ПРВА ЖРТВА У ЈАСЕНОВЦУ БИЛА ЈЕ ЦРКВА: Владика Јован о значају обнове православног храма

Танјуг

12. 09. 2021. у 13:59

У СЕЋАЊУ на јасеновачке жртве, кључни тренутак био је обнова цркве, "јер је прва значајна жртва у Јасеновцу била управо она", изјавио је владика славонски Јован у интервјуу за "Политику".

ПРВА ЖРТВА У ЈАСЕНОВЦУ БИЛА ЈЕ ЦРКВА: Владика Јован о значају обнове православног храма

Фото: Архива Новости/З. Кнежевић

Он је, поводом 13. септембра, када се Српска православна црква обележава дан јасеновачких новомученика, подсетио да је испочетка, паљење свећа у Доњој Градини и код код бетонског цвета било једини начин сећања на Јасеновац, али да је брзо почела "манипулација једним апстраховањем".

Према његовим речима, спомен-подручје Јасеновац, направљено 1966. године, донекле допринело даљој манипулацији сећањем, јер су на бетонском цвету Богдановића исписани стихови Ивана Горана Ковачића, "за које није јасно на кога се односе, а и сам цвет је апстрактна порука без јасног значења", додаје.

- Међутим, креће обнова цркве и септембра месеца 1984. године патријарх српски Герман са седам архијереја освештава цркву. То је био највећи скуп после Другог светског рата у Јасеновцу, до дан-данас се тамо није скупило толико људи. То је означило радикалну промену у начину сећања, јер црква даје идентитет већини јасеновачких жртава - нагласио је владика.

Он се присетио речи патријарха Германа, да "праштати морамо, али заборављати не смемо", а осврнуо се и на речи владике Николаја после Другог светског рата који је рекао да три ствари Срби морају да раде - да се не свете, да се сећају и прослављају своје жртве, и треће, да објављују целом свету оно што се њима десило.

- Нажалост, ми смо и у првом, и у другом, и трећем успели, половично" - оцењује владика Јован.

Владика констатује да од 1984. године постоји црква у Јасеновцу, која је од 2000. године манастир и која је задобила свеправославни значај, што сведоци и долазак цариградског патријарха пре пет година у Јасеновац, као што у њега непрекидно долазе и епископи и свештеници из свих православних крајева - из Русије, Украјине, Пољске, Чешке.

На питање - како изгледа суживот у Јасеновцу, на подручју које притиска тешко наслеђе, владика славонски каже да манастир, пре свега, чини оно што је основно, моли се богу, а Јасеновац прославља жртве, "чини сећање на њих живим и оним што је основно српско сећање, а то је литургијско сећање."

- Који је музеј сачувао косовски завет? Ниједан. Сачувале су га црква и гусле. И Његош, када га је уоблично у ''Горски вијенац''. И дан данас људи прво пале свеће за јасеновачке жртве. Тако су чинили и 1945. Нико од њих не држи говор код бетонског цвета, нити то осећа као нешто важно. У Јасеновцу је подигнут хотел у који је утрошено много више грађен него у спомен-подручје, како би имало где да се једе после комеморације - указује Јован.

То је, према његовим речима, пример како не треба.

- Пример како треба је ово: нико никада ниједну злу реч није чуо ни на чији рацун, већ се ту прослављају новомученици. Стално понављам: наши ''зналци'' знају име сваког злочинца у Јасеновцу, а просечасн српски интелектуалац не зна име ниједне жртве тог логора. То је као да за Светог Георгија прослављамо Диоклецијана и причамо све време о Диоклецијану, који га је убио. То је морбидна перспектива - казао је владика.

После рата, у неколико наврата, црква је тражила од парохија, епархија и манастира да попишу жртве на свом подручју, а Јован додаје да је то рађено више пута, али се тек сада настоји да се обједине подаци.

- Нас је у много чему онемогућио овај последњи рат јер је тад требало да црква уради своје, а свакако и држава, која је на томе мање радила. Међутим, хвала богу, постоји Музеј жртава геноцида, који већ годинама врши ревизију спискова жртава и непрекидно додаје нова имена. Нека и брише ако се понављају. Ипак, за тај рад треба новца и стручњака - напомиње он.

На питање, има ли дијалога и сусрета о Јасеновцу између великодостојника СПЦ и Римокатоличке цркве, владика каже да је дијалог о Степинцу био управо то, као и да Јасеновац лежи у односу српско-хрватских односа, поготово односа Римокатоличке цркве и СПЦ.

- Зато сам веома задовољан јер је тај дијалог био с поштовањем, био је човекољубив, с разумевањем. Ми смо за годину дана сумирали оно што смо знали, али је то урађено у једном заиста хришћанском маниру. Такође, имате бискупа Антуна Шкворчевића, који сваке године организује сећање на Јасеновац, коме долази и други бискупи, па и папски нунције био је већ два пута - открио је владика славонски.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

БРИЖЉИВО упаковане две нагореле воштанице и једна раскошна османска сабља пронађене у скромној соби Степе Степановића после његове смрти 27. априла 1929. откриле су да велики војсковођа није сматрао победе на Церу и Солунском фронту најважнијим биткама које је водио, већ освета средњовековних српских витезова изгинулих у Маричкој бици.

28. 04. 2024. у 06:30

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

НЕМАЧКА која је главни спонзор сарајевске „Резолуције о Сребреници“ покушава да прогура тај цинични историјски фалсификат кроз Генералну скупштину УН у време једне трагичне годишњице, ослобођења концентрационог логора Дахау, неспорног сведочанства о највећем геноцидном програму у историји човечанства чији је аутор – Немачка.

28. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

РУСИЈА ЈЕ ЗГРОЖЕНА: Ово је најновији услов за Русе да би учествовали на Играма Париз 2024