ЛОКАЛНЕ ПРУГЕ "ПУТУЈУ" У ОТПАД: Трасе које ће се угасити већ деценијама се не користе, највише њих је у Војводини

С. Булатовић

06. 06. 2022. у 10:35

ОД Банатског Петровог Села до Аде, баш као од Сенте до Кањиже, или од Сомбора до Бачког Брега, возом се не може равно 44 године.

ЛОКАЛНЕ ПРУГЕ ПУТУЈУ У ОТПАД: Трасе које ће се угасити већ деценијама се не користе, највише њих је у Војводини

Фото Д. Дозет

Са одлуком "Инфарструктуре железнице" да ове, као и још 12 локалних пруга демонтирају, склоне и продају као секундарне сировине, умире свака нада да ће се некад и моћи.

Ово железничко предузеће одлучило је да у наредне две године демонтира око 435 километара старих пруга у Србији, на којима се железнички саобраћај деценијама не одвија и нису предвиђене за даље коришћење. И готово све угашене трасе се налазе у Војводини - чак 400 километара. Када колосеци оду у "старо гвожђе", ослободиће се 590 хектара земљишта у 26 општина.

Професор са Департмана за саобраћај Факултета техничких наука у Новом Саду Гордан Стојић напомиње да је ово предузеће пре одлуке морало да спроведе анализу стања и процену тржишта, а није сигуран колико је озбиљно то урађено.

- Потребе становништва да путују и потребе привреде нису нестале - истиче Стојић. - Токови путника и робе постоје. Они су прешли на друмски саобраћај, јер им је поузданији од железничког. Технички факултет је радио студије за потребе општина и дошли смо до закључака, између осталог, да је пад броја превезених путника у директној вези са падом броја путничких возова. Квалитетна анализа тржишта би показала да регионални железнички саобраћај има своје место. Главни коридори вероватно неће задовољити потребе привреде, која је, ипак, лоцирана даље од њих. Треба гледати из угла задовољења потреба становништва и предузећа. Када се изграде коридори, сви би требало да пређу да живе у Београд, Нови Сад и Ниш.

Архива

"Инфраструктура железнице", с друге стране, поручује да је реч о пругама чије функционисање и одржавање ни на који начин није било исплативо, а било какве нове инвестиције и поправке немају ни економско, ни саобраћајно оправдање. Уговор о продаји остатака демонтираних пруга потписали су са компанијом ЗГОП из Новог Сада. Стићи ће им шине, скретнице, делови и колосечни прибор.

- Реч је о око 25.000 тона секундарних сировина, чијом продајом ће "Инфраструктура железнице Србије" зарадити нешто више од 302 милиона динара - кажу у овом предузећу. - Претходних деценија било је више покушаја да се уради овај велики посао и реши проблем старих пруга у Србији, али су се сви завршавали неуспешно. Овог пута, јавна продаја секундарних сировина са старих пруга је дуго, пажљиво и детаљно планирана, што је довело до успешне реализације и потписивања одговарајућег уговора. Сектор за набавке и централна стоваришта "Инфраструктуре железнице Србије", уз пуну подршку пословодства компаније, на тај начин спровео је једну од највећих јавних продаја у Србији у последњих десет година.

ПРАГОВИ ОПАСНИ ПО ПРИРОДУ

УГОВОРОМ о продаји секундарних сировина са ових петнаест пруга предвиђена је и обавеза демонтаже, транспорта и депоновања железничких прагова, према актуелним законским решењима која регулишу ову област, саопштава "Инфраструктура железнице".

- То значи да ће око 350.000 отпадних дрвених железничких прагова, који по последњој класификацији представљају опасан отпад, бити уступљени на даље располагање компанији која је тај посао добила на тендеру Министарства за заштиту животне средине. Вредност отпадних дрвених железничких прагова, који ће на овај начин бити уклоњени, углавном са територије Војводине, износи око 6,8 милиона евра.

ОЧЕКУЈУ ПРИХОД ОД 21 МИЛИОН ЕВРА

ИНФРАСТРУКТУРА железнице Србије продаје 40.000 тона секундарних сировина, са планираним приходом од 1,83 милијарде динара. Реч је о старим шинама, колосечном прибору, скретницама... Уговор су потписали са компанијом Metalfer Steel Mill из Сремске Митровице, у заједничкој понуди са фирмом "Еко унија СН" из Старе Пазове. У овој години од продаје секундарних сировина договорен је приход од око 21 милион евра.

Почетна цена на овој јавној продаји износила је 1,46 милијарди динара, па је између почетне и уговорене цене остварена разлика у износу од 373 милиона.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (0)

УКРАЈИНА ПОВЛАЧИ РАДИКАЛНИ ПОТЕЗ: Ово многи нису очекивали, чак су и Руси збуњени пред Олимпијске игре Париз 2024