Странци граде а ми плаћамо

С. БУЛАТОВИЋ

07. 12. 2018. у 16:02

Српске путарске компаније које су радиле широм света више не могу да воде ниједан озбиљан посао у земљи. Наше фирме не пролазе рестриктивне критеријуме

Странци граде а ми плаћамо

Нико неће домаће путаре, Фото Промо

СРПСКЕ фирме у овом моменту више нису главни извођачи ни на једној деоници Коридора 10, који је сад већ скоро завршен, али ни Коридора 11. Они који раде, ангажовани су искључиво као подизвођачи. Стручњаци упозоравају да држава дуго о домаћим компанијама не води рачуна, а да је један од већих проблема Закон о јавним набавкама, који је прерано отворио тржиште, не нудећи додатну заштиту домаћима.

Финансирање деоница кроз међудржавне споразуме и кредите страних влада, условљено је тиме да значајан део посла раде њихове фирме.

- Једине две озбиљне фирме у нискоградњи у земљи су "Планум" и "Путеви Ужице". "Путеви Ужице" су већ неколико година у блокади, а "Планум" је на "позитивној нули" - објашњава професор Грађевинског факултета Александар Цветановић. - Делом захваљујући неразумевању матичног министарства, чија је дужност да брине о њима, а министарка их, где год може, покопа. Наше фирме немају никакву подршку државе. Сви кредити морају на тендер. Ако се финансира из средстава Светска банке, они дају своје критеријуме, које наше фирме не могу да испуне. Ми тај кредит враћамо, а посао добијају странци. Наши су подизвођачи. Као подизвођачи не могу ни да користе тај посао као референцу. Он припада главном извођачу. Постоје велике фирме које сада имају само менаџмент. Немају оперативу. Менаџмент добије посао, а подизвођачи раде.

Све и да се посао додељује кроз међународни тендер, а у случају међудржавних споразума, извођач се и не бира, српске компаније нису конкурентне. - Закон о јавним набавкама уопште не штити интерес домаћих предузећа и тржиште је беспотребно отворено - додаје Цветановић. - Наше фирме, да се не заваравамо, нису и не могу да буду конкурентне. Међународни уговори подразумевају да они диктирају цену. Ако погледамо, та цена је нешто већа него да је посао додељен тендером. Њихове банке финансирају, али ако се зна да ће њихове фирме узети и 60 одсто посла, онда је питање да ли је тај зајам заиста толико јефтин. Концепт је погрешан. Политичари не воде рачуна ни о исплативости пројекта. Деоница Ниш - Мердаре је потпуно неисплатива, баш као и Нови Сад - Рума. Да би пут био економски оправдан, потребно је да њим дневно иде најмање 15.000 возила.

И у Самосталном синдикату путара истичу да је држава сама, Законом о јавним набавкама, из уобичајених тендерских процедура искључила додељивање послова који се финансирају из зајмова међународних финансијских институција.

- Наше Министарство финансија је само, пре око шест година, прописало да се закон не примењује у случају послова које кредитирају међународе финансијске институције - објашњава Соња Вуковић из синдиката путара. - Све су то некад била озбиљна привредна друштва и држава је одговорна што је данас тако како је. Могли смо да радимо по целом свету, а сада испада да ништа не умемо да радимо. Више је ту проблема. Има више од 300 регистрованих грађевинских фирми, а најмање стотину од њих нема ниједног запосленог.

ТЕШКО ДО СТРАНИХ ТРЖИШТА

БЛИСКИ исток је једино тржиште на које бисмо данас могли да се вратимо - сматра професор Александар Цветановић. - Нереално је да размишљамо о Западној Европи. Сирији следи обнова, у Ирак нас зову. Имамо отворена врата, али неко то мора да организује. Надлежно министарство и Привредна комора Србије би требало, али нема ко до води посао на макроплану. Они нису оспособљени да воде операције на међународном нивоу. Без подршке државе, ми тамо не можемо да се вратимо. Турске и кинеске компаније свуда долазе организовано, уз посредство амбасаде. Код нас се за неки посао јави и више наших предузећа, па још једни друге угрожавају. Наше фирме и даље имају капацитет, то није проблем, али са радницима имају озбиљан проблем. Сви одоше у иностранство.


