Акцизе ће повући лавину поскупљења
20. 12. 2017. у 08:22
Стручњаци из РС О могућим ефектима сета закона због којих се месецима "тресла" Босна. Одмах ће да скоче цене хране, а за њима и цене робе и услуга, тврде економисти.
УСВАЈАЊЕМ сета закона о акцизама, којим се за 0,15 фенинга повећавају акцизе на биогорива и биотечности, као и путарине у БиХ, што је био један од кључних услова за наставак аранжмана са Међународним монетарним фондом и деблокаду скоро милион евра кредита Европске банке за обнову и развој намењених БиХ, Српској прети скок свих цена - најпре цена хране, а потом и цена других врста робе и услуга - тврде економисти у РС.
Прочитајте још: Уставни суд БиХ о акцизама
Председник Економског савета ПДП Јелена Тривић тврди да повећање неког намета не може бити представљено као реформска мера.
- Реформом можете назвати неку меру која за последицу има растерећење привреде и становништва, а не додатно оптерећење. Реч акциза се не спомиње у реформској агенди. Спомиње се у писму намере ММФ, али исто тако, оно што је написано у писму намере које су потписале ентитетске владе, наведено је да ће се растерећивати привреда путем смањења доприноса на плате, а да ће се у случају недостатка новца у буџетским и ванбуџетским фондовима, тај мањак евентуално надокнадити повећањем акциза на гориво. Сада кад имамо усвојене акцизе, нико више не спомиње смањивање доприноса на плате - објаснила је, за "Новости" Тривићева.
Прочитајте још: РЕПУБЛИКА СРПСКА: И лечење карцинома из касе Фонда
Она истиче и да су до сада постојала издвајања за градњу путева и ауто-путева, и то у износу од 0,15 КМ по једном литру производа за путеве и 0,10 КМ за изградњу ауто-путева, те да је у Републици Српској сваки километар ауто-пута изграђен искључиво из кредита.
Председник Економског савета ПДП Јелена Тривић Фото Фејсбук
.jpg)
- Стога и даље наглашавамо да новац неће бити коришћен наменски, јер за то не постоје механизми. Кад новац дође у ентитетске буџете, он се распоређује онако како одлучи власт, а не неко правило игре - додаје Тривићева.
Члан Удружења економиста Свот Милош Грујић појашњава да ће поскупљење горива за неколико фенинга по литру, у малопродаји значити тих неколико фенинга плус ПДВ.
- С обзиром на чињеницу да вредност горива у пословању транспортних предузећа има значајну улогу, пораст цене горива доводи до промена услова у пословању за транспортна предузећа. Самим тим, ове промене се одражавају и на грађане. Кад поскупи гориво, долази до скока цена разних услуга, а посебно артикала чија производња али и транспорт зависе од употребе горива. Према томе, треба очекивати поскупљење хране, а онда и других врста робе и услуга - рекао је, за "Новости", Грујић.
Члан Удружења економиста Свот Милош Грујић Фото Фејсбук
.jpg)
МОРАЛНИ ХАЗАРД
КАО економиста, убеђена сам да ће цене горива и свих других намирница и услуга расти за више од тог износа за који су повећане акцизе, односно путарине, јер је логично да у ланцу вредности трговци повећају цене више од оправданог. То се у економији зове морални хазард, а то су морали знати и доносиоци овакве одлуке - каже Јелена Тривић.
ЕКСТЕРНИ ШОКОВИ
ГРУЈИЋ напомиње да мале економије као што је економија Републике Српске могу услед оваквих мера потрести и "екстерни шокови".
- Појава екстерних шокова, у виду раста цена нафте и деривата на светском тржишту изван садашњих очекивања, додатно ће потрести тржиште деривата у земљи. Према томе, негативно ће се одразити и на извршење пројекција прихода од акциза на деривате и путарине из цене нафтних деривата.Незахвално је правити процене и говорити о износу поскупљења, али је поскупљење, у случајевима повећања цена горива – неминовно.