МОСТ ГВОЗДЕНА ВЕЗА ИЗМЕЂУ СРБА И РУСА: Обележено 75 година од обнове "Панчевца" после Другог светског рата

С. Б. М.

30. 11. 2021. у 06:47

ПАНЧЕВАЧКИ мост јуче је прославио 75. рођендан!

МОСТ ГВОЗДЕНА ВЕЗА ИЗМЕЂУ СРБА И РУСА: Обележено 75 година од обнове Панчевца после Другог светског рата

Панчевачки мост, Фото А. С. Живковић

Свечаношћу на левој обали Дунава, коју је увеличао и дефиле пловила Речне полиције, обележено је 75 година како је уз руску помоћ тај мост изграђен после Другог светског рата. Нажалост, док му се слави јубилеј, овај "времешни господин" последњих година убрзано пропада.

Мост који се до Другог светског рата звао по краљу Петру Другом Карaђорђевићу, срушила је прво краљевска војска у најезди Трећег рајха, а затим 1944. години и Немци пред ослобођење Београда. У његовој обнови после рата учествовали су инжењери Црвене армије.

Директор Руског дома у Београду Јевгениј Баранов казао је јуче на свечаности да је Панчевачки мост гвоздена и нераскидива веза међу Србима и Русима.

- Замислите 1945. и 1946. годину кад је пола Русије било у рушевинама. Срушени су путеви и мостови, а Совјетско државно руководство је одлучило да у тако тешкој ситуацији пошаље своје инжењерске јединице да граде овај мост који су Немци срушили - подсетио је Баранов.

Фото П. Милошевић

Посао је завршен 7. новембра 1946. на дан Октобарске револуције, а Тито га је свечано отворио 29. новембра на Дан Републике Југославије. Добио је име Мост Црвене армије, а касније му је име промењено у Панчевачки мост.

Године изградње и број возила који овуда свакодневно пролазе, изнудили су последњи потез надлежних - забрану кретања теретњака тежих од 12 тона. Забрињава чињеница да се на њему неће ништа радити све док не буде саграђен мост преко Аде Хује. А градња тог моста преко Дунава у плану је тек пошто се сагради Нови савски мост.

Суграђани и део стручњака годинама позивају надлежне да реагују, да се што пре крене са детаљном обновом моста. Одговор оних који су задужени за његово одржавање, конкретно ЈП "Путеви Србије" и "Инфраструктуре железнице Србије" је да је и даље довољно безбедан и да свакако неће бити реконструкције док се не изгради нови мост преко Аде Хује. Од забране су изузета возила градског и међуградског превоза.

Директор ЈП "Путева Србије" Зоран Дробњак недавно је рекао да је боље да се мост поруши и да се уместо њега сагради нови. Грађевинци пак тврде да нема разлога да се руши, већ да треба да се ојача, реконструише и прошири. Главни градски урбаниста Марко Стојчић казао је да се раде студије о евентуалном проширивању ове саобраћајнице, па и о његовом оспособљавању за трамвајски саобраћај.

И НА ПОШТАНСКОЈ МАРКИ

ПОВОДОМ јубилеја од градње "Панчевца", "Пошта Србије" издала је и пригодну серију марака, коју је на свечаности представио директор "Србијамарке Поште Србије" Адам Софронијевић.

- Срећни смо били што смо ове године били у прилици да обележимо 75 година обнове овог моста и велике улоге коју је братски руски народ имао у том важном догађају за Србију - казао је и нагласио да је поштанска марка симбол државности и остаје као траг у будућности онога што је важно.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)