ВЕЛИКА МОРАВА ОТКРИЛА ДРЕВНЕ ТАЈНЕ: Из најдуже српске реке, због ниског водостаја, "изронили" артефакти прошлости и природе (ФОТО)

Зорана Рашић

22. 08. 2021. у 08:30

НА прилазу Ћуприји, низводно од новог железничког моста ка ушћу Раванице до гвозденог "жућка", из најдуже српске реке извирују остаци чак осам древних мостова, а има их вероватно још испод површине.

ВЕЛИКА МОРАВА ОТКРИЛА ДРЕВНЕ ТАЈНЕ: Из најдуже српске реке, због ниског водостаја, изронили артефакти прошлости и природе (ФОТО)

Фото Архива

Историју ћуприја, истовремено мирна и ћудљива Велика Морава чува хиљадама година. А онда их, током лета, при нижем водостају, "открије" - да се не забораве. Са остацима дрвених стубова погледе заљубљеника у реку привлаче и многобројна острва и острвца. Сви заједно - ти артефакти природе и прошлости биће више видљиви кад ниво Мораве буде још нижи.

Фото З. Рашић

А то ће бити, каже наш саговорник Душан Стаменковић, поморавски хроничар и врсни познавалац овдашњих ћуприја - у другој половини септембра, под условом да у Србији не падну велике кише. Са Стаменковићем смо ових дана прошетали обалом српске горопаднице, иначе дипломираним инжењером саобраћаја. Када се, као дете, купао у Морави, оку видљивих остатака некадашњих мостова није било:

- Почели су да се појављују тек кад је давном регулацијом реке њено корито од Сталаћа до Дунава скраћено за петину. Корито је због тога постало стрмије а вода бржа, па се корито продубило. Дно се спустило, са њим и ниво реке. Од тада, посебно лети, Морава обелодањује своје дуго скриване тајне.

Фото Архива

Римљани су, подсећа наш саговорник, направили први мост овде пре отприлике 1.700 година. Зову га још и латински. Остаци његових стубова виде се у близини ушћа Раванице у Мораву. Сам мост био је дрвен и срушили су га вероватно освајачи који су отерали Римљане из ових крајева. Поред места где је био римски мост око 1600. године Турци су направили нову ћуприју. Тај турски мост грађен је слично као и римски, а тако се мостови праве и данас.

Чињенице Душан Стаменковић, Фото Архива

- Прегради се половина корита и скрене река. Онда се направе стубови на сувом, па се река врати и прави друга половина моста. Због тога што су мостови имали дрвену конструкцију, стубови су један од другог били много мање удаљени него данас. И овај мост је порушен јер су Турци морали да се повуку у 18. веку пред аустријском војском - прича Стаменковић.

Наредни дрвени мост направљен је 1844. Њега је однела такозвана ледена поплава. Остаци су видљиви отприлике на средини између ушћа Раванице и "жућка". А испод самог гвозденог моста у реци израњају из дубина стубови још једне дрвене ћуприје направљене крајем 19. века. И њу је силовита Морава уништила и то 1915. године. Како ниједног другог моста није било, немачки војници су мало узводно направили понтонски мост који је био у функцији до 1922, када је пуштен у рад и данас је у употреби "жућко". Тај гвозденко наредне године обележава век постојања. Прављен је као ратна репарација због разарања у Великом рату, а истовремено је направљен и његов близанац - мост који спаја Рибаре и Глоговац.

РЕАЛНОСТ Давно скраћење корита реке за петину, од Сталаћа до Дунава, довело је до ове појаве, Фото З. Рашић

Крије ли Морава у својим дубинама још тајни које није обелоданила? Јасно - да. У њеним водама има још стубова који нису угледали светлост дана, а уочавају се као брзаци и вртлози који се стварају на површини у овом тренутку иначе споре реке. Ако се уђе до појаса у неки од тих брзака између подводних стубова, не може да се одржи на ногама јер вода носи. Зато искусни пливачи знају да на другу обалу могу сигурно да стигну само ако пливају укосо.

А бројна острва и острвца природно настала на остацима ових ћуприја и ван њих, временом су обрасла разноврсним растињем. Баш као и обале Мораве које су, као и дно, од најситнијег песка дунавца. Сада су ту врбаци јер су људи одавно престали да се ту купају.

Уместо плажа, остала је само традиција пливања за богојављенски крст. И понеки скок најхрабријих са жутог моста у речне дубине.

Фото Архива

ПОНТОНСКИ МОСТОВИ

ПОРЕД класичних мостова на стубовима са дрвеном конструкцијом, обале Мораве током историје премошћавали су и понтонски мостови. У реку се пободу стубови, за њих се вежу чамци, па се онда премосте. Кад ниво реке расте, и чамци се подижу, тако да мост остаје увек изнад воде. Ти мостови су прављени углавном у 19. веку. Последњи је направљен 1944. јер су Немци приликом повлачења из Ћуприје оштетили гвоздени мост. Док се он поправљао, народ је превозила скела и поменути понтонски мост.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЗЕЛЕНСКИ САЗВАО ЧИТАВ ГЕНЕРАЛШТАБ: Издао хитно наређење, тек сада следи хаос на фронту у Украјини

ЗЕЛЕНСКИ САЗВАО ЧИТАВ ГЕНЕРАЛШТАБ: Издао хитно наређење, тек сада следи хаос на фронту у Украјини

УКРАЈИНСКИ председник Владимир Зеленски хитно је сазвао састанак са високо позиционираним званичницима Генералштаба и војске због ситуације на фронту, наводи британски експерт Александар Меркурис на свом блогу на Јутјубу.

04. 05. 2024. у 20:06

Коментари (1)

КНАУС: Француска и Немачка блокирају гласање о Приштини у Савету Европе, Вучић ефектно апеловао на Макрона