоки антимилитаристички утисак. "Алосине" користи прилику и да подсети на значајне периоде српске кинематографије, време "црног филма" с ауторима Александром Петровићем, Живојином Павловићем, Душаном Макавејевим и Желимиром Жилником, као и на "Прашку школу" са Гораном Марковићем, Гораном Паскаљевићем и Емиром Кустурицом.

"Телерама" такође истиче "Ко то тамо пева" као фантастично забаван и меланхоличан филм, а његов повратак у биоскопе као "истинску срећу" и "велику радост".

- Четрдесет година касније, осећај откривања овог филма није изгубио на снази - закључује "Телерама".

ВИШЕ ОД 50 БИОСКОПА

ФИЛМСКИ центар Србије подсећа да је филм током три недеље приказивања у Француској имао три хиљаде гледалаца и да наставља пут освајања европског аудиторијума са букираних више од 50 биоскопа за наредни период у Француској.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)