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (29)

Beti

07.12.2018. 16:26

Kad su sistematski uništena državna poduzeća iz perioda Jugoslavije, svuda u svetu cenjena a pre svega građevinci bez obzira sto su dolazili iz socijalističke zemlje. U demokratiji ih se stide, dok im radnici ginu na radnom mestu. Ona su sada samo 'dobra' za pljačkaške privatizacije ili da samo figuriraju na javnim tenderima gde hteli ne hteli daju legitimitet stranim firmama kao konkurentnijim za dobijanje posla. Statisti su u tudjem filmu i u sopstvenoj zemlji ili se varaju da je i ona njihova

Kuvarbgd

07.12.2018. 16:28

pa nisu izvodjaci kada bi sve isfusarili i zajebali i ne treba da budu izvodjaci i tacka.

Vozd

07.12.2018. 16:36

Pa ko nam je kriv kad svako hoće da se " ogradi " malo pa troškovi su trodupli a radnici stoje naslonjeni na lopate i traze topi obrok

Gen52

07.12.2018. 16:39

Do 2000.-te godine gradjevinska operativa je dosta para (dolara) unosila, ali je posle sve je to namerno i tendenciozno uništavano. Evo, primera. Sastanak u Libiji, Tadić kao predsednik sa Gadafijem. Prevodioci sa jedne i druge strane. Gadafi pita Tadića da li država stoji iza ove gradjevinske firme? Tadić kaže "da", Gadafi pruža ruku Tadiću i kaže "hajdmo na ručak a saradnici neka se dalje dogovoraju" Posle tri meseca Gadafijev prevodilac zove našeg:"šta je sa dogovorom naših Predsednika?Ništ

Gost

07.12.2018. 16:46

Ako se budu slavili uspesi nasih preduzeca ili otvaranje nasih fabrika kao sto se slave dolasci stranih investitora i otvaranje njihovih fabrika, onda ćemo znati da nam je krenulo. Ovako, krenulo je drugima a mi gledamo kako tudja deca jedu sladoled. I to je bolje nego da te iste puteve privatizuju stranci koji ig grade pa ćemo mi skupo plaćati da se vozimo ili ćemo gaziti blato i tumbati se preko rupa dok ne pobelimo.

Srđan, N. Beograd

07.12.2018. 16:46

Nek se odcepi bolje i Vojvodina, sada imaju veliku priliku a i bilo bi im najpametnije.

Ti ne bi bio u toj Vojvodini

07.12.2018. 20:54

@Srđan, N. Beograd - ako si na to mislio... Vojvodina je dosta severnije...

Vlada Legenda

07.12.2018. 16:59

A mimistarki malo malo pa kapne neka kinta na račun...poklon od tih stranih kompanija!

Stari Beograđanin

07.12.2018. 17:13

Pored nezainteresovanosti vlade i resorne minstarke da domaće firme dobiju poslove, što bi moglo bar jednim delom da se uslovi i kod uzimanja kredita od stranih banaka čiji je interes da se novac koji nam pozajmljuju oplodi kroz visoke kamate bez dodatnih ucena, postoji još jedan nepremostivi faktor. Korupcija- kroz davanje mita.Stranci koji uglavnom izigravaju menadžere a naši podizvođači rmbaju, kroz odličnu zaradu mogu da potplate naše političare i druge moćnike koji odlučuju -naše firme NE!

evrotalibani

07.12.2018. 18:58

@Stari Beograđanin - To su krediti zapada od evra koje stampaju koliko im treba, a onda tim parama zaposljavaju svoje firme na poslovima ovde. Svrha tih kredita je da se finansira razvoj Nemacke, Austrije itd, a ne Srbije.

Jovo Caruga

07.12.2018. 17:19

Prodajemo kikiriki, semenke, przimo kestenje, popravljamo stari kisobranii...

sas

07.12.2018. 17:22

U inostranstvu se ne moze krasti. Kodkuce moze;) Cestitam drzavi. PS: stranci se mogu drzati pod kontrolom a domaci NE!

Miša zaštita

07.12.2018. 20:04

@sas - Stranac za posao daje 15-20% provizije ministru koji ga angažuje, za 50% se uveća cena, tako prođe, svi zadovoljni, a narod otplaćuje dugove godinama!!!

realist.

