"ПОРЕЗ НА РОЗЕ" УДАРА НА ЖЕНСКИ ЏЕП: Производи за личну негу и покућство намењени дамама више коштају од "мушких"

Б. Царановић

15. 09. 2022. у 16:07

ДВА дезодоранса истог бренда, у бочицама једнаког облика и величине, стоје на рафу исте продавнице, а ипак један је скупљи од другог.

ПОРЕЗ НА РОЗЕ  УДАРА НА ЖЕНСКИ ЏЕП: Производи за личну негу и покућство намењени дамама више коштају од мушких

Фото Shutterstock

Осим цене, разликују се још и у боји. Онај розе нијансе је скупљи за 15 одсто од плавог. Мало даље у трговини, исти случај и са бријачем. Мушки је јефтинији, иако онај намењен женама није ни по чему квалитетнији.

Ово је појава коју економисти називају "порез на розе", иако та разлика у цени не представља таксу у класичном смислу речи. Даме више плаћају за исте производе које купују у односу на мушкарце, почевши од козметичких потрепштина, производа за личну негу и покућство, одећу и обућу и слично. Реч је, како стручњаци кажу, о разлици у продајној цени истих производа са једином разликом у томе да ли су намењени мушкарцима или женама. Један од разлога је, како кажу економисти, тржишна процена која "игра" на карту потрошачке психологије дама које су по правилу мање ценовно осетљиве од мушкараца.

- Пре неколико дана сам се изнервирала када сам купујући бријач приметила да је тај који увек узимам заправо скупљи од истог таквог испод ког пише "мушки" - каже Београђанка Милица С. - Продавци нису могли да ми објасне разлог, али свакако је још једна дискриминација у питању. Не само да за исте послове зарађујемо мање, него још и за исте производе плаћамо више. Чврсто сам решила да одсад искључиво купујем препарате намењене мушкарцима.

Да је можда решење баш у игнорисању "женских" производа при чему би то на дуже стазе и довело до пожељне нивелације и уравнотежења цена идентичних мушких и женских производа, сматра Вељко Мијушковић, доцент Економског факултета у Београду.

- Једноставно речено, зашто даме не би купиле јефтинији плави бријач, ако друге разлике у производу не постоје - каже наш саговорник. - Иако неправедна, постојећа трговачка пракса се не може карактерисати као неморална или као нешто што подлеже кршењу елемената постојећег Закона о заштити потрошача. Потрошачи су добро упознати са ценама свих производа и они су ти који бирају својом слободном вољом.

Према Мијушковићевим речима, разлог ове разлике у цени је не у боји већ у различитом вредновању истих компоненти пакета понуде или сервиса потрошача.

- Оправданост у разликама у цени истих производа, продавци и економисти који се баве овим питањем објашњавају разликама у карактеристикама производа тако да одговарају сензибилитету жене - каже Мијушковић. - Разлика у дизајну и материјалима често изазива додатне трошкове који се најчешће пребацују на финалног купца, у овом случају даме. Други је разлог коришћење психологије жена као потрошача. На крају, ипак, стоји питање да ли разлика у цени настане већ у процесу производње или њу пак вешто намећу трговци кроз своје марже.

РАЗЛИКУЈУ СЕ И КУПОВИНЕ

БРОЈНА истраживања на глобалном нивоу бавила су се разликама мушке и женске куповине - објашњава Мијушковић. - Резултати ових студија показују да су жене мање лојалне бренду, а више доброј услузи, да из угла сервиса потрошача желе да се осећају важним, док мушкарци желе брзо да обаве куповину, те да су даме знатно детаљније у прикупљању информација и поређењу алтернатива при куповини од мушкараца. Све су то детаљи које треба имати у виду при формирања будућих пословних одлука предузећа.

Према речима Јованке Николић из Асоцијације потрошача Србије, различите опсежне стручне анализе проучавају потрошаче и доносе разне маркетиншке, често манипулативне одлуке које за циљ имају већу зараду.

- У питању је анализа свести и подсвести и манипулација у сврху борбе за тржиште - каже Николић. - Установљено је да жене више плаћају за исте производе које купују у односу на мушкарце, почевши од козметичких потрепштина, производа за личну негу и покућство, одећу и обућу и слично, од 10 до 15 одстовише.

ИСТОРИЈА ОБОЈЕНОГ ПОРЕЗА

ТЕРМИН "розе порез" први пут је употребљен 1994. године у оквиру Извештаја калифорнијске канцеларије за истраживање у САД, када је утврђено да 64 одсто продавница у пет великих градова у САД наплаћује више за прање и хемијско чишћење женске блузе него за мушке кошуље - објашњава Мијушковић. - Као последица сазнања из извештаја, Калифорнија је одмах усвојила државни Закон о укидању пореза на пол из 1995. године, чиме је забрањено да предузећа дискриминишу потрошаче и клијенте у погледу цене сличних услуга због пола особе.

Ипак, како наши саговорници сматрају, иако се ради о комбинацији оправданих фактора, унапред смишљеног потеза трговаца и произвођача, тешко да ће бити дугорочно одрживи и толерисани.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
РЕЗОЛУЦИЈА ЗАТАЛАСАЛА ЦЕО БАЛКАН: Срамни текст о Сребреници не мири регион, како тврде њени кључни спонзори са Запада

РЕЗОЛУЦИЈА ЗАТАЛАСАЛА ЦЕО БАЛКАН: Срамни текст о Сребреници не мири регион, како тврде њени кључни спонзори са Запада

РЕЗОЛУЦИЈА о Сребреници још није дошла ни до гласања у Генералној скупштини Уједињених нација, а регион је додатно и дубоко поделила, иако, како тврде њени главни спонзори, пре свега Немачка и САД, има задатак да "помири" Западни Балкан.

26. 04. 2024. у 08:35

УПОЗОРЕЊЕ ЗА ГРАЂАНЕ - НЕ НАСЕДАЈТЕ НА ОВУ ПОРУКУ! Огласили се из Поште - Овако ћете знати да је у питању превара

УПОЗОРЕЊЕ ЗА ГРАЂАНЕ - НЕ НАСЕДАЈТЕ НА ОВУ ПОРУКУ! Огласили се из Поште - Овако ћете знати да је у питању превара

ТОЛИКО се грађана жалило да им је из Поште стигла лажна порука о пријему пакета да су надлежни одлучили да нађу начин како да стану на пут преварантима.

26. 04. 2024. у 09:04

Коментари (1)

И МИ КРЕЋЕМО ПУТ ГРЧКЕ Прво оглашавање Николине жене: Деца знају све, морамо бити храбри