Ефективи се обратило 2.000 људи због тужби против банака
06. 02. 2018. у 22:54
Удружењу банкарских клијената Ефектива обратило се око 2.000 људи за помоћ ради подношења тужби против банака, откако је објављена вест о првој правоснажној пресуди којом је наплата трошка обраде кредита проглашена ништавом
Shutterstock
"Од тог броја, трећина грађана нам се обратила мејлом, остали телефоном, а до овог тренутка њих око 100 је предало документа, док су други у фази прикупљања и слања докумената, пошто је највећи број њих ван Београда", изјавио је Гавриловић за Тањуг.
Додаје да не верује да ће банке у овој фази прихватити да у директним преговорима с клијентима договоре повраћај наплаћеног новца, али, како истиче, "оштећени свакако имају и ту могућност да испробају".
Прочитајте још: Банке неосновано наплаћују провизију за обраду кредита; Дугалић: Пресуда се односи само на тај случај
"Ефектива ту не може много да помогне у овом тренутку... У овај процес може да се укључи само Народна банка Србије, која би могла донети одлуку, по узору на ону о повраћају новца од повећавања камата, којом би сви грађани били обештећени", каже Гавриловић.
Напомиње, ипак, да је повећавањем камата био оштећен далеко мањи број корисника банкарских кредита, па је питање на који начин би се сад ово извело с обзиром на велики број клијената којима је наплаћиван тросак обраде кредита, али сматра да "није немогуће".
У Народној банци Србије су данас рекли за Тањуг да "пажљиво прате и анализирају одлуке судова и да ће у складу са својом законском обавезом очувања финансијске стабилности, опрезно и правовремено, ако оцене да је то неопходно, предузимати одговарајуће мере које су НБС на располагању у оквиру њене надлежности".
"Подсећамо да је НБС у јулу прошле године послала свим банкама допис којим је указала на потребу да банке накнаде и трошкове у вези са реализацијом кредита прилагоде стварним трошковима које имају, те да своје унутрашње акте ускладе с овим ставом НБС", наводе у централној банци.
Прочитајте још: Нова шанса за дужнике у францима
Истичу, такође, да у њиховој надлежности није да утврђују да ли су ништавне поједине одредбе уговора, у овом случају одредбе које предвиђају накнаду за реализацију кредита, већ да је то судска надлежност.
Председник Ефективе Дејан Гвриловић каже да је законска регулатива у овој области прецизна и да нема разлога да се мења или допуњава, већ да је потребно да је поштују и пословне и централна банка, као контролор рада банака.
"Очекујемо да ће представници банкарских интереса наставити са обесхрабривањем грађана... а у некој догледној будућности очекујемо да ће грађани за све неправилности у раду банака моћи да туже и НБС, односно државу за надокнаду штете, јер је пропустила да спречи незаконито деловање банака", наводи он.
Позивајући се на ранија искуства у сличним ситуацијама, очекује да ће "у судски спор ући тек део оштећених банкарских клијената, док би договорно враћање новца привукло много више оних који би били заинтересовани".
Прочитајте још: Ефектива: Само Србија не решава проблем кредита у швајцарцима
Гавриловић је такође мишљења да је "држава укидањем института колективне тужбе направила и себи проблем, с обзиром на то да ће грађани сада затрпати судове хиљадама тужби као што је то био случај за камате, вртиће, ратне дневнице, и тако даље".
Како додаје, укидање колективне тужбе 2013. године сада је створило проблем и банкама јер ће, "осим што ће морати да враћају новац, имати и велике трошкове за адвокате".
Гавриловић је закључио да за "овакве спорове мале вредности, институт колективне тужбе није толико ни потребан, јер трошкови нису велики, а с обзиром на то да се спор готово сигурно добија, и трошак судске таксе ће грађанима бити рефундиран на крају".
Janko
07.02.2018. 07:48
Kad zelenaši deru narod to ide lagano i brzo, kad isti narodu treba da vrate makar deo novca onda se to odugovlači i prwdstavlja problem !
Tako je, Janko. A NBS mudro cuti iako ona vedri i oblaci nad svim bankama
Коментари (1)