ЛАЖНИ ПОПУСТ ЗАМКА ЗА КУПОВИНУ СКУПЉЕГ: Грађани се највише жале да су код техничке робе попусти привидни

Е. Б. Талијан

30. 12. 2021. у 09:33

ПРАЗНИЧНА шопинг грозница је почела, а истовремено је већина трговаца огласила почетак сезонског снижења 25. децембра, и зато би потрошачи требало да буду опрезни да не би упали у неку од бројних маркетиншких замки продаваца.

ЛАЖНИ ПОПУСТ ЗАМКА ЗА КУПОВИНУ СКУПЉЕГ: Грађани се највише жале да су код техничке робе попусти привидни

Фото П. Митић

Попусти се, тренутно, крећу углавном од 10 до 50 одсто. Купци треба да знају да у оквиру зимског снижења одеће и обуће, понуђена роба треба да буде из зимске и јесење колекције, а не летње. Најмање једна петина производа мора да буде обухваћена оглашеним највећим процентом снижења. То значи да, уколико је најављен попуст од 30 одсто, онда у продавници једна петина артикала треба да буде снижена за тај проценат.

Редовно упозоравамо да су ови попусти често привидни. Познат је трик да трговци оглашено снижење користе само да би намамили потрошаче да дођу у радњу. Ова пракса представља кршење закона, али се упорно понавља. Марко Драгић, из Националне организације потрошача Србије (НОПС), указује на то да, уколико је понуђена роба у занемарљивој количини или са циљем да се купац наведе да пазари друге врсте производа, онда је то прекршај.

- Када грађани уоче ову појаву, то могу да пријаве тржишној инспекцији или организацијама за заштиту потрошача - објашњава Драгић. - Често се дешава да нема артикала за које је оглашен попуст. Такође, трговци намерно подижу цене одређени кратак период раније, а онда огласе снижење. Тиме су, заправо, задржали старе цене, и то је, такође, прекршај и непоштена пословна пракса. Међутим, проблем је што то потрошачи тешко могу да примете, једино они који редовно прате цене.

Фото П. Митић

Он наводи да се грађани највише жале да су код техничке робе износи снижења нереални. То, углавном, примећују они који купују у онлајн продавницама, прате цене и упоређују их. Тако се дешава да одређени уређаји на попусту коштају исто као месец дана раније, када нису били на снижењу. Честа је појава и да "бомбастично" најављени попуст одређеног модела производа код једног трговца заправо буде његова редовна цена код другог продавца. Зато је савет потрошачима да обавезно упоређују понуду.

Читаоци "Новости" су нам се често жалили да их продавци засипају СМС или порукама путем "Вибера" о великим попустима до 50 или до 60 одсто, али када оду у радњу, испостави се да је мали број производа минимално снижен. Драгић истиче да је то још један маркетиншки трик.

- Када трговац наведе да је попуст, на пример, до 60 одсто, то значи да може да буде и само један проценат - објашњава наш саговорник. - Ово је, такође, само начин да се купац намами да дође у продавницу.

Поједини трговци се, на духовит начин, труде да увере потрошаче да је њихово снижење реално. Тако је један познати бренд огласио попуст 50 одсто и нагласио - без скривених "до".

НОПС саветује купце да пазаре онлајн да се не би излагали заражавању одласком у тржне центре и продајне објекте.

- На тај начин ће избећи гужве, а једна од најважнијих предности је да потрошач приликом електронске куповине има право да у року од 14 дана врати производ продавцу без било каквог образложења због чега то чини - истиче Драгић. - С друге стране, када купује у продавници, онда трговац нема законску обавезу да му замени производ ако је исправан, а потрошачу, рецимо, не одговара величина или боја. То је онда питање добре воље продавца.

Он упозорава потрошаче да онлајн куповину обављају само путем регистрованих платформи, јер само тако могу касније да остваре своја права, ако дође до неког проблема. НОПС саветује грађане да не купују импулсивно, већ да добро размисле да ли им је нешто заиста потребно или купују само зато што је на снижењу.

ОБАВЕЗНО ИСТИЦАЊЕ СТАРЕ И НОВЕ ЦЕНЕ

СЕЗОНСКО снижење оглашава се два пута годишње и траје најдуже до 60 дана. Зимско почиње између 25. децембра и 10. јануара. Законом о трговини раздвојене су врсте продајних подстицаја. Постоји јасна разлика између сезонског снижења, распродаје и акцијске продаје. За све ове врсте подстицаја, осим за акције које трају до три дана, продавац је обавезан да истакне стару и нову цену. Распродаја може да се организује само у случајевима када трговац затвара неки малопродајни објекат, престаје са радом или продајом одређене робе, а то не може да учини онај који редовно послује. Акцијске продаје не могу да трају дуже од 31 дана на одређени производ.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ОКО МЕНЕ ШПРИЦЕВИ, СЕКТЕ Бане објаснио зашто је морао да пусти децу да оду код мајке

"ОКО МЕНЕ ШПРИЦЕВИ, СЕКТЕ" Бане објаснио зашто је морао да пусти децу да оду код мајке

ИСТАКНУТИ глумац Бане Видаковић, који је пре три године осуђен због недозвољеног држања хероина за личну употребу, говорио је о породици и деци коју је, каже, управо због наркотика склонио из Србије.

29. 03. 2024. у 08:36

Коментари (0)

КОЈА ЈЕ ЦЕНА СЛОМЉЕНОГ ДЕЧЈЕГ СРЦА? Како су Хрвати, Бугари и Словенци расплакали малишане из Србије