СВИ ТУНЕЛИ ПОД БУДНИМ ОКОМ: Одељење за надзор "Путева Србије" дежура 24 сата дневно
ТРЕНУТАК непажње и погрешна реакција у саобраћају могу изазвати драматичне последице, али посебно велики ризик доноси вожња у тунелима. Прошле године у тунелским цевима на ауто-путевима Србије, убележено је чак 3.428 инцидената, на срећу, без иједног страдалог путника. То је резултат доброг рада и обучености, као и квалитетних техничких система за мониторинг и управљање саобраћајем на државним друмовима ЈП "Путеви Србије".

Фото Д. Миловановић
Одељење за надзор и управљање саобраћајем је организовано кроз регионалне, оперативно-управљачке и тунелске центре, са сталним дежурством од 24 сата дневно, седам дана у недељи. Непрекидно праћење и уочавање свих ванредних догађаја и евентуалних отказа на инсталираној опреми и алармирање, утичу на безбедност учесника у саобраћају. Њихов посао је да обезбеде безбедно и стабилно одвијање вожње правовременим реакцијама.
Према речима Ивана Терзића, помоћника извршног директора Сектора за управљачко- информационе системе у саобраћају овог јавног предузећа, мрежа ауто-путева у великој мери покривена системима за видео-надзор и системима за мерење брзине од петље до петље и откривање разних врста инцидената.
- Тунел је ограничена средина и ванредни догађаји могу имати драматично веће последице него на отвореној деоници. У тунелима на ауто-путевима у Србији, којих има укупно 17, у протеклој години евидентирали смо 3.428 инцидената - каже Терзић.
- Оно што је добар паказатељ и плод доброг рада, припремљености и обучености нашег особља, као и квалитетних техничких система који су инсталирани у тунелима, да нисмо имали страдале.
Ни у прошлој години, нити 2023. У том броју ванредних догађаја у тунелима учествују они који су најопаснији. То су они који возе у супротном смеру на ауто-путу и кроз тунеле, који могу да изазову драматичне последице. Имали смо 152 саобраћајне незгоде, 25 пожара у тунелима и многе потенцијалне инцидентне ситуације... То су заустављање возила, непромишљено кретање и пешака и бициклиста кроз тунеле. Ипак, до сада смо имали добар одзив техничких система и особља и службе за хитне интервенције и на сву срећу нисмо имали страдале.
Ипак, он истиче да оваква статистика опомиње да све службе морају да раде на унапређењу и едукацији корисника пута и особља које ради на одржавању ауто-пута и тунела.
- Радимо и на унапређењу процедура по којима поступамо, сарађујемо са службама за хитне интервенције како бисмо побошљали оперативне планове поступања у ванредним догађајима - истиче Терзић.
- Јаку сарадњу имамо са управом саобраћајне полиције, са хитном медицинском помоћи. Сваке године имамо симулације и вежбе поступања у ванредним догађајима, али морамо да будемо још свеснији опасности и буднији.

Фото Д. Миловановић
У Србији су, како каже, тренутно оперативна два регионална центра за надзор и управљање саобраћајем и четири оперативна управљачка центра. У овим центрима ради око 100 запослених различитих профила, људи који су прошли специјалистичке обуке да би сваки догађај био на време уочен, да се реагује правовремено и на прави начин, како би се последице свеле на најмању могућу меру.
- Ништа не препуштамо случају, наши запослени се усавршавају у области у којој раде и имају сертификате за рад са техничким системима за пружање прве помоћи, за заштиту од пожара... - наглашава Терзић.
- Када дође до ванредног догађаја наше колеге путем система у тунелима уочавају тај догађај и спроводе управљачку акцију. То управљање инцидентом је важно и од великог утицаја на последице које ће настати. Порука корисницима путева је да у тунелу нису сами, да неко стално прати настанак проблема и реагује.
Апелује на кориснике пута да воде рачуна, да не користе мобилне телефоне јер је то један од најчешћих узрока незгода, да поштују ограничења брзине и правила кретања кроз тунел.
Едукативне кампање
ВОЖЊА кроз тунел у нормалним условима не би требало да буде проблематична, али услед страха и недовољне едукације корисника може доћи до непромишљених реакција и изазивања опасне ситуације. Едукативне кампање "Безбедно кроз тунел" и "У тунелу нисмо сами" су корак више ка информисаности и едукацији свих учесника у саобраћају, а све у циљу повећања безбедности у саобраћају - закључио је Терзић.

ВИШЕ ОД 200 ДЕЦЕ ОТРОВАНО У ШКОЛИ, А ОНДА СЕ ПОЈАВИО СНИМАК ИЗ КУХИЊЕ: Камера открила све, ухапшено осам особа (ВИДЕО)
ВИШЕ од 200 деце у једној школи у Кини има повишен ниво олова у крви након што је у њихову храну додаван отровни пигмент – наводно како би изгледала примамљивије.
12. 07. 2025. у 21:32

ОТКРИВЕН УЗРОК ПАДА БОИНГА СА 260 ПУТНИКА: Аудио снимак пилота из кокпита само продубљује мистерију
ИСТРАЖИТЕЉИ су открили узнемирујуће детаље у оквиру прелиминарне истраге пада авиона компаније Air India, на лету 171, у којем је у јуну страдало 260 особа.
12. 07. 2025. у 15:36

СЛАВИМО ПЕТРОВДАН: Шта се данас не ради и шта треба умесити
СРПСКА православна црква и њени верници данас прослављају Петровдан, празник који је посвећен светим апостолима Петру и Павлу.
12. 07. 2025. у 07:34
Коментари (0)