"ПАМЕТНИ СЕМАФОРИ" ЗА СМАЊЕЊЕ ГУЖВЕ: Београд добија нови систем управљања саобраћајем, ево како ће да изгледа (ФОТО)

Сузана Б. МИЛОШЕВИЋ

26. 12. 2020. у 17:00

СМАЊЕЊЕ саобраћајних гужви у Београду немогуће је без адаптивног система управљања саобраћајем, који ће бити подељен на три зоне - плаву, жуту и црвену.

ПАМЕТНИ СЕМАФОРИ ЗА СМАЊЕЊЕ ГУЖВЕ: Београд добија нови систем управљања саобраћајем, ево како ће да изгледа (ФОТО)

Фото: В. Н.

Сада решавамо питање плаве зоне, са 322 раскрснице и најсавременија опрема ће ту бити инсталирана. То је технологија једног вата, а наши семафори сада троше по 80 вати на сат, што значи да за 80 одсто смањујемо потрошњу електричне енергије. Постављањем уређаја и опреме на терену сакупљаћемо информације о густини саобраћаја у реалном времену - каже у разговору за "Новости" Душан Рафаиловић, градски секретар за саобраћај.

Једини начин да се ублажи проблем проточности саобраћаја у престоници јесте продужавање саобраћајне мреже. Наш саговорник подсећа да дуго година у Београду ништа није рађено, тек се последње четири године виде помаци, раде се нове улице, отварају се нови булевари. У центру постоји проблем историјског наслеђа, ограничење геометријом раскрсница, ширином улица. Зато је управљање саобраћајном мрежом решење и оно на чему Секретаријат ради.

У том циљу је и оформљен мањи Центар за управљање саобраћајем у згради Градске управе. Ту се прати стање на 450 од 650 раскрсница. Уједно, успели су да обједине различите системе управљања светлосне сигнализације до одређеног нивоа.

- Град на улицама има семафоре различитих произвођача: "Сименса", "Сварка", "Беоелектра", "Елкома", "Пупина", "Хубера". Управљање саобраћејем подразумева управљање читавом мрежом односно зоном, а не само једним коридором, што грађани препознају као зелени талас. Тако смо на једном коридору имали семафоре "сименс", "сварко" и "беолектро " и требало је одржати коридор проходан на сва три уређаја - каже Рафаиловић.

Фото: Н. Скендерија

Душан Рафаиловић, градски секретар за саобраћај

Сви они, наиме, имају своје протоколе функционисања које произвођачи строго држе за себе и не желе да их отворе тек тако за употребу.

- Успоставити везу између семафора различитих произвођача је врло сложен процес. Ми смо то успели и по томе смо јединствени у овом делу Европе - објашњава Рафаиловић и напомиње да ће се са изградњом аутобуске станице у Блоку 42, центар овде преселити, јер Београд мора да има место из ког ће се управљати, не само саобраћајем, већ и јавним превозом.

Са идејом да уђе укоштац са саобраћајним гужвама, Град је са "Сименсом" с јесени прошле године склопио уговор вредан 2,8 милијарди динара и за набавку опреме, која ће бити монтирана на 322 од укупно 650 раскрсница.

РАДОВЕ ОМЕЛА КОРОНА

СЕКРЕТАРИЈАТ је имао у плану уређење 73 раскрснице ове године, али их је пандемија вируса корона омела. Због кашњења опреме из Велике Британије, план је смањен на 54 раскршћа. До сада је урађено 48 раскрсница и до краја године би требало да редуковани план буде испоштован. Душан Рафаиловић каже да је с обзиром на све проблеме које су имали, задовољан динамиком. Инсталације на улицама су старе, каблови су у цевима испод коловоза, па може да се догоди да се све то уруши приликом инсталирања опреме.

Добијени подаци се затим обрађују у софтверима који су део пакета које "Сименс" испоручује. Обрађени подаци се онда враћају на уређаје и даје се предност оним правцима који су најоптерећенији. То се реализује путем детекторских петљи које се уграђују у коловоз. Квадратићи исечени и заливени смолом у раскрсницама петље дају информацију о дужини реда - говори Рафаиловић.

Управљање на више коридора који чине мрежу јесте зонски адаптивни систем, наводи наш саговорник и додаје да тиме Београд хвата корак са највећим светским престоницама. Део овог пројекта је и успостављање система који ће давати приоритет возилима јавног превоза, првенствено трамвајима. Постављају се управљачке јединице у трамваје, као и на улици, па софтвер препознаје наилазак трамваја, зауставља динамички саобраћај, пропушта шинско возило и оно се не задржава на раскрсници. По новој години овај нови систем ће имати раскрсница код Правног факулета.

Фото: Н. Скендерија

 

По Рафаиловићевим речима, проточност саобраћаја може само да се коригује "финим подешавањима" попут недавно уведених мера код Панчевачког моста и дијагоналне раскрснице у Дечанској.

- Да бисмо ублажили проблем проточности код Панчевачког моста, прекомпоновали смо саобраћај унутар постојеће геометрије, па смо укинули траку за лево скретање. Сада саобраћај водимо до кружног тока, па се возачи враћају на мост. Са истом идејом рађене су измене у Дечанској, на раскрсницама са Македонском и Булеваром деспота Стефана. Увели смо траку за десно скретање ка Теразијском тунелу у Дечанској, укинули неколико пешачких прелаза, поставили заштитне ограде, повећали безбедност пешака. Те две мере дале су одличне резултате, и не мислим само на дијагонални пешачки прелаз, који је грађанима можда највидљивији и најатрактивнији.

БОЉИ НЕГО У РЕГИОНУ

СЕКРЕТАРИЈАТ стално издваја средства за унапређење знања својих запослених, као и за чланове Савета за безбедност саобраћаја. На семинарима и обукама је, према речима секретара, било ситуација да његови запослени покажу знање далеко веће од колега из Словеније, Хрваске, Македоније, Црне Горе.

- По софтеврима које ми користимо, решењима која примењујемо, испред њих смо. Људи и даље имамо мање него што нам треба, али је срећа што је код нас запослено 90 одсто младих људи, који доносе нове идеје и који су оперативни на терену - наводи Рафаиловић.

За запослене у Секретаријату је то међутим место истраживања, обраде података, симулација, и то данима.

- Да бисмо могли да применимо софтвер, морамо да знамо шта се тачно дешава на мрежи. А да бисмо то знали, потребно је да снимимо стање, да изађемо на терен, да бројимо саобраћај током шпица и ван њега. Затим те параметре убацујемо у софтвер, па тек онда гледамо шта добијамо, шта губимо са појединим саобраћајним решењима и које су могућности. А опет, колико год радите на рачунару и мислите да знате шта вас чека, кад то пустите у живот, онда је то друга ствар.

 

 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)