РЕМЕК-ДЕЛО НАД ДУНАВОМ: “Жежељ” обара светске рекорде

З. Грумић

17. 07. 2018. у 15:15

Пројектант новог моста у Новом Саду Александар Бојовић говори о својеврсном подухвату. Распон лукова од чак 219 метара задивио и светске пројектанте и грађевинаре

РЕМЕК-ДЕЛО НАД ДУНАВОМ: “Жежељ” обара светске рекорде

Фото Азви Снимак из ваздуха

НОВИ железничко-друмски мост изграђен преко Дунава у Новом Саду, на месту некадашњег Жежељевог моста порушеног пре 19 година у НАТО агресији на нашу земљу, изузетно је значајан за Србију јер се налази на Коридору 10, и према свим међународним мерилима, велико је достигнуће наше технике - каже, за "Новости", дипломирани инжењер Александар Бојовић (69), одговорни пројектант конструкције моста и технички директор београдске фирме "ДЕЛ ИНГ".

У ишчекивању скорог завршетка изградње прилазних путева и свечаног отварања моста, најављеног за ову годину, искусни грађевинац, са скоро четири и по деценије праксе у пројектовању и надзору изградње челичних мостова, спортских и индустријских хала и других објеката широм света, каже да је веома задовољан обављеним послом.

Бојовић напомиње да се о новом грандиозном објекту у широј јавности мало зна, јер се током његове поприлично дуге градње углавном говорило о проблемима који су били превасходно нетехничке природе.

- Железничко-друмски мост је челични, лучни, с дијагоналним "вешаљкама", и светски је рекордер у тој врсти мостова. Има два железничка колосека с највећим распоном лука у свету, од 219 метара, као и највеће саобраћајно оптерећење у Србији, три пута веће од оног на београдској Газели - каже Бојовић.

Према урбанистичким условима из 2009. године, мост је лучни и челични, а то је најбоље решење, што доказује и светска пракса.

- Тим урбанистичким условима ниједном речју није тражена било каква визуелна сличност са старим Жежељевим мостом - додаје Бојовић.

Прочитајте још: "Жежељ" - мост наде

- У свету није уобичајено да се мостови називају по њиховим градитељима, па се тако, на пример, онај најчувенији у Сан Франциску зове Голден гејт, а не по пројектанту Џозефу Штраусу. Ја сам недавно предложио да наш нови мост добије назив по Милутину Миланковићу, а има и других предлога.

Фото Д. Дозет Железнички саобраћај на мосту

Реч је о првом мосту у Србији пројектованом потпуно према европским техничким стандардима, што га чини последњом речју технике.

- Први је мост у Србији где је примењено склапање на обалама, транспорт лукова преко реке и спајање на средњем стубу.

Бојовић истиче и да се учешће српских фирми које су подизвођачи шпанско-италијанског конзорцијума "Азви - Тадеи - Хорта Кослада" углавном прећуткује у медијима. Међу многобројнима су београдске "ДЕЛ ИНГ", "ЕНКОДЕ", "Мостоградња", ИМД, ПИМ и "Антикор", затим "Акса инжењеринг" и "Карин комерц" из Новог Сада, "Летач" из Инђије, а мониторинг је предводио новосадски Факултет техничких наука. Потпуни списак учесника градње биће објављен у монографији која се приводи крају.

Фото Лична архива Александар Бојовић

ДИМЕНЗИЈЕ

НОВИ мост, преко којег је недавно пуштен железнички саобраћај, дуг је 474 метра, а у оквиру његове ширине од 31,5 метара смештене су још две друмске траке и две пешачко-бициклистичке стазе. Распони лучних делова су 219 и 177 метара.

РЕКОРДНА НОСИВОСТ

НА пробном оптерећењу изведеном 3. и 4. априла, на новом мосту се нашло укупно 7.050 тона вагона и камиона. Поређења ради, маса Бранковог моста у Београду је 3.500 тона, а Газеле 6.000 тона.

ЦЕНА 55 МИЛИОНА ЕВРА

ПРЕМА последњим подацима, мост кошта 55 милиона евра, од чега ЕУ плаћа 25 милиона, а Србија 30 милиона евра, што по квадратном метру износи 3.700 евра.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (28)

nikola vlahović

17.07.2018. 15:55

Most košta 55 miliona evra, od čega EU plaća 25 miliona, a Srbija 30 miliona evra, što po kvadratnom metru iznosi 3.700 evra. Svih 55 miliona evra bi morala da plati EU. Nije stari most srušen sam od sebe, nego su ga NATO fašisti srušili. Koliko su Srpskom narodu naneli štete, Država Srbija bi morala da napravi komplet bilans i da traži odštetu.

Маја М.

17.07.2018. 16:12

Изјаловило се обећање да ћемо га добити бесплатно.

Бајо Пивљанин

17.07.2018. 16:34

Колико плаћају ,,пријатељи из Нато држава'' који су га срушили?

ZeljkoLK

17.07.2018. 16:43

све је ово требала европа дебело да плати..али власт није хтела да се замера зарад ,,инвестиција,, и ,,европског пута,,....

john

17.07.2018. 16:49

Ne mogu da verujem da se pise pozitivno o toj konstrukciji.Stari Zezeljev betonski most je trebao biti ponovo izgradjen od prenapregnutog betona. Po istoj tehnologiji kao sto ga je dizajnirao pokojni prof. Zezelj. Prvo most je srusen od strane NATO-a, pa ga je trebalo vratiti u isto predjasnje stanje. Drugo originalni Zezeljev most je tokoliko kvalitetno bio uradjen da ga je NATO srusio tek posle nekoliko bombardovanja. Trece troskovi odrzavanja betonskog mosta su visestruko nizi.

