КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Ризнице знања

19. 09. 2023. у 12:45

У ФОКУСУ књиге Јасмине Нинков "Нова библиотека, иновативност и социјална улога" (Интернет клуб, Љиг, Педагошки факултет, Сомбор 2023), јесу све трансформације јавних библиотека у актуелном тренутку, као и у ближој и даљој будућности.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Ризнице знања

На основу свог изузетно богатог библиотечког искуства, стицаног из праксе код нас и у свету, на бројним скуповима библиотечких посвећеника на којима је много пута и сама излагала, и у посетама различитим библиотекама, ауторка пишући о тим трансформацијама упоређује праксе, уочава сличности и разлике, увиђа потенцијале библиотека код нас, износи конкретна запажања, проблеме, али даје и предлоге за њихово решавање и реализацију позитивних, нових пракси.

Зашавши најпре у историју библиотекарства и место јавних библиотека у њој са циљем да дође до кључне тачке значаја технолошких, социјалних и културних процеса у 21. веку осврнувши се на развој њиховог пословања кроз време, све до данас, ауторка, у борхесовском смислу, постепено разоткрива тајну времена. Ти сегменти текста кроз целу књигу имплиците показују читаву филозофију овог племенитог, изузетно значајног занимања, од којег заправо зависи економски развој сваке земље.

Ауторка у књизи показује како тај развој зависи од знања као кључног ресурса нашег века у којем су "библиотеке ризнице знања, најзначајнији центри културе, доживотног образовања, информисања и социјалне интеграције". У том циљу она указује на значај улагања у информатички сервис јавних библиотека, јер је интернет темељ цивилизације информација, и на саму демократизацију информација које више нису привилегија елитних слојева друштва.

Фото промо

У књизи је показано како се с променама библиотека у информатичкој ери и ширањем њихове намене мења и профил њених корисника које не чине само читаоци, али и профил самих библиотекара и њихових руководилаца који настоје да у склад са одговарајућом организационом структуром одговоре на потребе читалаца како да, између осталог, осим физичким фондовима, приступе и виртуелним документима. Управо због тога у књизи је велика пажња посвећена информационом менаџменту, настојању стварања глобалне библиотеке и могућности да се приступи информацијама о публикацијама без обзира на то где се оне налазе.

Како најпре као ученици и студенти, потом и као професионалци у различитим областима, памтимо најбоље предаваче, а увек изнова читамо најбоље књиге и налазимо им повлашћена места у личним библиотекама, тако би и овој књизи требало наћи такво место. Она је поуздани водич у откривању тајне времена и библиотека у феномену пешчане књиге која, сигурно, подразумева и дигитални свет.