СТАРИ НАЈМАЊЕ ВОЗЕ, А НАЈВИШЕ ГИНУ: У саобраћајним незгодама у прошлој години учествовало чак 5.490 припадника трећег доба

Ј. Ж. СКЕНДЕРИЈА

21. 04. 2022. у 10:38

ВОЗАЧ дубровачких регистарских ознака, стар 91 годину, улазећи у раскрсницу, ударио је у друго возило којим је управљао човек са 98, а чији је ауто, услед удара, одбачен на другу страну и покосио је притом треће возило којим је управљала особа са 76. Три учесника у овој саобраћајној несрећи у Хрватској имала су заједно 265 година!

СТАРИ НАЈМАЊЕ ВОЗЕ, А НАЈВИШЕ ГИНУ: У саобраћајним незгодама у прошлој години учествовало чак 5.490 припадника трећег доба

Фото Shutterstock

Ову вест пренели су готово сви медији у региону. Срећом, дошло је само до лакшег судара на Пељешцу, али је јавност била запањена годинама возача који су несрећу изазвали. Саобраћајка је за последицу имала само лакше телесне повреде једног од учесника.

Да ли овај случај указује на то да би можда требало пооштрити услове за продужење возачке дозволе људи у познијим годинама, увести додатне контроле или би требало да наставимо да се уздамо у савест времешних возача?

Према подацима Управе саобраћајне полиције, у прошлој години је у Србији у саобраћајним незгодама учествовало 5.490 особа старости од 65 до 74 године, чак 1.394 је имало између 75 и 84 лета, а код 201 особе крштеница је "важила" више од 85 година.

- Када је реч о прва три месеца 2022, у саобраћајним незгодама учествовале су 1.073 особе старости од 65 до 74 године, 272 од 75 до 84 лета и 39 старијих од 85 година - тврде у Управи.

Душко Пешић из Агенције за безбедност саобраћаја наглашава да у просеку годишње у Србији на овај начин погине око 155 и бива повређено око 2.100 старијих.

- То значи да сваки други дан један сениор погине у саобраћајним незгодама и сваког дана буде повређено њих шест. Од укупног броја погинулих око 30 одсто су времешни суграђани, а од повређених, 11 процената су старије особе. У прилог чињеници о њиховој великој угрожености иде и податак да они мање учествују у саобраћају од просечног становника Србије - истиче Пешић.

Најугроженији су у својству пешака и бициклисте, па тако од свих пешака који су изгубили живот 51 одсто су старији, и чак 48 процената је бициклиста сениора. Велики проценат старијих гине и на трактору, подаци говоре да их је 40 одсто од укупног броја страдалих. У путничком аутомобилу живот изгуби око 18 одсто сениора, а од укупног броја погинулих мопедиста свих старосних категорија 29 процената су старије особе.

- Велико страдање старијих у својству пешака и бициклисте се може довести у везу с психо-физичким ограничењима и физичком рањивошћу - објашњава Пешић. - Како људи старе, јављају се функционална ограничења и поремећаји, као што су смањење визуелних и слушних способности, продужавање времена реакције, спорије кретање од млађих особа, потешкоће с дељењем пажње и потешкоће с деменцијом.

Са старењем лошија је моторика покрета - успоравају се покрети, јавља се пад у снази мишића, координацији покрета, способности прилагођавања на нагле покрете, губи се прецизност. Узрок високе стопе смртности старијих пешака и бициклиста је и њихова велика физичка рањивост. Када они учествују у саобраћајним незгодама немају никакву спољну заштиту, услед чега постоји већи ризик да задобију тешке телесне повреде - ломове костију, сламање кука и слично, али и смртне повреде, него што је то случај када учествују у незгоди као путници или возачи.

- Често старији бициклисти задобију телесне повреде или смртно страдају, а да није било других учесника у незгоди. Према сениорима би возачи требало да буду хумани и солидарни, да их поштују, да схвате и разумеју њихове способности и могућности, дају им предност ако су пешаци, а ако их уоче као возаче, да буду стрпљиви за њихове евентуалне успорене реакције и спремни на евентуалне грешке - сматра наш саговорник.

Правила налажу да су времешни шофери у обавези да приликом подношења захтева за издавање дозволе због истека важења претходне, приложе уверење о здравственој способности за управљање моторним возилима које није старије од шест месеци.

- Поред уверења о здравственој способности уз захтев се прилаже стара возачка дозвола, важећа лична карта на увид, уплатница генерисана на порталу е-управе - објашњавају у МУП.

Лекарски преглед за продужење возачке дозволе се у суштини не разликује пуно од контроле на коју иначе иду професионални возачи. Лекари прегледају моторику, психичко стање, вид и друге способности, како би се уверили да ли је особа способна да и даље вози аутомобил и да не угрожава безбедност учесника у саобраћају. На овакав преглед се иде и пре него што се крене у ауто-школу. Стандардно трајање возачке дозволе је 10 година, међутим, након што возач напуни 65 лета, дужина трајања документа се смањује на пет. На овај начин, закон тражи од сениора да чешће проверавају своје здравствено стање и тиме се осигурају да не угрожавају ни себе ни друге учеснике.

Илустрација Тоше Борковића

- Колико год да је стар возач, увек је важно поштовати законом одређене процедуре, највише из разлога да не би угрожавали себе и друге учеснике у саобраћају - кажу у једној приватној клиници, која ради лекарске прегледе за возачке дозволе. - Није лако одредити животну, старосну границу за коју се са сигурношћу може тврдити да представља године када наступа старост код човека. Старење и старост се јасно разликују. Док старење представља прогресивни стални и поступни процес смањења структуре и функције органа, сама старост представља одређено животно раздобље повезано с календарском доби. Хронолошка старост не одговара увек биолошкој, а очување квалитета живота премашује значај дужине живота.

Према критеријумима Светске здравствене организације, старост делимо на ранију - 65 до 74 године, средњу - 75 до 84 лета и дубоку старост - више од 85. Старији од 65 имају за 50 процента већу вероватноћу да доживе саобраћајну незгоду у којој ће смртно страдати, од просечног ризика за остатак становништва. Старији највише смртно страдају у својству пешака.

СЕНИОРИ НАПРАВИЛИ 122.466 ПРЕКРШАЈА

Сениори изнад 65 су у току 2021. учинили укупно чак 122.460 прекршаја. Најчешћи су били неприлагођена брзина (54.662), некоришћење појаса (20.450), због прекршаја у својству пешака санкционисано је 3.069 особа, док је због вожње под дејством алкохола из саобраћаја искључено 2.878 возача старијих од 65 лета.

ЗА ВОЛАНОМ 21.000 СТАРИЈИХ ОД 85 ЛЕТА

ПРЕМА подацима Министарства унутрашњих послова у Србији је активних возача од 75 до 85 година 119.310 или свега око 3,3 одсто. На листи старијих од 85 лета за воланом је 20.947 или 0,58 одсто.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (0)

ЕТО, ЈАВЉА МИ СЕ! Како је Новак Ђоковић шокирао новинарку ЦНН-а