ЗА САМО ТРИ ДАНА ОТКРИЛИ СМО ЧАК 923 ПИЈАНА ВОЗАЧА: Славиша Лакићевић, начелник Управе саобраћајне полиције МУП Србије

Загорка Ускоковић

28. 11. 2021. у 07:03

ОВОГ месеца имамо врло неповољно стање безбедности саобраћаја. У удесима су погинуле 43 особе, што је за 15 људи више него прошле године.

ЗА САМО ТРИ ДАНА ОТКРИЛИ СМО ЧАК 923 ПИЈАНА ВОЗАЧА: Славиша Лакићевић, начелник Управе саобраћајне полиције МУП Србије

Фото Д. Миловановић

Чак два дана (13. и 24. новембар) смо имали са по пет смртно настрадалих, а три дана (8, 14. и 21. новембар) са по троје погинулих. Апелујем на све учеснике у саобраћају, посебно пешаке, којих је у 25 дана овог месеца погинуло 10, да не дозволе да неодговорним понашањем у саобраћају постану део црне статистике.

Ово, први пут за јавност, у интервјуу за "Вечерње новости", поручује начелник Управе саобраћајне полиције МУП Србије, пуковник полиције Славиша Лакићевић. Наводи и да је упркос овим неповољним тенденцијама, ова година показала да сви заједно можемо да смањимо број погинулих на српским друмовима:

- У првих 10 месеци ове године, на путевима у Србији догодило се укупно 28.226 саобраћајних незгода, у којима је погинуло 403 људи, 2.728 је задобило тешке, а 13.631 лакше повреде. У односу на прошлу годину, имамо повећање, али то је и разумљиво, јер смо 2020. имали мањи интензитет саобраћаја због пандемије вируса корона. Прошле годне настрадало је укупно 492 људи. Оно што је битно то је да је задржан тренд смањења броја погинулих у последњих пет година.

Ко су најчешће жртве у саобраћајним удесима?

- У саобраћајним незгодама као пешаци најчешће страдају наши старији суграђани, старији од 65 година. Током ове године тако је, нажалост живот изгубила 121 особа. Млади, између 15 и 30 година такође су категорија која страда у саобраћајним незгодама, а од почетка ове године њих 74 је изгубило живот. У односу на прошлу годину, мањи је број настрадалих ове категорије становништва за 17 одсто, али је то и даље забрињавајуће.

Зашто млади гину толико?

Млади су склонији чињењу најтежих прекршаја, као на пример вожње под дејством пасихоактивних супстанци. Статистика показује да је готово 70 процената учинилаца ових саобраћајних прекршаја млађе од 30 година. Они су категорија којој и Европска комисија посвећује додатну пажњу, јер су једна од најугроженијих категорија учесника у саобраћају.

Фото Д. Миловановић

Каква је безбедност деце у саобраћају?

- Када је реч о најмлађима нисмо задовољни, јер у нашој земљи на годишњем нивоу у саобраћајним несрећама погине десеторо деце. Ни ова година није изузетак. У првих десет месеци настрадало је њих седморо. Оно што је симптоматично је, да су две трећине погинулих путници у аутомобилима, јер их родитељи не возе на законом прописани начин.

Резултати истраживања Агенције за безбедност саобраћаја показује да само 50 посто родитеља превози децу на прописан начин, што је поражавјуће и зато апелујем управо на њих да им безбедност деце у аутомобилу буде на првом месту и да их возе на прописан начин.

Како избећи страдање најмлађих?

- МУП ће у наредном периоду наставити са едукацијом деце у школама и предшколским установама, као и мерама појачане контроле саобраћаја у зони школа. Али, да бисмо постигли циљ из Стратегије за безбедност саобраћаја, да ниједно дете не погине, неопходно је да се у пуном обиму укључе сви субјекти безбедности саобраћаја, а није случајно што Закон на прво место ставља родитеље.

Фото В. Илић

Који су узроци саобраћајних удеса?

- Брзина је и даље најчешћи узрок, и то оних најтежих саобраћајних незгода. Пребрза вожња однела је готово половину погинулих. Зато је један од приоритета саобраћајне полиције откривање ових прекршаја. У првих 10 месеци ове године више од 250.000 возача је због тога кажњено, што је повећање од скоро 22 процента у односу на прошлу годину.

Подсећам да брзину меримо ручним радарима, радарима, системима видео-надзора и уређајима за мерење брзине у "пресретачима", док се на ауто-путевима мери и просечна брзина кретања.

Колико пијани возачи "кумују" страдању на српским путевима?

- Алкохол је један од највећих проблема безбедности саобраћаја на глобалном нивоу.

Пандемија ковида је то додатно погоршала. Током прошле и ове године имамо повећан број саобраћајних незгода у којима учествују возачи под дејством алкохола. У свакој петој саобраћајној незгоди са погинулима, учествовали су пијани возачи. Један од задатака саобраћајне полиције у наредном периоду биће откривање оваквих возача, као и оних који возе под утицајем наркотика.

Какве су бројке када је реч о овој врсти возача?

