МИ "СЕЉАЧКИ ПИЛОТИ" ХРАНИЛИ СМО ЦЕО ЈАТ! Мирослав Исаковић, "Отац" наше привредне авијације, о "орању" небеских њива
МИРОСЛАВУ Мики Исаковићу (92) отац, деда и прадеда су били свештеници, а он и његова три сина - Младен, Ненад и Велимир, су пилоти. И један унук, син Ненадов, пилот је у Дубаију.
Има Мика још седам унука и толико праунука а унука му је једна, али вредна - Сара Исаковић, пливачка олимпијска вицешампионка на 200 метара слободно из Пекинга. Међутим, Исаковић је у овој чувеној породици из Шаторње Доње (стриц му је чувени писац Антоније Исаковић) вероватно највећи шампион.
Због руских пилота, који су ослобађали Београд, определио се
за ову професију
На почетку разговора, Исаковић показује сачуван текст из "Новости" из 1972. када је, вели, "последњи пут био код нас" поводом победе југословенских рели пилота на европском такмичењу. Додаје да је и тада била велика част да те угосте најтиражније новине.
Треба тако или никако
ПИЛОТ Исаковић имао је задатак да прими у флоту нове "Утвине" пољопривредне авионе. Радило се о 25 летелица.
За потпуну фасцинацију авионима, Мика "криви" ипак руске пилоте који су током ослобађања Београда летели улицама Рузвелтовом и Димитрија Туцовића "бришући" на пар десетина метара над земљом, да би се онда дизали и тукли немачке бункере.
Успон наше Привредне авијације подудара се са Микиним партијским задатком да замени стару флоту привредних авиона и обезбеди нове пилоте.
- У ЈАТ-ову привредну авијацију дошао сам 1961 - сећа се. - Требало је да останем две године, али нас је "кренуо посао" те смо постали вероватно најпрофитабилнији део ЈАТ-а.
Са 24 нова привредна авиона, ЈАТ је ускоро сејао, ђубрио и радио антикоровску заштиту на свим већим пољопривредним комбинатима СФРЈ, од Словеније, преко Беља, Вуковара, ПКБ... Сећа се наш саговорник да су га звали "шеф сељачких пилота", а исти ти летачи зарађивали су озбиљне суме захваљујући премијама за сложене задатке.
Пријавио сина
- КАО инспектор летења, осамдесетих, случајно сам у ваздуху видео авион који запрашује, а када сам се приближио видех сина Младена са плавим качкетићем у кабини и још ми маше. Чим сам слетео написао сам му пријаву, што лети без кациге, а пет пилота смо изгубили због те глупости. После су ме у Инспекторату звали "демагог", а никад то нисам био.
Од четири "своја" ваздушна инцидента, Исаковић онај изнад Београда препричава са највише страсти. Прскали су комарце и на његовом авиону је пукла заковница са резервоара са ДДТ и кренула по њему у отвореној кабини.
Не зна пилот из Шаторње Доње колико пута је запрашивао Београд, али објашњава да су то најсложенији летови. У авион не улазе они са мање од 1.000 сати налета, а унапред је испланирано где који авион може да слети услед техничког отказа.
Руси питали за Берлин
ИСАКОВИЋ се сећа руских војника полегалих у његовој Гробљанској улици после напорних борби 16. октобра 1944.
Највећи новац седамдесетих и осамдесетих година зарађивао се у Африци. Тада је ескадрила привредних пилота СФРЈ била најугледнија у свету, а никакав им проблем није био прелет Медитерана на само 500 метара висине. "Најексклузивнији" посао у каријери овог пилота било је засејавање оазе у либијској пустињи. Посао је наручио Моамер Гадафи, а оаза је била намењена његовом оцу да последње дане живота проведе на 1.000 хектара пашњака са хиљаду расутих оваца.
Жао је Мики што данас имамо само шест авиона у Вршцу, а имали смо у флоти и 42. Криви тракторску индустрију "Џон Дир" и "Волво" који су ушли на тржиште СФРЈ у тренутку када су се републике осамостаљивале и могле да "послују" без контроле. Један такав трактор кошта приближно као авион, али је зато провизија била "масна".
- Када трактор уђе, погази од 10 до 15 одсто усева, а авион не. На велику жалост, и на факултету је угашен предмет Ваздухопловно третирање усева, тако да студенти појма немају колико је овај начин бољи - објашњава Исаковић.
Летео је до сада на 49 типова авиона. Учио је друге да лете и у Русији и у Америци. Школовао је Мишу Броза, Титовог сина, за пилота када је овај имао 16. година. Оженио се падобранком Добрилом са којом је изродио децу.
КНАУС: Француска и Немачка блокирају гласање о Приштини у Савету Европе, Вучић ефектно апеловао на Макрона
ЏЕРАЛД Кнаус, шеф ЕСИ института и главни протагониста и менаџер кампање Аљбина Куртија, рекао је да постоји неколико држава чланица Савета Европе које се спремају да блокирају гласање за пријем тзв. Косова у Комитет министара, где помиње и две савезничке државе лажне државе - Француску и Немачку.
04. 05. 2024. у 12:59
ЈОШ ЈЕДАН ПРЕДСЕДНИК НА ПОТЕРНИЦИ РУСИЈЕ: После Зеленског, Москва сада тражи њега
МИНИСТАРСТВО унутрашњих послова Русије ставило је на потерницу бившег председника Украјине Петра Порошенка, а одговарајућа потерница се појавила у бази података ресора.
04. 05. 2024. у 15:20
ПОСЛЕ ОПТУЖБИ ДА КРИЈЕ НАЦИОНАЛНОСТ И ВЕРОИСПОВЕСТ: "Ја сам Српкиња, крстићу сина у Храму!" Маја Беровић о ПРАВОМ имену и пореклу
"ЈА САМ Српкиња и поносим се тиме!"
01. 05. 2024. у 13:14
Коментари (0)