КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Мајстор певач

21. 02. 2024. у 13:00

И ЗБИРКУ песама "Тобоган" (КЦНС 2023) написао је онај који зна све "што треба знати о стиху, о песми". Томе се, наравно, не треба чудити, имајући у виду да је реч о аутору ерудити, филозофу, професору, читаоцу и песнику Саши Радојчићу чија је ово десета песничка збирка.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Мајстор певач

Мајстор певач испуњава белину листова, и тишину времена, и попут својих значајних претходника и попут савременика, даље испитујући "промену света" (Стерија), говор који је "опстанак у нади" (Иван В. Лалић) и однос ствараоца и песме, њене моћи...

Одмичући са читањем ове збирке, уочавамо како се лирски субјект, из позиције човека чије се животно искуство константно увећава, често осврће на време и места на којима је био дете. То чини са драгошћу, каткад са сетом и меланхолијом јер је реч о нечему што припада само сећањима, а што је, ипак, било тако важно за његово формирање, за специфично отварање према свету и према песми, и што, упркос знању о обичности промене света, увек обнавља озареност на почетку сваке игре. То сећање везивно је ткиво онога што чини његов пут - од каменчића догађаја и осећања. Куда води тај пут? Шта чини његову непоновљивост јер он је, стихови ове књиге сведоче, заиста јединствен? И шта је заправо та игра?

Фото промо

Тај пут, по природи, и правди, увек води надоле. Свестан је тога, сад већ помало и времешни лирски субјект који се неупитно бори против бесмисла, а који оклева да "сиђе степеништем" јер зна да више неће проћи кроз врата која је управо затворио... ("Чај ваздушни"). Путем надоле, али с лакоћом и безбрижношћу, спуштају се и "дивни дечаци" јер "им је свет још увек непознат и леп", јер још увек нису "потрошили и проћердали будућност" ("Тобоган"). Да, то је баш та драж игре - спуштања низ тобоган, драж варки јер "души су / варке потребне" ("Варљива душа"), али и драж стварања песме, која није варка, која је господарица и која се како жели игра са својим створитељем релативизујући његове моћи, ускраћујући му слободу ("Љубавник песме").

И ето, баш она, песма, која је узела целог песника, чини јединственост његовог пута. "И ту је круг затворен". Не може се након ње о нечему другом бринути, не може се остати непотрошен. Ипак, у том "трошењу" побеђена је тишина света - "одсуство гласа / изгнанство смисла" ("Глад за песмом"), створени су нови светови, речи... У њима, осим песника, покаткад могу поборавити читаоци. Њих песма храни, медоносна.