ТРИ ОПОМЕНЕ, ПА АУТО - УСПОМЕНА: Годишње у нашој земљи око 1.000 купаца аутомобила на лизинг остане без свог четвороточкаша

Б. Царановић

10. 01. 2022. у 10:00

ПРОЦЕЊУЈЕ се да лизинг компаније годишње имају проблем са најмање 1.000 нередовних платиша.

ТРИ ОПОМЕНЕ, ПА АУТО - УСПОМЕНА: Годишње у нашој земљи око 1.000 купаца аутомобила на лизинг остане без свог четвороточкаша

Фото Ж. Кнежевић

Тих око један одсто прималаца лизинга у некој од 16 кућа које послују на нашем тржишту остане без возила. Како из ових финансијских установа кажу, мање се дешавају одузимања јер су купци све опрезнији када се одлучују на куповину, али и јер лизинг компаније траже начине да се купцима са проблемима помогне.

Према подацима Народне банке Србије, сектор финансијског лизинга има ниско учешће проблематичних позајмица у укупној понуди.

- Последња анализа, до 30. септембра 2021. године, показује да су потраживања по основу финансијског лизинга од чијег је доспећа протекло више од 90 дана, чинила су само 1,3 одсто бруто потраживања - кажу у НБС.

- Нето књиговодствена вредност ових потраживања у укупном нето износу свих понуда износила је тек 0,1 проценат.

Како објашњавају, прималац лизинга дужан је да фирмама које дају лизинг плаћа лизинг накнаду у износима, роковима и на начин који су предвиђени уговором о лизингу. А по Закону раскид уговора је могућ ако се задоцни са исплатом већ прве рате.

- Ако после исплате прве рате прималац лизинга закасни са исплатом једне или више узастопних рата чији износ достиже четвртину укупне накнаде, давалац лизинга може да раскине уговор или да захтева од примаоца лизинга исплату остатка накнаде заједно са каматом - кажу у Централној банци.

- Такође, ако прималац лизинга не исплати једну рату, давалац лизинга може да раскине уговор у погледу свих будућих обавеза исплате, ако је из датих околности очигледно да ни оне неће бити испуњене. Давалац лизинга који жели да раскине уговор дужан је да остави примаоцу лизинга примерен накнадни рок за испуњење обавезе.

Фото Н. Фифић

Како су нам из неколико лизинг компанија рекли, у случају да клијент касни са отплатом рата, шаље му се опомена, а може бити опоменут три пута.

- За све време кашњења покушавамо да се са клијентима договоримо да изврше своје уговорене обавезе и евентуално преговарамо око могућих олакшица. Последња, трећа опомена је пред раскид уговора, а када се она пошаље, следи припрема за одузимање предмета лизинга - кажу наши саговорници.

- Када се возило одузме, шаљемо нашег проценитеља да се види која је тржишна вредност аутомобила, а затим ауто иде на продају, или на ауто-плац или произвођачу. Разлику враћамо примаоцу лизинга. Најгоре је престати са отплатом у почетку, јер вредност аута после само два месеца пада за око 20 одсто.

Из једне познате Финансијске групације која послује на нашем тржишту кажу да су се случајеви одузимања предмета лизинга или закупа претходних година кретали око пет случајева годишње.

ОЛАКШИЦЕ

ИЗ Народне банке напомињу да су се мере и олакшице током пандемије односиле и на лизинг куће:

- Било је дужника који су користили опције одлагања отплате и релаксирали своје финансијске обавезе.

СКОК ЦЕНА

СТРУЧЊАЦИ за ову област кажу, цене нових и половних четвороточкаша су драстично скочиле у последњих годину дана. Готово 15 одсто су скупљи, па су цене аутомобила старог две године готово исте као новог купљеног пре око годину или две.

Примаоци лизинга који ауто отплаћују две године, тако би чак и зарадили кад би продали возило, јер би се испоставило да су га 24 месеца возили џабе.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)

ЉУДИНА: Погледајте како је човек са штакама спасао повређено маче у Београду (ВИДЕО)