07.12.2018. 17:22

Vi ste isto bagre kad se radi u finansiranju od domace firme nemogu da kradu a sa stranim imaju racuna menjate ministry finansija I glavni preduzeca za izvodnju radova onda cete pobolsa ti vasih preduzeca ali bez manipulacija kako ste navikli jedno pricate drugo radite.

Roletna

07.12.2018. 18:37

@realist. - Spustite zavesu, zbunio sam se. Zbunite zavesu, spustio sam se. Ops, sta sam ono hteo?

i sta je tu cudno?

07.12.2018. 19:10

Bez alata nema zanata!To svi znamo.Znamo i to da mozak nismo izgubili.Ima u nasoj zemlji dovoljno sposobnih ljudi koji znaju da grade i izgradjuju ali..Mehanizacija je preskupa.A bez nje..."nema zanata".I da povucemo paralelu:Zasto kritikujemo i kukamo kako drugi grade a mi placamo,dok sedimo u "Mercedesu"..?Ili u birou koji nam klimatizuje "Mitsubisi"..Zar to ne grade drugi?Ili sam ja totalno neobavesten,ili vazi ono staro:"Korila koza ovcu da joj se vidi du.."?I avione grade drugi i kompjutere

Tarabic

07.12.2018. 20:00

lopovi secikese i kolonijalni status rasprodaja drzavne imovine i rudnih bogasyva gde su vlasnici svega i svacega stanci i lopovi. Bice dobro dok Srbija moze da prodaje svoje drzavne obveznice ali dolaze dani kada ce presusiti i taj nacin finansiranje budzeta e onda ce biti povuci a i potegni.

Racun za Struju

07.12.2018. 20:24

Znaju da iskontrolisu pa cak i da posalju ekipu ekspresno kad ne platis struju, da te procesiraju izracunaju kamatu na kamatu i ekspresno imaju kontrolu nad 7000.000 gradjana ako ucine bilo kakav prestup i najmanji i to svakog meseca su u stanju da kontrolisu, a ovamo nam prodaju pricu da daju strancima posao a ne Srbima jer Srbi su lopovi i Srpske firme su lopovi pa jao ne mozemo jednu firmu godisnje da iskontrolisemo. Lopovi ste vi Srbije i radite zbog provizije i VASEG lopovluka! IZDAJA!

alex

07.12.2018. 23:04

Profesore zbog vas ...najbolje vratite se u srednju školu.Ako domaca firma da proviziju sns krimi grupi to moze uvek da pukne ali zato Szeri i Kinezi kada daju to je kao beton profo.

mijo

07.12.2018. 23:19

Stranci rade i uzimaju i odnose novac, a vi bez posla. I jos cutite budsle.Vlada je djubre, a u njoj djubrsri i sluge stranaca.

NEBOJSA

07.12.2018. 23:22

Niš Merdare jeste neisplativ ali Novi Sad Ruma svakako jeste isplativ jer broj vozila koji prolazi dnevno je ogroman i preko 15.000. Drugo umesto autoputa skratili su za TREĆINU jer umesto 6 traka imace 4 tj po dve u smeru ali je cena sa 36 skocila na 400 miliona evra.

Anarhista

07.12.2018. 23:58

Зато што је српска маса комирана, и не разуме крађу државних пара. Зато никад из каменог доба. Пази, не знамо пут да правимо. Као што не знамо да копамо руду, или топимо метал, или да правимо српски ферари. Цела нација треба да изврши колективно самоубиство, а пре тога да повешају педере и паразите. За 10 година ја бих Србина послао на Месец, а све не-Србе на Марс.

Jovan

08.12.2018. 00:21

Profesor je zaboravio Energoprojekt Niskogradnju koja još uvek gradi puteve i druge objekte iz domena niskogradnje, hidrogradnje u Srbiji i van iste u Peruu, Ugandi i još po nekoj zemlji. Koliko juče Energoprojekt je objavio da je u konzorcijumu sa lokalnim kompanijama dobio dva manja posla u Peruu. Inače na Koridoru 11. Energoprojekt Niskogradnja je bio, a i sada je podizvođač na gradnji tunela i autoputa kod azerbejdžanskog i kineskog glavnog izvođača radova. Vlada je uništila naše firme.