Робу не извози чак 90 одсто малих фирми
13. 03. 2017. у 21:00
Домаћи предузетници се нерадо одлучују да производе пласирају у иностранство. Већина страхује како ће продато наплатити
Мала и средња предузећа најчешће производе пласирају у свом месту и ближој околини Фото Министарство
НАЈВЕЋИ број српских малих и средњих предузећа своје производе не пласира у иностранство. Чак 68 одсто њих не само да не гледа преко границе земље, већ не прелази ни међе места у коме послују. Свега трећина покрива територију читаве Србије. До бивших југословенских република "добацује" шест одсто фирми, а свега три одсто своје артикле успева да продаје и нешто даљим купцима.
Ово открива "Анкета 1.000 предузећа", коју већ пет година организује УСАИД Пројекат за боље услове пословања. Што се тиче извозних капацитета, резултати су готово идентични из године у годину. Чак 91 одсто испитаника - нема страног купца.
- Разговарали смо са испитаницима у фокус групама и на ову тему - објашњава Драгана Станојевић, директор УСАИД пројекта. - Сами власници предузећа објашњавају да им је најлакше да раде за познатог купца. Пласманом производа добављачима које знају верују да ће обезбедити сигурнију наплату. Имају више поверења у њих. Плаше се да би проценат наплате био мањи када би робу продавали непознатим купцима. То је најчешће објашњење.
Први човек Привредне коморе Србије Марко Чадеж није превише изненађен овим подацима. Објашњава да је то уобичајена ситуација међу микро, малим, па и средњим предузећима у Србији. До страних купаца лакше стижу велике компаније.
- Анкетирана су у 95 одсто случаја микро и мала предузећа - каже Чадеж. - Они и нису најзаступљенији међу извозницима. Мала и микро предузећа тешко улазе у ланац добављача и прерастају у средња предузећа. Извоз Србије вуче 1.200 компанија. Привредна комора се труди да и мале увуче у ланац добављача и то радимо на неколико начина. Организујемо бизнис форуме и радимо на економском повезивању региона. Од великих страних компанија чујемо да имају проблем да сазнају детаље о произвођачима. ПКС зато намерава да помогне малим фирмама у прављењу интернет-презентација како би биле видљивије за велике партнере.
СПИСАК НАЈВЕЋИХ
ЛИСТА највећих српских извозника слична је већ годинама уназад. Последњи подаци, из септембра ове године, показују да је на првом месту компанија "Фијат" са извозом од 768 милиона евра у првих осам месеци 2016. Следе "Тигар", "Хестил", НИС, "Филип Морис", "Петрохемија", "МК група", "Горење", "Викторија група", "Тетра пак", "Јура", "Хемофарм", "Бош", "Леони" и "Југоимпорт СДПР". Укупна вредност извоза првих 15 компанија у првих осам месеци 2016. износила је 2,6 милијарди евра.
zaliv.NET
13.03.2017. 21:32
Losa vlast + nestrucni preduzetnici = propast
@zaliv.NET - Losa vlast + nestrucni preduzetnici + strucni komentatori = velika propastsalim se :)
Nemaju mejl niti sajt a kamoli da izvoze. Posluju kao u srednjem veku
@Nikola - A Ti si da pogadjam? cata u drzavnoj firmi ili na tatinoj mi maminoj grbac sa 40 godina a nezaposlen sanjajuci kako da zaradis svojih prvih milion d?i
Mala i srednja preduzeca su nametnuta prevara stranaca u okviru novoga svetskog poretka.Na kraju ostaju samo veliki globalisti.
Коментари (11)