Ђаци уче смајлије, док је лектире све мање

Љ. Бегенишић

13. 02. 2019. у 22:02

Ученици другог и шестог разреда убудуће ће читати и обрађивати мањи број књижевних дела. Професори: Редукован број текстова који развијају љубав према Србији

Ђаци уче смајлије, док је лектире све мање

Фото Д. Дозет

УЧЕНИЦИМА другог и шестог разреда од септембра ће бити смањен списак домаће лектире и књижевних дела за обраду у школи. У Заводу за унапређивање образовања и васпитања (ЗУОВ) кажу да учитељи и наставници сада имају довољно времена да са ученицима добро обраде неко књижевно дело, а не да преко њега само "претрче". За ученике шестог разреда укупан број смањен је са 41 на 31 књижевно дело.

- Програм у шестом разреду има 144 часа и морамо водити рачуна да смањимо број текстова, како би се побољшао квалитет обраде - каже заменица директора ЗУОВ Дејана Милијић Субић.

Она појашњава да национални корпус књижевних дела није мењан, али да је било измена у изборном програму.

Међутим, професорка српског језика Оливера Крупеж наглашава да иако у лектири за основну школу постоји велики број наслова из националног корпуса, проблем је у томе што су исходи прешироко дефинисани чиме се оставља огроман простор да се приликом интерпретације занемари оно што је суштински важно у националном смислу.

- Нема довољно јасних препорука о томе колико је значајно да се код младих развија уважавање националних вредности и неговање српске културно-историјске баштине - каже професорка Крупеж за "Новости". - У програмима је заступљен одговарајући број аутора и дела из канона српске књижевности, али присуство једног дела у лектири не значи да ће се националне вредности наћи у првом плану. Пример је песма Ђуре Јакшића "Вече" која се може сагледавати као описна и као родољубива.

КРИЗА ЧИТАЊА - КРИЗА читања није везана само за обим и садржај лектире, него и за начин живота. Лектира је избачена из школских програма пре десет година, није постојала обавеза да се читају књиге код куће, само оно што је у читанци - подсећа Оливера Крупеж. - То је исправљено прошле године, када је у програм за пети разред враћена домаћа лектира. Ако сте 10 година развијали навике нечитања код ученика, проблем је сада вратити навику читања.

Наша саговорница упозорава да недостају и текстови који би развијали саосећање, разумевање, другарство, као и љубав према Србији и завичају.

- У петом разреду родољубље се третира само кроз песму "Домовина" Душана Васиљева, којој је као алтернатива понуђена Шантићева "Моја отаџбина", док је родољубиви Змај заступљен песмом "Певам дању, певам ноћу", што је тематски неусаглашено са садржајима и узрастом - појашњава Оливера Крупеж. - У програму за шести разред од три родољубиве песме преостала је само једна. Наставници треба да бирају између песме "Грачаница" Десанке Максимовић и "Свети Сава" Војислава Илића.

Професорка Крупеж упозорава да се у програмима за основну школу знатно проширује број наслова из светске књижевности чиме се смањује заступљеност књижевности на српском језику.

- Кочићев "Јазавац пред судом" избачен је из 6. разреда, иако је тематски усклађен са Шантићевом песмом "О, класје моје", а нема га ни у оквирном плану за 7. разред. Такође, смањен је број народних бајки и дела са мотивима из породичног живота.

Деца, можда, неће имати прилику да у школи прочитају велики број дела са националном тематиком, али ће на часовима српског језика изучавати - емоције.

- Велики број часова биће посвећен развијању језичке културе и културе писања, обрађивања емотикона правим речима - каже Дејана Милијић Субић из ЗУОВ. - Није довољно рећи да је нешто ЛОЛ или "хаос", већ је потребно речима објаснити доживљај који стоји иза тога.

Наставници ни сами не знају како ће обрађивати ове теме, па неки коментаришу да деца о емотиконима знају више од њих.

Светлана Медар, наставница српског језика у ОШ "Учитељ Таса" у Нишу, има мало другачији поглед.

