ХАЛО ТАКСИ, МОЖЕ ЛЕТ: Шта је летећи аутомобил и када ће почети да се користи у свету и код нас

Е. Божић Талијан

10. 04. 2024. у 16:16

ЛЕТЕЋИ таксији су спремни да се из научне фантастике преселе у стварност врло брзо. Уједињени Арапски Емирати су најавили да ће комерцијализовати ову услугу до 2026. Наручили су више од 100 ових летилица од холандске компаније PAL-V. Тако ће Дубаи и Абу Даби бити први градови на свету који ће превозити своје становнике до дестинација које су удаљеније од аеродрома, а до којих се не може стићи комерцијалним или приватним летовима. Управо је у Дубајиу 2022. године, највећа азијска компанија за летеће аутомобиле XPENG X2 представила свој модел и извела први лет.

ХАЛО ТАКСИ, МОЖЕ ЛЕТ: Шта је летећи аутомобил и када ће почети да се користи у свету и код нас

Фото: Принтскрин

Грађани Србије би демонстрацију летећег таксија могли да виде 2027. године на светској изложби "Експо". Председник Александар Вучић је ово најавио и рекао да се о томе разговара са три компаније, једном кинеском и две европске.

Већина произвођача на тржишту тренутно прави моделе који подсећају на млазањак и имају причвршћена крила са стране или велике роторе сличне хеликоптерима. Неки најављују да ће се њихови летећи аутомобил или летећи такси користити и за вожњу по друму и за летење. Поједини стручњаци сматрају да је таква летилица, која је у исто време ауто који може учествовати у ваздушном и друмском саобраћају, утопија.

Како за "Новости" каже Петар Војиновић, урадник специјализованог портала за ваздухопловсто "Танго сикс", тај концепт претварања летилице у ауто је немогућ за комерцијалну употребу. Он објашњава да технолошки и механички није проблем да се направи, али да то регулаторно не може да се споји и да испуни строге захтеве који се тичу безбедности.

- Термини "летећи такси" и "летећи аутомобили" су маркетиншки и погрешно дефинишу летилицу - наводи Војиновић. - Заправо се ради се о новом иновативном сегменту цивилне ваздухопловне индустрије. То су летилице са вертикалним полетањем и слетањем на електрични погон (eVTOL), као хеликоптери. Највероватније и најреалније је да ће највећу употребу имати као алтернатива хеликоптеру, за транспорт између блиских градова, до туристичких дестинација и као атракција.

Novosti

Мање вероватна примена, како додаје, су медицински и карго превоз. Он истиче да је циљ да ова летилица у комерцијалној употреби буде јефтинија него хеликоптер и да има нижу цену путничке карте, а тиме и реалнији потенцијал за неко веће капитално улагање. Говорећи колико је реално да се таква летилица појави у Србији за "Експо", он истиче да је то управо права прилика за представљање "летећег таксија". Он очекује да ће у нашој земљи један или више произвођача приказати демо-летове.

- То планира да уради и Јапан - наводи Војиновић. - Кинески произвођач eVTOL летилица Autoflight је пре неколико дана продао свој први "летећи такси" јапанској компанији која ће промовисати овај концепт на "Експу" у Осаки 2025. Ради се као део "Експо" програма који је футуристички, развојни, а ту се уклапа и ова иновативна ваздухопловна индустрија.

Он сматра да није немогућа идеја да се након демонстрација ових летилица на "Експу" 2027, Србија промовише као идеална дестинација за њихов развој. Како указује, наша земља није чланица европског ваздухоплованог регулатора ЕАСА, а то значи да брже од њих може развити сопствене регулаторне захтеве.

- Директорат цивилног ваздухопловства Србије има три године до "Експа" - каже наш саговорник. - То је идеалан тренутак да припреми и регулаторни оквир који би уз додатне субвенције, компанијама дао могућност да направе концепт пословања, као што су летови између Београда и Златибора, Копаоника и других туристичких дестинација.

Како истиче, за ове летелице кључни су регулатнорни изазови, односно да су безбедни за комерцијалну употребу. Најављивано је да ће летећи такси бити главна атракција ове године на Олимпијади у Паризу која се одржава крајем јула и почетком августа. Међутим, као Војиновић каже, до тада немачки Volocopter неће успети да добије регулаторне дозволе.

БЕЗБЕДНОСТ КЉУЧНИ ИЗАЗОВ

ПРЕМА речима Филипа Митровића, стручњака за електромобилност, неки модели летећих аутомобила, као што је Samson Switchblade биће доступни већ 2025. године, што наговештава револуционарну промену у ваздушном транспорту.

- На пример, у Сједињеним Америчким Државама тржиште летећих аутомобила је већ сада вредно више десетина милиона долара, а очекује се да ће наставити да расте у наредним годинама - истиче Митровић. - Верује се да ће се, уз развој технологија и смањење трошкова, ови напредни начини транспорта учинити доступнијим широј популацији. Кључни изазови попут инфраструктуре, регулативе, сигурности и еколошке одрживости и даље стоје као препреке које треба превазићи, али уз стална улагања и иновације, летећи аутомобили би могли постати кључни део наше будућности у урбаном транспорту.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

ПРЕДСЕДНИЦА лажне државе Косово Вљоса Османи, и поред тога што још нису прескочили последњу станицу ка чланству у Савету Европе - гласање на Комитету министара 17. маја најављује да ће породице несталих моћи да туже Србију Европском суду за људска права за повреду права на живот њихових најмилијих.

29. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

Нови Samsung Neo QLED телевизори померају границе кућне забаве