КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Сопствени вртлози

16. 08. 2023. у 11:30

ЗБИРКА причa Дaркa Tушeвљaкoвићa "Хaнгaр зa снoвe" (2022) првa je књигa oбjaвљeнa у eдициjи Библиoтeкa "Дoмeти", Грaдскe библиoтeкe "Кaрлo Биjeлицки" у Сoмбoру.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Сопствени вртлози

Како казује Драган Бабић, уредник поменуте едиције: "Нaкoн нeкoликo рoмaнa и збирки причa, Дaркo Tушeвљaкoвић сe прeдстaвљa у jeднoм рубнoм oблику сaврeмeнe прoзнe прoдукциje, у причaмa кoje су нajкрaћeг мoгућeг oбликa."

Ова књига унеколико је ретроспектива ауторовог рада с обзиром на то да садржи формално и понешто тематски разнолике прозе које су настајале у току двадесет година од почетка миленијума, па до данас. Неке од њих нису раније објављиване, а, по речима самог аутора, те "скрајнуте" приче припадају његовим "најличнијим, можда и најискренијим радовима".

Иако се заснивају на реалистичној основи и садрже све што иначе окупира младог човека, најчешће у његовим (не)расположењима, двојењима и покушајима да дође до сопственог центра, до сопствене суштине, као и да спозна принципе на којима почивају различите врсте односа личних и друштвених, оне садрже и елементе фантастике, карактеристичне за перо овога писца, који су у дело инкорпорирани на аутентичан начин.

Тако у причама често сагледавамо развијање нових релација од познаничких ка пријатељским у авиону и након лета, са симпатичном Белгијанком којој, наравно, није лако објаснити неминовност и друштвено-историјску изнуђеност сталног пресељења из једне у другу републику бивше Југославије, потом бежање од НАТО бомбардовања и сл., што често обесмишљава све те путеве, одласке, повратке, веру да је све лоше иза нас, као и веру "да крупним корацима хитамо напред". Казујући о свему томе симпатичној Белгијанки, приповедач је заправо трагалац за сопственим идентитетом, онај који настоји да реши питање искорењености ("Одакле си ти?"). На истом трагу је и јунак приповедач у причи "Од тада до Јадранског мора", који се суочава са сећањима на спавање, на путу до мора, у дедином стану поред Неретве, који је отац касније продао. Читајући, у прилици смо да видимо како прича чија је основа реалистична прелази у сферу фантастике. Сећање на рано детињство и, извесно, на деду којег више нема, на стан кога такође више нема, у кратком, сневном, сусрету с неким који (можда) припада оностраности, коначно јунака доводи до суза. Можда је то и његова катарза. Још неким јунацима Дарка Тушевљаковића који су, извесно, трауматизовани, потребно је оздрављење до којег, како се испоставља, уопште није лако доћи. Јунак у причи "Понављајући обрасци", по страдању родитеља у саобраћајном удесу, тек тада схвата суштинску везаност за њих и остаје затечен да о томе готово никада раније није размишљао. Немогућност да прихвати неминовност губитка чини га животно нефункционалним и доводи у питање све друге релације. Моћ човекове подсвести, његову снагу, али још више слабост, немогућност да сам себи буде чврст ослонац, у конкретном случају оличен је у још једном "фантастичном" догађају, истискивању видре из самога себе, а потом и њен губитак.

Фото промо

Још неки видови губитака постају огољени по кршењу табуа, а и у том кључу се може, а уопште не мора, читати прича "Удови". Јунак приповедач је кум свеже венчаних Милице и Дениса. То венчање му је, чини се, подстицај да опроба различите врсте својих мушких "моћи" или пак начин да се суочи са сопственим ограничењима, можда и комплексима. У томе му "помаже" на фантастичан, и духовит, начин објекат његове жеље, кума Милица која га трећом руком одвлачи у кавез и закључава. Та врста закључаности, извесно је прилика да јунак, чекајући ослобођење, сам пронађе кључ који му је потребан.

У овој и другим причама Дарко Тушевљаковић нам омогућава да заронимо у сопствене вртлоге и потражимо сопствени центар, из којег ћемо даље лакше,+ да се сусретнемо са сопстевним ликом у фракталима или пак у оностраности чија је граница, како видимо из његове прозе, врло, врло еластична.