- У првих 10 месеци ове године искључено је из саобраћаја скоро 40.000 возача који су сели за волан у алкохолисаном стању, што је за 10 посто више него у истом периоду лане. Од овог броја њих 7.000 је задржано на трежњењу, јер су управљали возилом са више од 1,20 промила. Свака саобраћајна контрола и убудуће ће подразумевати и обавезан алко-тест. У току је и додатна набавка уређаја за детекцију наркотика и интензивиране су контроле. Од почетка године више од 1.200 возача је искључено из саобраћаја због вожње под утицајем наркотика, два и по пута више него 2020.

Када је реч о статистици, шта је још узрок соабраћајних незгода?

- И у другим европским земљама је вожња под утицајем наркотика у већем порасту, па се може очекивати и код нас. Реч је махом о младим возачима, и то је проблем који полако прераста у један од највећих када је реч о безбедности у саобраћају, уз брзину, алкохол, некоришћење појаса и непрописно коришћење мобилног телефона за време вожње.

Ове године имали сте доста акција са РОУДПОЛ (Европска мрежа саобраћајних полиција). Какви су резултати?

- Учествовали смо у девет акција у оквиру РОУДПОЛ, које су истовремено рађене у 30 европских земаља. Оне су биле усмерене на контролу брзине, коришћење сигурносних појасева и дечјих заштитних система, контролу алкохола и психоактивних супстанци, контролу аутобуса и теретних возила. Имали смо и још две акције појачане контроле, које је Управа саобраћајне полиције спровела самостално.

Какви су закључци?

- Оно што их карактерише је максимално присуство саобраћајне полиције на терену и ангажовање свих расположивих ресурса за контролу саобраћаја, што у комбинацији са адекватним медијским извештавањем, по правилу даје добре резултате и утиче на унапређење стања безбедности. Најновија акција је спроведена протеклог викенда, која је потврдила да велики број наших грађана чини саобраћајне прекршаје. За свега три дана, открили смо 8.103 прекршаја прекорачења брзине, из саобраћаја је искључено 923 пијаних возача, а 20 њих је за волан село под утицајем наркотика. Чак 188 њих је задржано на трежњењу јер су имали више од 1,2 промила, а 29 је било у стању потпуне алкохолисаности са више од 2,00 промила у крви.

ТРАДИЦИЈА Лакићевић са шапком чувеног саобраћајца Јована Буља и шапкама колега из региона, Фото Д. Миловановић

Када возачи најмање брину о прописима?

- Најчешће је погоршана ситуација викендима и о верским и државним празницима. Још једном скрећемо пажњу да од почетка овог месеца имамо јако лоше стање безбедности саобраћаја. С обзиром на то да ће и наредни период обележити велики број верских празника, као и почетак зимске сезоне, ближи се Нова година, неопходан је већи степен одговорности свих грађана.

Шта је неопходно да се побољша безбедност саобраћаја на српским друмовима?

- Главно стратешко опредељење саобраћајне полиције у наредном периоду је максимално откривање прекршаја управљања возила под дејством алкохола и психоактивних супстанци. Планирано је и повећање броја уређаја за аутоматску детекцију прекршаја, односно броја камера. Примера ради, Холандија има 10.000 камера за детекцију саобраћајних прекршаја, а Србија 35. То ће се врло брзо променити. У плану је и низ превентивних кампања са Агенцијом за безбедност саобраћаја на подизању свести грађана о поштовању саобраћајних прописа.

И држава се ангажовала решавању проблема...

- Влада Србије формирала је Тело за координацију безбедности саобраћаја на путевима, које чине министри унутрашњих послова, саобраћаја, здравља, рада, просвете, правде и трговине, као и директор Агенције за безбедност саобраћаја. У склопу Тела за координацију, у припреми је Стратегија безбедности саобраћаја која ће обухватити петогодишњи период (2022-2027. година), као и Акциони план за спровођење стратегије, којим ће бити систематизоване мере за унапређење безбедности саобраћаја на путевима у Србији.

НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЈА

Шта доноси нова национална стзратегија и када ће бити донета?

- Она ће бити усвојена до краја ове године. Реч је о кровном документу, који се доноси за пет година и у ком су дате пројекције шта треба да се уради како би се повећала безбедност у саобраћају. Поред тога, у плану је и израда новог Закона о безбедности саобраћаја на путевима. О томе ће се разговарати следеће године.

* * * * * * * * *

ЗА ГОДИНУ У СВЕТУ СТРАДА 1,35 МИЛИОНА ЉУДИ

Где је Србија у односу на свет?

- Према подацима Уједињених нација и Светске здравствене организације, годишње у свету, у саобраћајним незгодама, гине 1.350.000 људи, а саобраћајне незгоде водећи су узрок смрти особа до 29 година старости. У Републици Србији, у последњих пет година просечно су у саобраћајним незгодама гинуле 552 особе. Поређења ради, када је реч о безбедности у саобраћају, Србија је нивоу на ком је ЕУ била пре 10 година и пред нама је обавеза и планови да се што више приближимо најразвијенијим европским земљама. Просек ЕУ прошле године је био 42 погинула на милион становника, а код нас 71.

Фото Д. Миловановић

Која држава има најбољу статистику када је реч о саобраћајним несрећама?

- У Европи је Норвешка земља са најмањим бројем погинулих на милион становника. Колико је њихов систем безбедности саобраћаја успешан показује и податак да је 2019. године у Ослу погинуо само један учесник у саобраћају, а да на територији целе земље није настрадала ниједна особа млађа од 16 година.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (5)