ТРАГАЈУ ЗА ТАЈНАМА ПРАЧОВЕКА ИЗ СИЋЕВАЧКЕ КЛИСУРЕ: Рад о истраживањима археолога, објављен у научном часопису о људској еволуцији

Д. МИЉКОВИЋ

08. 02. 2022. у 12:19

У ПРЕСТИЖНОМ научном часопису Journal of Human Evolution, који објављује најквалитетније светске радове о свим аспектима људске еволуције, освануо је рад о археолошким истраживањима на локалитету Велике и Мале Баланице код Сићева, најзначајнијем јер представља први доказ да су Европљани делили исту материјалну културу као и људи на Блиском истоку, те да је вероватно дошло до контакта између блискоисточних и европских неандерталаца.

Део вилице неандерталца из Баланице, Фото Приватна архива

Објављени рад представио је археолошке налазе и остатке ватришта из периода пре 290.000 година, док су у Малој Баланици готово идентични остаци прикупљени у слоју за који је утврђена старост од 240.000 година.

Наиме, откако су археолози у Малој Баланици код Сићева, 2006. открили фрагмент вилице хомо хајделбергензиса, стар више од пола милиона година, овај локалитет не престаје да буде предмет интересовања стручњака из Србије и света. Вилица, али и пронађени алати, најранија су сведочанства о контактима између Балкана и Блиског истока у праисторији.

- Реч је о остацима хомо хајделбергензиса.који је недавно преименован у хомо бодензис, управо захваљујући раду наших научника. Истраживања Баланице попунила су празнину у познавању културних промена и кретања људи у периоду који је једна од прекретница у раној праисторији човечанства. Реч је о прелазу из доњег у средњи палеолит који су обележили употреба ватре и појава стандардизованог оруђа за обраду коже и крзна. Досад се сматрало да је до тих иновација на Блиском истоку и у западној Европи дошло независно - каже др Душан Михаиловић, професор Филозофског факултета у Београду.

Проф. др Душан Михаиловић, Фото Приватна архива

По његовим речима, археолози и други научници дошли су до сазнања да су се иновације прошириле са Блиског истока, најпре ка Анадолији, а затим и према југоисточној Европи.

- Баланица је једино налазиште у Европи које сведочи о тим догађајима. - каже професор Михаиловић.

СТРУЧЊАЦИ ИЗ СРБИЈЕ И СВЕТА

АРХЕОЛОЗИ су истраживања на овом локалитету започели 2004. захваљујући Министарству културе које је финансирало почетну фазу истраживања, а финансира их и данас. Тиму се затим прикључила Мирјана Роксандић, професор Универзитета у Винипегу, у Канади, као и многи стручњаци из земље и иностранства специјализовани за различите анализе.

А СРБИЈА?! Питали Русе За кога ћете да навијате на ЕУРО 2024? - овако су одговорили