ДА СЕ КЛИЗИШТЕ НЕ ПОНАВЉА: За санацију хидротехничког тунела у Мојдежу потребне озбиљне и стручне анализе

В. ВУЈНОВИЋ

16. 11. 2020. у 08:20

ХИДРОТЕХНИЧКИ тунел у Мојдежу се гради као својеврсни "Скадар на Бојани", јер све што је урађено од покретања клизишта - у фебруару 2004. - није издржало проверу, иако је за санацију потрошено више од два милиона евра.

ДА СЕ КЛИЗИШТЕ НЕ ПОНАВЉА: За санацију хидротехничког тунела у Мојдежу потребне озбиљне и стручне анализе

Фото В. Вујновић

Штавише, после шестог обрушавања земље и камења, чим су ове године пале прве обилније кише, под водом је било 45 метара тунела. Подсетимо, у 2017. је, у истој ситуацији, Поткоп био испуњен водом до 28 метара...

Фото В. Вујновић

Да би радови били настављени, тамо где су радници подгоричке фирме "Би код" током 2014, а потом и ове године стали, неопходно је обавити детаљно научно-геолошко истраживање. Само то може дати одговор на питање како преусмерити воду и спречити нова клизишта, а из Управе јавних радова поручују да на основу тога и главни пројекат треба припремити за другу фазу санације.

Спајање водотока - реалност

ПОСЛЕ овогодишњих, првих јесењих киша, од два потока која су на сличној коти у Ратишевини, Пресјеке више није било. Воде у изворишту Тртор је било, а много већа количина је избијала кроз Поткоп, што указује на то да је дошло до спајања свих тих водотока и Ловца и Пресјека.

- Са места где се земља већ шест пута обрушавала, изнето је више од 2.000 кубика материјала - тврди Велаш.

Још је, чини се, значајније то што пројекат треба да буде уврштен у капиталне инвестиције које се финансирају на основу Закона о буџету Црне Горе за 2021. Уколико овај низ предуслова буде испуњен, поменута Управа ће започети реализацију друге фазе.

Милорад Велаш, Фото В. Вујновић

- Неуспешних покушаја је било и превише. Компанија "Врдник" је градила паралелни Поткоп са најстаријим Поткопом из 1974. и није јасно зашто је дошло до таквих грешака, када у пројектном задатку јасно пише да би оба требало да се споје у истој коти. Зато што су промашили за чак 380 центиметара, компанија "Би код" је морала да исправља грешке и посао је у првој фази одрадила одлично, па су се преко те, коначно заједничке коте све воде дренирале напоље - објашњава Милорад Велаш из Мојдежа.

Од 2018. и делом ове године је прокопавано по траси старог Поткопа, а када се дошло до позиције такозваних двоструких водних врата направљена је нова грешка и, кад је пала киша, поново је уследило обрушавање. Због тога што се исти проблем изнова понављао, радови су обустављени.

 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

СКАНДАЛ У УЈЕДИЊЕНИМ НАЦИЈАМА: Погледајте шта је учинио представник Израела (ВИДЕО)