РЕМЕК-ДЕЛО НАД ДУНАВОМ: “Жежељ” обара светске рекорде
17. 07. 2018. у 15:15
Пројектант новог моста у Новом Саду Александар Бојовић говори о својеврсном подухвату. Распон лукова од чак 219 метара задивио и светске пројектанте и грађевинаре
Фото Азви Снимак из ваздуха
НОВИ железничко-друмски мост изграђен преко Дунава у Новом Саду, на месту некадашњег Жежељевог моста порушеног пре 19 година у НАТО агресији на нашу земљу, изузетно је значајан за Србију јер се налази на Коридору 10, и према свим међународним мерилима, велико је достигнуће наше технике - каже, за "Новости", дипломирани инжењер Александар Бојовић (69), одговорни пројектант конструкције моста и технички директор београдске фирме "ДЕЛ ИНГ".
Прочитајте још:Аутомобили преко „Жежеља“ од 19. јула
У ишчекивању скорог завршетка изградње прилазних путева и свечаног отварања моста, најављеног за ову годину, искусни грађевинац, са скоро четири и по деценије праксе у пројектовању и надзору изградње челичних мостова, спортских и индустријских хала и других објеката широм света, каже да је веома задовољан обављеним послом.
Бојовић напомиње да се о новом грандиозном објекту у широј јавности мало зна, јер се током његове поприлично дуге градње углавном говорило о проблемима који су били превасходно нетехничке природе.
- Железничко-друмски мост је челични, лучни, с дијагоналним "вешаљкама", и светски је рекордер у тој врсти мостова. Има два железничка колосека с највећим распоном лука у свету, од 219 метара, као и највеће саобраћајно оптерећење у Србији, три пута веће од оног на београдској Газели - каже Бојовић.
Према урбанистичким условима из 2009. године, мост је лучни и челични, а то је најбоље решење, што доказује и светска пракса.
- Тим урбанистичким условима ниједном речју није тражена било каква визуелна сличност са старим Жежељевим мостом - додаје Бојовић.
Прочитајте још: "Жежељ" - мост наде
- У свету није уобичајено да се мостови називају по њиховим градитељима, па се тако, на пример, онај најчувенији у Сан Франциску зове Голден гејт, а не по пројектанту Џозефу Штраусу. Ја сам недавно предложио да наш нови мост добије назив по Милутину Миланковићу, а има и других предлога.
Фото Д. Дозет Железнички саобраћај на мосту

Реч је о првом мосту у Србији пројектованом потпуно према европским техничким стандардима, што га чини последњом речју технике.
- Први је мост у Србији где је примењено склапање на обалама, транспорт лукова преко реке и спајање на средњем стубу.
Бојовић истиче и да се учешће српских фирми које су подизвођачи шпанско-италијанског конзорцијума "Азви - Тадеи - Хорта Кослада" углавном прећуткује у медијима. Међу многобројнима су београдске "ДЕЛ ИНГ", "ЕНКОДЕ", "Мостоградња", ИМД, ПИМ и "Антикор", затим "Акса инжењеринг" и "Карин комерц" из Новог Сада, "Летач" из Инђије, а мониторинг је предводио новосадски Факултет техничких наука. Потпуни списак учесника градње биће објављен у монографији која се приводи крају.
Фото Лична архива Александар Бојовић

ДИМЕНЗИЈЕ
НОВИ мост, преко којег је недавно пуштен железнички саобраћај, дуг је 474 метра, а у оквиру његове ширине од 31,5 метара смештене су још две друмске траке и две пешачко-бициклистичке стазе. Распони лучних делова су 219 и 177 метара.
РЕКОРДНА НОСИВОСТ
НА пробном оптерећењу изведеном 3. и 4. априла, на новом мосту се нашло укупно 7.050 тона вагона и камиона. Поређења ради, маса Бранковог моста у Београду је 3.500 тона, а Газеле 6.000 тона.
ЦЕНА 55 МИЛИОНА ЕВРА
ПРЕМА последњим подацима, мост кошта 55 милиона евра, од чега ЕУ плаћа 25 милиона, а Србија 30 милиона евра, што по квадратном метру износи 3.700 евра.
nikola vlahović
17.07.2018. 15:55
Most košta 55 miliona evra, od čega EU plaća 25 miliona, a Srbija 30 miliona evra, što po kvadratnom metru iznosi 3.700 evra. Svih 55 miliona evra bi morala da plati EU. Nije stari most srušen sam od sebe, nego su ga NATO fašisti srušili. Koliko su Srpskom narodu naneli štete, Država Srbija bi morala da napravi komplet bilans i da traži odštetu.
Konačno nešto lepo, konačno jedna lepa vest !!!
Изјаловило се обећање да ћемо га добити бесплатно.
Колико плаћају ,,пријатељи из Нато држава'' који су га срушили?
sta I'm je trebalo da ruse stari
Коментари (28)