ЗАРАЂУЈУ ОД СКУПЉАЊА ДОБРОТВОРНИХ ПРИЛОГА? Организација "28. јун" злоупотребила називе компанија, могуће и да задржава део прилога

Е. В. Н.

05. 10. 2022. у 08:00

КАМПАЊЕ које је НВО "28. јун" последњих недеља организовала за прикупљање новца за породицу Павла Димитријевића из околине Крушевца готово увек су организоване уз подршку познатих личности и великих компанија.

ЗАРАЂУЈУ ОД СКУПЉАЊА ДОБРОТВОРНИХ ПРИЛОГА? Организација 28.  јун злоупотребила називе компанија, могуће и да задржава део прилога

активисти "28. јуна" прикупљају средства, Фото "Фејсбук"/28.јун

Према сазнањима "Новости", са многима од њих ипак хуманитарци никада нису ни контактирали. Али, свакако, кредибилније звучи када се напише да је акцију подржало неко јавно предузеће или велика компанија.

У једној од последњих објава на друштвеним мрежама НВО "28. јун" похвалила се да је у Кошутњаку одржала хуманитарни турнир "Играмо за Димитријевиће". Том приликом су се захвалили пријатељима на неизмерној подршци и помоћи - Електропривреди Србије, Заводу за спорт и медицину спорта и "Кока-Коли Хеленик".

На питање наше редакције на који начин су сарађивали са организацијом "28. јун", упућено ЕПС-у, добили смо следећи одговор:

- Јавно предузеће "Електропривреда Србије" није финансијски подржало организацију "28. јун" у току ове, а ни ранијих година. Нисмо имали ни директну сарадњу са њима у области донација и спонзорства.

Фото "Фејсбук"/28.јун

Из Завода за спорт и медицину рада нам је речено да су им они уступили отворени терен за одржавање турнира. На тај начин, тврде, излазе у сусрет свим хуманитарним организацијама које им се обрате, те да нису "пријатељи турнира".

У "28. јуну" имају маркетиншки веома добро осмишљене кампање и знају колико помињање кредибилних јавних личности и компанија значи, па се често сликају са познатим личностима и помињу предузећа, као што су сада навели ЕПС. Чак су им и објаве на друштвеним мрежама плаћене. Посебно су усмерени ка нашим људима у дијаспори, а, иначе, главна база НВО "28. јун" је у Канади, где живи њен оснивач Филип Филипи и одакле долази велики део донација. Поједини бивши донори ове организације јавили су се нашој редакцији, наводећи да су одустали од давања добротворних прилога када су схватили, како тврде, да добар део новца хуманитарци могу да оставе у својим џеповима.

- Према канадским законима, постоје "черити" и "нон фор профит" организације. Звучи слично, али је разлика огромна - кажу наши саговорници из дијаспоре.

- За прве постоје врло стриктна правила, где сваки донирани долар мора да оде у руке крајњих корисника или да се потроши само на оправдане и минималне трошкове организације. Све мора да буде транспарентно, а финансијски извештаји доступни свима.

Објашњавају да код "нон фор профит" организација, оснивач може велики део донација да потроши на своју плату и зараде својих сарадника, а тек мали део да оде онима за које је дониран. Важно је само да компанија не прави профит, а могуће је да, рецимо, од милион прикупљених долара, 800.000 оде на зараде и трошкове, а само 200.000 на угрожене и да све буде у складу са канадским законом. Нису дужни ни да објављују финансијске извештаје.

- Управо због тога што је "28. јун" овај други тип организације, престали смо да им дајемо донације јер не знамо где наш новац иде, да ли неки део и колики Филипи задржи за себе и своје трошкове - наводе наши саговорници.

- Посебан проблем је што смо доживели да дамо новац а да за њега не добијемо признанице, што је, такође, недопустиво.

Фото "Фејсбук"/28.јун

МЕЈЛОВИ СТИЖУ НА МНОГЕ АДРЕСЕ

СВОЈУ мрежу раширили су и слањем мејлова на многе приватне адресе. Већина људи која добија њихову пошту никада није одговорила на њихове позиве, нити су им остављали своје контакт-податке, али су зато уредно готово свакодневно обавештавани о њиховим активностима. Према неким изворима, до контаката су долазили крађом мејл адреса приликом потписивања неке од њихових онлајн петиција.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (12)

САМО НАЈБОЉЕ ЈЕ ДОВОЉНО ДОБРО! Војин Ђорђевић креатор бренда ВОДАВОДА за “Новости”, у Катару, говорио о популарности српске воде