ЕЛЕКТРИЧНИ АУТОМОБИЛИ ГАСЕ СТРУЈУ: У Холандији пуца мрежа због масовног преласка на е-возила

Е. Божић Талијан

27. 03. 2024. у 11:51

ПРИТИСАК Запада да се убрзано спроведе зелена транзиција и смањи емисија гасова, довео је развијену европску земљу, која предано следи еколошку агенду, у парадоксалну ситуацију. Холандија је лидер у увођењу е-возила, али то није пратило повећање капацитета електричне мреже, па се сада суочава са сталним прекидима у снабдевању струјом. Домаћи стручњаци наводе да у Србији развој е-мобилности није у експанзији, и да наша земља још није у таквој ситуацији, али би убрзо могла да се нађе. Зато треба на време да планира развој своје дистрибутивне и преносне мреже.

ЕЛЕКТРИЧНИ АУТОМОБИЛИ ГАСЕ СТРУЈУ: У Холандији пуца мрежа због масовног преласка на е-возила

Фото Shutterstock

Како преноси портал Brussels signal, све већи прелазак на електричну енергију значи да су далеководи у Холандији свакодневно под изузетним притиском. Страхује се да би све већа потражња могла довести до тога да око 1,5 милиона домаћинстава има проблем са несташицом струје.

Високонапонска и нисконапонска мрежа не могу да поднесу више од тренутне потрошње што узрокује непрекидне нестанке електричне енергије у четири главна града у земљи - Утрехту, Ротердаму, Амстердаму и Хагу. Оваквом расту потрошње струје допринела је и политика подстицања грађана да гасне инсталације замене електричним и топлотним пумпама. Према писању европских медија, ово не утиче само на свакодневни живот, већ и на планове за изградњу нових зграда. Чак 90 одсто грађевинских пројеката је угрожено загушењем мреже, јер оператери нису у стању да снабдевају нове објекте струјом.

Како за "Новости" оцењује стручњак за енергетику Милош Здравковић, енергетску политику у ЕУ воде аматери, који не слушају упозорења стручњака.

- Земље које су се обогатиле на индустрији угља и челика сада настоје да целом свету наметну зелену агенду, односно да сви купују њихове технологије за производњу струје из обновљивих извора, као и батерије и електричне аутомобиле - каже наш саговорник. - Иза свега тога не стоји жеља за добробит човечанства. Зелена енергија је зелена колико су амерички долари зелени.

Он оцењује и да непоколебљивост ЕУ о електрфикацији возног парка до 2035. године није више тако снажна. Водеће европске земље, како додаје, пролонгирају тај рок имајући у виду проблеме које доноси масовни прелазак на е-аутомобиле.

И Жељко Марковић, експерт за енергетику, указује да у Холандији нису довољно пратили упозорење струке, али да је ЕУ препознала изазове у тој области.

- Зелена транзиција, која се дешава због декарбонизације, мора да буде праћена развојем преносне и дистрибутивне мреже - наглашава Марковић. - Брзи пуњачи праве проблем, јер да би се батерије брзо напуниле оне ангажују велику снагу и то доводи до удара на електромрежу. Зато је потребно да се развија њен капацитет, односно да се граде нови водови и трансформаторске станице.

Пројекције су, како додаје, да би до 2030. сваки други аутомобил требало да буде електрични.

- Да ли ће тако брзо, за пет година, моћи да се развије и електрична мрежа, чисто сумњам, али неке земље ће можда успети у томе - сматра Марковић. - Србија још није у тој ситуацији са растом броја е-аутомобила, али може да се деси да се врло брзо нађе и зато треба на време да планира развој своје дистрибутивне и преносне мреже.

Холандски мрежни оператер је упозорио владу да би за спречавање несташица струје било потребно да се угради више од 54.000 електричних трансформатора и више од 100.000 километара нових инсталација, што је у кратком року немогуће, поред тога што то неће дугорочно решити ситуацију када на путевима буде још више е-возила.

Према писању портала France 24, крајем прошле године, на територији Холандије има 145.000 јавних пуњача, што је једина трећина свих пуњача у ЕУ. Земља лала има око 450.000 електричних и електрификованих аутомобила, а нема намеру да успорава овај тренд.

УВОДЕ ПЕТОЧАСОВНУ ЗАБРАНУ

У ХОЛАНДИЈИ је у тражењу брзог решења проблема њихов оператер мреже позвао менаџере станица за пуњење е-аутомобила да давање ове услуге обуставе у периоду између 16 и 21.00. Тада већина власника пуни своје четвороточкаше враћајући с посла. Речено је да то не треба радити у то време највећег оптерећења, тзв. вршних сати, јер тада мрежа пуца по шавовима. Разматра се и могућност повећања цене пуњења како би се корисници одвратили, као и забрани уласка електричних возила у градска средишта.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

БРИЖЉИВО упаковане две нагореле воштанице и једна раскошна османска сабља пронађене у скромној соби Степе Степановића после његове смрти 27. априла 1929. откриле су да велики војсковођа није сматрао победе на Церу и Солунском фронту најважнијим биткама које је водио, већ освета средњовековних српских витезова изгинулих у Маричкој бици.

28. 04. 2024. у 06:30

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

НЕМАЧКА која је главни спонзор сарајевске „Резолуције о Сребреници“ покушава да прогура тај цинични историјски фалсификат кроз Генералну скупштину УН у време једне трагичне годишњице, ослобођења концентрационог логора Дахау, неспорног сведочанства о највећем геноцидном програму у историји човечанства чији је аутор – Немачка.

28. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

АКО НЕКОМ ПОЗАЈМИТЕ ОВУ КЊИГУ, НЕ ОЧЕКУЈТЕ ДА ВАМ ЈЕ ВРАТИ!