Zurkolomac

17.07.2018. 16:53

Trebaju Nato fasisti da grade bez naplate sve objekte iducih hiljadu godina. Besomucno su bombardovali Srbiju 3 meseca zbog siptarskih terorista, ubijali ljude nemilice i zagadili citavu Srbinu uranijumom. Treba da ih tuzimo i da nam placaju odstetu iducih 100 godine, svake godine po 100 milijardi evra...

др

17.07.2018. 17:23

Толико добар нови мост да је сва "срећа" да су га шпрушили наши западни "пријатељи".

zaliv.net

22.08.2018. 15:54

@др - Ajde malo pameti, nov je most pa svakako da ce biti i bolji...

Анти Антифа

17.07.2018. 17:26

Гдин.пројектант је свестан да он није величина као покојни Жежељ и да мост не може да буде као Жежељев. Иначе,Жежељ је мост изградио о у потпуности од пренапрегнутог бетона и био је и остао врх инжењерског умећа.Овај сад је као што и сам Проктант каже,склопљен као лего коцкица.Монтажно-демонтажни,који служи већ 19 година од како је срушио НАТО кога листом чине ЕУ државе,је за овај мост појам квалитета и наши стручњаци су га монтирали за две недеље

Dragan

18.07.2018. 19:35

@Анти Антифа - Zezeljev most nije bio u od prenapregnutog betona. Samo poprecni nosaci, a to je negde par procenata. Novi most ima pet puta vecu nosivost od Zezeljevog.

NovosadjaninTajSam

17.07.2018. 17:32

Sta ovaj prica? Pa tu je vec bio isti takav most ali su ga vasi prijatelji srusili. Razlika ima, ali ne toliko da bi ga velicali kao svetsko cudo. Inace, svaka cast za novi most koji fali Novom Sadu

Ljubisa Culum

17.07.2018. 17:38

nikola vlahovic info ti nije tacna, pr eko 40 miliona je dala evropska unija a oko 10 miliona je dao grad novi sad.

zaliv.net

17.07.2018. 20:09

@Ljubisa Culum - EU bi trebalo da plati ceo iznos ali placeno je ovako: 54,74 miliona evra kosta most , od cega je 25,37 miliona donacija EU, 25 platila Srbija....odakle ti te proizvoljne informacije kad je ova info javno dostupna svima!?

nikola vlahović

17.07.2018. 20:25

@Ljubisa Culum - Ljubisa Culum, Kažeš da mi info nije tačna. Te podatke je autor naveo u zadnjoj rečenici.

др

22.07.2018. 09:41

@Ljubisa Culum - Објасни народу шта ти је донација ЕУ, па онда коментариши. Доста је вас прозападњака и вашег кривљења Српског језика.

Hercegov Grad

17.07.2018. 18:09

Niko jos ne moze potuci rekord u kvalitwtu i sistemu gradnje Zezeljov most,koji ratni zlocinci zapada,posle duzeg jeuspesnog bonbardovanja,nauzad uspese srusiti.Ovo moze biti samo imitacija istog!

Sone

17.07.2018. 18:17

@Hercegov Grad - Ne lupetaj! Ajde napisi nesto pozitivno posto je most napravljen i koji ce rasteretiti Novi Sad i pojednostaviti zivot gradjana.

Sone

17.07.2018. 18:19

Koliko vidim iz komentara most izgleda nije trebalo ne popravljati odnosno novi nismo trebali graditi.

darko

17.07.2018. 18:29

Ništa ne razumem,pre 20-tak godina nam sruše privredu i infrastrukturu.Nakon toga isti ti pokupuju za male pare sve što je prostalo da bi zatim o trošku ove bombardovane države na poreskim olakšicama i subvencijama napravili svoje fabrike u kojima zapoošljavaju naše roblje.Profit iznose napolje a mi ih na sva usta hvalimo kako smo im neizmerno zahvalni što nam dozvoljavaju da im robujemo.Čist mazohizam!

Žare

17.07.2018. 18:37

Žeželj je svoj most od prenapregnutog betona sagradio za 4 godine. Ovi danas ovu metalnu šklopociju grade već 9. Da su pravili ponovo betonski most ne bi ga sagradili ni za 30.

Petar

17.07.2018. 21:12

Jeste svetsko čudo grde ga 20 godinica za to vreme ljudi izgradiše most do Krima, Šangaj, Peking ....kakva budalaština od teksta...

milan lala

21.08.2018. 09:40

Most je napravljen... u redu , no most ne placa EU sa 25 miliona Eura a Srbija 30 miliona, komplatnu izgradnju mosta placa Srbija . EU je dala kredit od 25 milona. Od kad se kaze da neko nesto "placa " ako ti je taj dao kredit , valjda je ispravno reci EU dala kredit 25 milona Eu. . Siktre more . Most je dugo radjen nas tradicionalni nacin gradnje , pola pokrasti ako moze i sto duze raditi da se svi rokovi probiju da bi se sve lopuze u izgradnji dobro nakrale .

Zoran Jelkic

04.09.2018. 06:37

Remek delo, "Novi Zezelj" nocu izgleda stravicno jer nema ko da upali na njemu rasvetu koja postoji ali ne radi.