КЊИЖЕВНА КРИТИКА - Снажни митски обрасци

Пише Слађана Илић

20. 08. 2025. у 05:00

КЊИГА "Песма месечеве кћери и друге поеме" (Прометеј, 2024) Славице Гароња, лирски је одјек, песничко заокружење, њене капиталне научне монографије "Од Црвенокосе богиње до слепих певачица: трагом матријархата на Балкану и женског начела у српској народној песми" (Прометеј, 2023).

КЊИЖЕВНА КРИТИКА - Снажни митски обрасци

Фото: Приватна архива

Ипак, уколико осим те књиге, која у потпуности плени истраживача, инспирише га и отвара му нове видике, узмемо у обзир и друга, научна и белестристичка дела наречене ауторке, уочићемо континуитет и њених интересовања и различите видове њихових реализација. Он нам, заправо, показује снагу архетипа који се открива у различитим, мада и сличним обличјима, у зависности од хронотопа, уколико су у питању прозна остварења, или пак од расположења лирског субјекта, када мислимо на свет песме. Заснована на снажном митском, али и религијском обрасцу, од предантичког и античког, до хришћанског у сасвим савременом контексту, попут недавних ратова и личних траума (Три молитве):

"Староегипатска молитва", "Парусија", "Молитва Марији из Магдале"), Славица Гароња кроз свих 9 поема, како је већ примећено, твори и јединствену архитектонику броја 3 (по три поеме у сваком циклусу). Полазећи од архетипа женског ("Ја сам небо / и Престо / Капија и Храм..."), и језика молитве, збирку неочекивано завршавају три рок-поеме, показујући да ауторка и те како живи и ослушкује време у којем је рођена.

У овој збирци конкретно пратимо пут жене лирског субјекта, која у себи, суштински, садржи читав женски ланац - од Велике Мајке... амазонке, до савремене жене и њених потомкиња "кћери и кћери од кћери", која са зрелошћу заокружује сопствени идентитет спознајући своје стварне потребе, хтења и моћи, и стиче снагу да захтева, да се ослобађа и одупире стегама пратријархата који је, по њеном сматрању, али и по лицу, како историје тако и савременог света, поредак насиља, а по чему се круцијално разликује од друштва које су успоставиле жене, а који се заснива на принципу лепоте и љубави: "Лепота је мој закон / и не подносим мушке системе / (државе, новац и профите) (...) Јер у мени, као над мојим коњима / борави хипеја. / Моћ љубави, да њом све постижем, / уместо насиљем" ("Песма Месечеве кћери").

Та ослобођена, зрела жена, утврђена у сопственом идентитету, свесна моћи и значаја рађања, као и виталности женског, за шта је и сама пример, у виду молитве - "Марија из Магдале" - вербализује сећање, или прецизније речено, стално присуство своје баке Марије (поеме "Парусија", "Мој предак је дрво") коју, у ствари, канонизује, као што и митологизује своју Аркадију, тако је и жена, лирски субјект стваралац, како сведочи ова збирка, изнела на себи својствен начин, уз песничка опраштања, све што јој је донела актуелна стварност, сам живот: искуство смрти ближњег - уз проналажење утехе и смисла у одисејском миту ("Лефкада"), смрт љубави, када су се "све сличности претвориле у разлике" ("Doroti Parker blues за мога (бившег) драгог"), губитак "генијалне пријатељице", која је, поред тога, упечатљива потврда да живот неумитно пролази, да се људи мењају, као и њихове улоге, и да је зато најбоље оставити све како јесте, ако припада прошлости, и сећати се, по цену да се и "поквари" песма ("Упропаштена песма").

Збирка Славице Гароња, не случајно, представља и остварење "песничког прорицања" Стевана Раичковића, а поводом читања "Староегипатске молитве" - утиска истакнутог на задњој корици ("као да сам читао нешто библијско што је одавно већ морало да постоји") и: "једна руковет оваквих и сличних молитви, сигуран сам, да би скренула пажњу... и имала (дискретни) ехо на време у којем живимо" (писмо је из 1992). На овај начин ауторка у овом зрелом и целовитом остварењу поема настајалих, дакле, у распону од преко три деценије, спаја светове и времена, да би дошла до најдубље тачке свих спознаја - архетипа женског принципа, по чему је читава збирка и добила наслов.

Зато закључујемо како би садржај ове књиге добро функционисао и пленио читалачку или пак гледатељску пажњу и као монодрама, изведена, на пример, на Лефкади, или поема у ритму рок и блуз поезије ("Марлена" - варијације на Бајагину песму), или у било којој другој тачки цивилизације, која се све више удаљава од женског принципа и готово ништа не учи из сопствене историје, а у којој, упркос свему, лепота налази начина се да искаже. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО - УРАНИЈУМ И ТЕШКИ МЕТАЛИ ОТКРИВЕНИ У ТКИВУ ГЕНЕРАЛА ПАВКОВИЋА: Из италијанске лабораторије стигли резултати анализа (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО - УРАНИЈУМ И ТЕШКИ МЕТАЛИ ОТКРИВЕНИ У ТКИВУ ГЕНЕРАЛА ПАВКОВИЋА: Из италијанске лабораторије стигли резултати анализа (ФОТО)

У ТУМОРСКОМ ткиву генерала Небојше Павковића, које је 15. септембра послато на анализе у специјализовану лабораторију у Италији, пронађени су уранијум и тешки метали у екстремно високим концентрацијама!

29. 11. 2025. у 08:00

ОТАЦ ПАДАО У НЕСВЕСТ, ХИТНА ИНТЕРВЕНИСАЛА НЕКОЛИКО ПУТА Мучне сцене на сахрани Ане Радовић - Из породичне куће је испратили на вечни починак

ОТАЦ ПАДАО У НЕСВЕСТ, ХИТНА ИНТЕРВЕНИСАЛА НЕКОЛИКО ПУТА Мучне сцене на сахрани Ане Радовић - Из породичне куће је испратили на вечни починак

ДАНАС је на Златиборском гробљу сахрањена Ана Радовић из Чајетине, која је погинула у тешкој сабраћајној несрећи на магистралном путу код Чачка.

28. 11. 2025. у 14:45

ЂАК НАСМЕЈАО СРБИЈУ: Ево како је на контролном одговорио на питање о називу наше ХИМНЕ: Детету бих дао ДЕСЕТКУ

ЂАК НАСМЕЈАО СРБИЈУ: Ево како је на контролном одговорио на питање о називу наше ХИМНЕ: "Детету бих дао ДЕСЕТКУ"

ГРЕШКЕ из школских свезака понекад умеју да измаме најшире осмехе, што потврђује и ситуација у којој се нашао један малишана из Србије. Све је почело када је његова мама на интернету поделила његове одговоре са контролног задатка из предмета Свет око нас. Један од њих одушевио је кориснике друштвених мрежа.

05. 12. 2025. у 11:27

Коментари (0)

АУДИО БМ СЛУШНИ АПАРАТИ: Новогодишња чаролија звука