СРПКИЊА ОТКРИЛА АУТО-ПУТ КРОЗ СВЕМИР! О раду др Наташе Тодоровић брује светски научници, до најдаљих планета за 10 година

Бранка Борисављевић

20. 12. 2020. у 10:00

У АСТРОНОМСКОЈ опсерваторији у Београду су откривене структуре дуж којих се одвија брзо кретање по Сунчевом систему, односно ауто-пут кроз свемир!

Фото В. Галевски

Главни "пројектант" брзе саобраћајнице кроз васиону је др Наташа Тодоровић, астроном. Тим на челу са др Тодоровић је пронашао глобалну структуру ових "путева", куда се они тачно протежу и како. Њен рад, писан у сарадњи са колегама са америчког универзитета, изазавао је велику пажњу светске научне јавности. Објављен је на више од педесет портала најпознатијих медија, а бројеви о читаности се стално повећавају.

- Покрили смо готово цео Сунчев систем и добили да се, на пример, "небески путеви", које генерише Јупитер, пета и највећа планета, протежу до самог краја Сунчевог система, иза осме планете Нептун. То је огромно пространство на коме планете делују - открива у разговору за "Новости" др Тодоровић.

Кретањем малих тела у Сунчевом систему се бави око 16 година, а овај резултат није дошао преко ноћи. Мрежу брзих рута добила је 2017. године.

- Опсерваторија је тада имала свој суперрачунар "Ферми" који, нажалост, више није у функцији, па сам по престанку рада овог нашег кластера зауставила рачун. Деловало ми је немогуће да неки астероид, комета, или у будућности, можда и свемирска летелица, може да напусти Сунчев систем за свега десетак година. То је било око неколико хиљада пута краће од података у актуелној науци. Оставила сам то по страни и бавила се неком другом проблематиком.

После краће паузе, каже наша саговорница, истраживања су настављена, а придружиле су јој се и колеге са Универзитета у Калифорнији.

- Позвала сам на сарадњу колегу астронома др Арона Розенгрина, који је у почетку био неповерљив према овом резултату. Он је ангажовао свог студента из Кине Ди Вуа, који је прави софтверски маг и коме је ово први научни рад. Тако да смо ми заправо један српско-америчко-кинески трио - истиче др Тодоровић.

- Уследили су дуги месеци провере ових резулата најразличитијим методама. И у свакој провери резултат се потврђивао. Као што обично бива у науци, испливали су и нови резултати које смо укључили у наш чланак.

Др Тодоровић појашњава и шта је то "небески ауто-пут" уз напомену да то није у потпуности научни термин, али је лак за разумевање:

- Као што на Земљи дувају ветрови, па нешто што је малено и лако може да се креће без горива јер га носи ветар, тако исто у свемиру гравитација може да покреће нешто што је малено и лако, без горива. У свемиру су то комете и астероиди, можда и мање летелице, јер је њихова маса у односу на планете и звезде мала. Најједноставније је рећи да се та компликована гравитациона померања одвијају дуж одређених токова - свемирских ауто-путева.

БОГАТА НАУЧНА КАРИЈЕРА

НАТАША Тодоровић дипломирала је на Математичкон факултету у Београду, на катедри за астрономију, где је завршила магистарске и докторске студије. У току последипломских студија сарађивала је са групом астронома са Опсерваторије у Ници и Универзитета у Падови.

Фото ЕПА

Објавила је више научних радова у домаћим и међународним часописима, и одржала запажен број предавања на стручним скуповима. Аутор је и приређивач изложбе "Астероиди, мали камени светови", која је крајем 2018. и почетком 2019. одржана у Галерији науке и технике САНУ. На Астрономској опсерваторији у Београду запослена је од 2002. а њен истраживачки рад усмерен је на динамику Сунчевог система.

Концепт небеских ауто-путева уведен је пре око 20 година, и већ је коришћен за неке свемирске мисије, на пример "Генесис", која је обишла Јупитореве месеце. Али, због њихове сложености, било их је могуће пратити само у непосредној близини планета, додаје наша саговорница.

Фото ЕПА

На питање колико је значајно ово откриће, каже:

- То је тешко рећи, показаће време. За науку ће значити, јер овај резултат баца ново светло на наше разумевање порекла неких комета и астероида. Уколико се, у будућности, нека летелица усмери на неку од ових рута, сазнаћемо на лицу места колико је значајно.

Наша научница додаје и да је њен тим чак и сликао неке комете на тим "небеским ауто-путевима" и то је саставни део истраживачког рада који је привукао велику пажњу. Што се тиче одласка у свемир, др Тодоровић каже да то њу није привлачило и да је њој Земља сасвим довољна:

- Лепоту свемира можемо да сагледавамо и са наше прелепе планете. Два ока и телескоп. Одлазак у оближњи свемир није више научна фантастика. Нажалост, тај оближњи свемир загађен је са више од 20.000 угашених сателита, делова распалих летелица, који круже око Земље, и могу бити и опасни ако падну на неко насељено место. Више бих волела да сачувамо ову нашу прелепу Земљу, него да затрпамо смећем још неку планету.

ПОНОС Наташа испред телескопа "Милутин Миланковић" на Видојевици код Прокупља, Фото Приватна архива

За изјаве израелског генерала који не само што тврди да постоје ванземаљци, већ и да комуницирају са Земљанима, каже да јој нису познате и да их не узима за озбиљно.

Фото В. Галевски

- Да постоји таква комуникација Матија Ћук, астроном са ових простора који ради у институту SETI (Search for Extra Terrestrial Intelligencе) који се бави потрагом за животом ван Земље, сигурно би нам то већ рекао. Живот као такав, микроби, бактерије, могу да постоје ван Земље, то је наука потврдила. Да ли на другим планетама постоји интелигентан живот, то још нисмо успели да проверимо.

ЊЕГОВА СМРТ СЛОМИЛА ГЛУМЦА: У сузама сваки дан, плаче од маја - показао како на мобилном чува његову слику (ВИДЕО)