СИЛЕЏИЈЕ ЗА ВОЛАНОМ ГАЗЕ ПЕШАКЕ КАО МУШИЦЕ: Грађани који прелазе улицу све угроженији, Највише страдају у сумрак и суботом

С. Б. Милошевић

01. 08. 2021. у 12:00

ОД почетка ове године у Србији је погинуло 65 пешака, (током прошле страдало је 127 пешака), а повређено их је 2.126. Од тог броја, на пешачком прелазу страдало је 23 пешака, а њих 739 је повређено! У просеку, годишње четворо деце страда у својству пешака. Подаци Агенције за безбедност саобраћаја забрињавају, а стручњаци са Саобраћајног факултета у Београду упозоравају да систем не ради довољно да заустави "силеџије" у вожњи.

СИЛЕЏИЈЕ ЗА ВОЛАНОМ ГАЗЕ ПЕШАКЕ КАО МУШИЦЕ: Грађани који прелазе улицу све угроженији, Највише страдају у сумрак и суботом

Фото: Депоситпхотос

Највећи број пешака, чак 93 одсто, настрада у насељу. Ван раскрсница погине 84 одсто суграђана, док у раскрсницама страда 16 одсто пешака. Особе старије од 65 година гину најчешће, у чак 45 одсто случајева. Највише саобраћајних незгода са погинулим и повређеним пешацима догоди се у децембру. Подаци показују и да је највише незгода са погинулим пешацима суботом, а са повређенима петком. Суграђани највише гину у време "првог мрака" и у време сумрака, а незгода са повређеним пешацима највише је у периоду између 17 и 20 сати.

- Када се посматрају групе утицајних фактора који узрокују саобраћајне незгоде (за период 2017-2019. године) може се уочити да је предузимање непромишљених радњи возача најчешћи узрочник, и то највише неприлагођена брзина условима саобраћаја и стању пута. Друга група утицајних фактора који узрокују саобраћајне незгоде су пропусти пешака - пре свега неопрезно ступање на коловоз а да се претходно није уверио да то може безбедно да учини и утицај тамне одеће пешака на настанак саобраћајне незгоде - наводе у Агенцији за безбедност саобраћаја.

Осим овога, на незгоде утичу и пропусти возача у извођењу радњи у саобраћају, попут пропуста који се односи на неправилно сагледавање саобраћајне ситуације. У скоро 11 одсто незгода са погинулим и четири одсто са повређеним пешацима, као утицајни фактор настанка саобраћајних незгода евидентиран је алкохол.

О томе колико су пешаци угрожени, пише се тек када се догоди нека тешка незгода. У овом случају, јавност и медије подигла је на ноге смрт деветогодишњег Стефана Балића, када је на њега, његовог брата и оца налетео Лазар Г. у Улици Маријане Грегоран у београдском насељу Карабурма, на пешачком прелазу.

- Сваког дана гледамо силеџијство на улици, пешачки прелаз многима не значи ништа - прича Крсто Липовац, професор Саобраћајног факултета са Катедре за безбедност саобраћаја. - Пешак са зебњом прилази улици и прелази је, то је "отимање предности". Постојећи Закон о безбедности саобраћаја обавезује возача да пропусти пешака који је ступио и прелази коловоз, који ступа на улицу или показује намеру. Међутим, слаба је и недоследна примена ових одредаба. Уместо да се о овом проблему прича увек и да се укорењује навика возача да уважавају пешаке, ми велику пажњу посвећујемо питању кривице појединца за конкретну саобраћајну незгоду.

Уместо тога, каже Липовац, треба схватити да се ради о системском проблему, јер возачи не пропуштају редовно и увек пешаке на пешачком прелазу. Ова појава је, тврди, лоша перформанса нашег система и резултат нерада или несистематског рада.

- Систем није урадио довољно да се не стидимо како се улица прелази у Београду, Србији. Законодавци, МУП, Агенција за безбедност саобраћаја, па и сам Факулет саобраћаја треба из овога да извуку поуке и унапреде безбедност. Неопходно је да се у ауто-школама ради на укорењивању исправних ставова, да се систематски унапређује инфраструктура у зонама пешачких прелаза. Промена понашања мора да нам буде циљ! То ће се постићи ако се у зони пешачког вози до 30 километара на сат. Треба сакционисати све возаче који не пропусте пешака на пешачком прелазу. Само извесност казне, односно да ће свако и сваког пута бити кажњен када не пропусти пешака, може да промени свест возача - наводи проф. Липовац.

Пешаци се из још једног разлога осећају мање важни у односу на возаче. Када их удари возило ван пешачког прелаза, исплата осигурања им се у старту умањује. Ипак, на покушај "Новости" да сазнамо од осигуравајућих кућа колико је то умањење у пракси, нисмо успели, пошто већина није хтела да сарађује.

Према речима адвоката Матеје Чајића, у овим случајевима се процењује допринос оштећеног саобраћајној незгоди.

- Гледа се колико је био удаљен од зебре, да ли пешачки прелаз уопште постоји ту у близини, да ли је улицу прелазио или претрчавао, да ли је возач могао да га уочи, на колико метара га је видео, да ли је поштовао ограничење брзине том приликом. Закон, пак, јасно каже да је пешак дужан путем где има обележеног прелаза да се њиме креће, ако није удаљен више од 100 метара. У складу са овом одредбом, процењује се и допринос - наводи Чајић.

РАД АГЕНЦИЈЕ

У Агенцији за безбедност саобраћаја кажу да годинама уназад спроводе низ кампања, предавања и актвиности како би унапредила безбедности пешака у саобраћају. Поред тога подстичу и локалне савете да средства од наплећних казни улажу у изградњу инфраструцтуре за пешаке и бициклисте како би повећали безбедност саобраћаја.

ПОДРОБНА АНАЛИЗА

НА питање да ли постојећи Закон више штити возаче него пешаке, професор Липовац одговара да то није баш тако.

- Када комисија вештака на Саобраћајном факултету, на захтев суда или тужилаштва, ради експертизу саобраћајних незгода, увек анализирају три могућа пропуста: ко је створио опасну ситуацију, ко је могао да избегне опасну ситуацију и да ли је неки пропуст у вези са тежином последица саобраћајне незгоде.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (5)