- Комуникација не може бити штетна. То што неко не ради по правилима на које смо ми навикли, не значи да није у праву - каже Светлана Медар. - Језик је жива материја која тежи економији и такву природу језика не треба занемарити. Идеја је да се деца описмене и да користе емотиконе, то јест да знају да их користе на прави начин. Култура, као и начин живота су се променили последњих деценија, а језик мора то да прати.



Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (19)

Milutun

13.02.2019. 22:43

Ne samo lektira. Od 2000 se smanjuje skolsko gradivo. Za koju godinu skole ce biti obdanista za veliku decu. Puno zabave, igre i druzenja, uz ucenje poneke pesmice ili recitacije. Nece biti sposobnih ni kablove da motaju. Bravo za Ministarstvo! Bravo za ZUOV!

električar

13.02.2019. 23:19

Bravo za emotikone ! Bravo ! A, inače mislim da smo došli do nivoa ljudske svesti gde su telefoni i popovi sasvim dovoljna sredstva za obrazovanje i pismenost uopšte ... Sve ostalo bi moglo da bude fakultativan izbor ...

zoran

13.02.2019. 23:34

Posto zivim u Kanadi voleo bi da mi neko kaze sta znaci na engleskom rec ,,smajli''. Vidim da je novokomponovana srpska rec interesantno?

Michael M

14.02.2019. 00:12

pravo iz klupa u Nemacku na poslova ciscenja djubretA. bravo majstori. vracate Srbiju u 17 vek.

Циник

14.02.2019. 00:45

Ово је баш добар подстицај последњем расељавању Србије.

Komentator

14.02.2019. 03:50

Šta uradiste od onakvog školstva. Sramota ali važno je da je neko “pametan” doneo model iz Amerike. Reče Josip Pejaković neka je iz Amerike pa neka je govno. A procitao sam i jedan dobar komentar “za obrazovanje u Srbiji je dovoljan telefon i pop.

Dokle

14.02.2019. 03:56

Ko ste vi da izbacujete Jaksica, Ilica, Santica iz udzbenika, kada budete napisali bolje knjizevno delo menjajte????

Тика земунац

14.02.2019. 09:49

@mm - Имамо ближи пример од Америке, у "сусједству". Загребачки "Вечерњи лист" је прошле године објавио да је европска комисија рангирала Хрватску на последење место по продуктивности рада и читалачкој писмености а на прво место по корупцији. Осим тога на ПИСа тесту су последњи и из математике. Да би се код нас бар сачувала писменост потребно је вратити лекторе на радијуи телвизији као и у водећим листовима јер нам су нам говор и текстови пуни локализама, кроатизама, англосера и вулгарности.

Jasmina

14.02.2019. 07:59

Ništa čudno, neko je odlučio da trebamo da budemo dualno tupa nacija. Nadam se samo u našu izdržljivost jer sumnjam da će i tada neke manjine koje mole i čak im plaćaju samo da dođu u školu, uspeti da intelektualno zadominiraju !

Milka

14.02.2019. 08:04

Dopada mi se reforma skolstva. Treba da pratimo svet i idemo u korak snjima. Smajli je deo jezicke pismenosti. Svet napreduje menja se sve postaje digitalno

drug Cabor

14.02.2019. 08:30

sve se radi da ta deca sutra budu sto jeftinija glasacka masina I sto jeftinija radna snaga, koja nemaju pojma ni ko su, ni odakle su, a po najmanje gde idu...sistem je postavljen totalno naopako, a Hrvati nam stampaju udzbenike!

Реално

14.02.2019. 08:31

Дакле уместо културе "субкултура"? Па десетоструке је боље децу учити о стриповима него о "смајлијима"! Бар имају и текст и слику и заокружрну причу са поруком а не да уче оне безличне телетабис емотиконе!

Vaske

14.02.2019. 09:19

Lektira ko lektira, ali šta će da se radi sa nastavom koje je sve manje (iako se traže veće plate) pregršt odmora, praznika i svetaka !Ako se malo više posvetimo matematici, videćemo da učenici ne provedu na nastavi ni četiri meseca godišnje, da zlo bude veće više nema ni dopunske a još manje dodatne nastave, živi po neka sekcija i to je škola danas ?

mama

14.02.2019. 11:26

Smanjujete lektiru i stvarate nepismenu naciju, a trazite vece plate za prosvetare???