ОТКРИВЕНА ТАЈНЕ ВОЈВОЂАНСКИХ ХУМКИ: Досељеници из степа пре 5.000 година мумифицирали покојнике а тела им бојили у црвено

07. 04. 2022. у 09:55

НОВИ резултати истраживања научника: покојници прекривени црвеном бојом пре 5.000 година под хумкама у Војводини можда су били мумифицирани.

Фото: Схутерстоцк

Недавно су пољски археолози у сарадњи са српским археолозима објавили резултате истраживања сахрана под хумкама у Војводини. Новијим археолошким ископавањима су открили две сахране покојника који су били прекривеним црвеном бојом. Међутим, за потребе новог рада су анализирали кости и трећег покојника који је ископан 1982. године. Све три сахране под хумкама су обављене у периоду од око 2800-2600. године пре нове ере.

У новообјављеном раду, научници су расправљали о могућности практиковања намерне мумификације припадника Јамнаја културе. Иако су на археолошким локалитетима проналажене само кости, неки предлажу да посматрање хистолошке структуре костију може помоћи у разрешавању мистерије да ли је тело подлегло процесу мумификације. За потребе њиховог рада анализиране су кости покојника који су били прекривени црвеном бојом и сахрањени под хумкама пре 5.000 година у Војводини, пише портал Све о археологији.

Погребна пракса у култури Јамнаја

Тела покојника постављана су у празну гробну комору, обично покривену дрвеним кровом. Ређе са конструкцијом од камених блокова. Овакви услови су погодовали убрзаним тафономским процесима који су довели до промене првобитног положаја покојника. Међу њима спада дислокација костију и поремећај анатомског положаја покојника.

Наравно, у многим случајевима сахрана је изненађујуће добро очувана до данашњих дана - изглед остатака покојника остаје нетакнут и омогућава лаку идентификацију првобитних намера. Поред добре очуваности распореда тела, у погребном третману се примећује и естетска димензија. Забележена је употреба боја (углавном црвене), не само за посипање тела и дна гробних јама, већ и за израду слика, документованих, на пример, на лобањама мртвих.

Тестирање хипотезе намерне мумификације

Да би проверили хипотезу, научници су анализирали узорке костију из три хумке на територији Војводине, проучавајући хистологију да би проверили присуство или одсуство биоерозије. Биоерозија је процес уништавања материјала под земљом услед деловања микроорганизама. Они су открили да кости покојника из ових хумки имају добру хистолошку структуру, а њихов хемијски састав понекад задивљујуће подсећа на „свежу, модерну кост”. Иако постоји читава дискусија о томе шта значи недостатак биоерозије у археолошким костима, барем неки научници прихватају да овај феномен може бити последица мумификације меких ткива.

Резултати анализе костију из три хумке

Резултати проучавања хистолошке структуре костију три особе из војвођанских хумки показали су мале или никакве тафономске промене у хистолошкој структури њихових кортикалних костију. Како је сваки покојник стављен у гробну комору са дрвеним поклопцем, он или она су били изложени аеробним условима (бар у почетку), у празном простору. С обзиром на то да у тунелима кортикалне кости нема микроба, то може имати два објашњења, која нису нужно контрадикторна.

Процес природне мумификације мртвих у Европи је старији него што се раније мислило Узимајући у обзир два различита погледа на порекло микробне ерозије у костима, научници могу закључити да је ова ситуација резултат или намерне мумификације или успешног одвајања тела од тла. Последњи сценарио ни у ком случају не искључује мумификацију.

Положај сахрањене покојнице у Шајкашу

Посебно је занимљив положај покојнице (гроб бр. 1) из хумке у Шајкашу. Њено тело почивало је на два нивоа и то вероватно услед урушавања крова раније гробне одаје испод ње од старије сахране (гроб бр. 2). И поред лоше очуваности скелета, примећено је да је тело још увек било артикулисано и да су присутне зглобне везе, јер није забележено веће померање костију. То се, наравно, могло догодити непосредно након првобитног сахрањивања појединца, због притиска тела на изливени кров доње коморе. Чак и у овом случају, међутим, поставља се питање да ли је под ове старије просторије још увек био прекривен материјалом који је могао да изолује срушено тело од микроорганизама у тлу. Да је дрвена конструкција те коморе у том тренутку већ била у напредној фази пропадања, подна облога – вероватно мање издржљива од дрвета – већ би нестала. Све су то само нагађања, али указују на могуће постојање неке друге баријере која је штитила кости од контакта са земљом, а мумифицирано ткиво би могло бити добар кандидат.

Идентификација ових пракси у Јамнаја култури је прилично тешка. Лоше стање посматраних скелета онемогућило је да се утврди да ли су кости имале посекотине које су остале након уклањања меког ткива, а теоријско присуство материјала за пуњење тела је немогуће проверити јер би се они распали много пре модерног открића. Постоји и могућност намерне дехидрације или исушивање тела на ватри које су практиковане од стране различитих друштава у свету. За тако нешто овде нема доказа.

Аутори Majchrzak и Влодарчак су у свом раду закључили „Које год објашњење да је валидно (или, можда, и једно и друго), чини се да су кости појединаца из војвођанских хумки дуго биле заштићене од напада микроба. Док је свако тело вероватно било одвојено од земље дрвеним зидовима и биљним покривачем на поду, оно би коначно и даље било изложено земљишним бактеријама након распадања биљног материјала, посебно у случају Шајкаша. Обмотавање тела текстилом или кожом изгледа мало могуће. Постоји опција да је то мумифицирано ткиво које је штитило кости од спољашњих организама”.

„Иако има још много тога да се уради да би се побољшала интерпретација хистолошких студија костију, овај метод несумњиво проширује наше знање о погребним ритуалима прошлих друштава”.

БОНУС ВИДЕО: КАЖЕ ДА ЈЕ НАШАО ПОТПУНУ СЛОБОДУ: Панта годинама живи у пећини и гради мостове

НЕМЦИ, ОДАКЛЕ ВАМ ПРАВО? Порука из Русије у вези са Резолуцијом о Сребреници: Ви сте истребили 10 милиона људи!

"НЕМЦИ, ОДАКЛЕ ВАМ ПРАВО?" Порука из Русије у вези са Резолуцијом о Сребреници: Ви сте истребили 10 милиона људи!

УЧЕСНИЦИ међународне седнице о безбедности у Санкт Петербургу дошли су до закључка да је резолуција о наводном геноциду у Сребреници, коју Немачка промовише у УН, лицемерје и извртање чињеница, изјавио је секретар Савета безбедности Русије Николај Патрушев.

25. 04. 2024. у 18:08