Српска црква између Цариграда и Москве
31. 01. 2016. у 22:02
.jpg)
Патријаршија СПЦ у Београду
Припреме за свеправославни Сабор откриле и низ неслагања међу православним црквама у свету. На управо завршеном скупу у Швајцарској усвојен меморандум о решавању свих горућих питања
ИСТОРИЈСКИ Сабор свих православних цркава биће одржан од 16. до 27. јуна, у Богословској академији на грчком острву Крит - одлучено је прошле недеље на заседању православних поглавара у Шамбезију, код Женеве. У раду овог тела учествовала је делегација Српске цркве предвођена патријархом Иринејем, у којој су били и митрополит Амфилохије и владика бачки Иринеј.
Академија на Криту више пута је била место одржавања екуменистичких и међуправославних сусрета и налази се под јурисдикцијом Васељенске патријаршије. Променом места заседања Сабора са Босфора на древно острво у Средоземљу, уважена је позиција Руске цркве, чији је патријарх Кирил, због погоршаних односа Русије и Турске, одбио да дође у Истанбул.
- Ми смо предлагали Свету Гору или Родос, или неко друго место, а константинопољски патријарх је предложио Крит - изјавио је патријарх московски Кирил по завршетку сусрета поглавара православних цркава посвећеног припреми Свеправославног сабора. - Ми одлично познајемо то место, и, наравно, сагласни смо са одржавањем Сабора на Криту.
ПАТРИЈАРСИ су усвојили и меморандум у коме су наведени ставови око више горућих тема у православљу, који говоре и о сложености односа међу црквама који су често не само хладни него и - супротстављени.
Поглавари су подржали легитимитет Украјинске православне цркве Московске патријаршије као једине канонске у тој земљи. Ово је, како се тумачи у црквеним круговима, био изричит захтев патријарха Кирила, па и услов за одржавање Сабора. Конфликт у Украјини и појава више "независних" црквених организаиција запретили су руском и православном утицају у овој земљи. Из Москве се често чују и гласови који говоре да је у овој земљи на делу агресивно деловање Католичке и унијатске Грко-католичке цркве, што је један од разлога за неслагање Москве и Ватикана.
- СВЕШТЕНИЦИ Васељенске патријаршије посећиваће Украјину само на позив световних власти и неће учествовати у богослужењима са онима који су се оделили од Московске патријаршије - образложио је патријарх константинопољски Вартоломеј одлуку припремног састанка.
Патријаршија у Истанбулу, која има духовни примат у православном свету, често је у средишту несугласица са осталим православним црквама. Москва и моћни руски патријарх не гледају са осмехом на честе екуменске сусрете Вартоломеја са римским папом, као ни на његове изјаве о неопходности што скоријег поновног уједињења хришћана. Црква у Цариграду са сестринском Антиохијском патријаршијом у Сирији спори се око парохија у Катару, што је такође разматрано на скупу у Швајцарској.
Патријаршија у Истанбулу
.jpg)
Први патријарх међу једнакима у сукобу је са Русима и због поглавара Православне цркве Чешке и Словачке. Васељенска и Московска патријаршија овај статус, наиме, признају двема особама - архиепископу оломуцком Сименону, односно митрополиту прешовском Ростиславу. Обе стране сматрају да је управо њихов фаворит једини законити и канонски поглавар верске заједнице која окупља православце с простора некадашње Чехословачке. Тињајући сукоб распламсао се крајем прошле године, а прва назнака да је компромис на видику указала се на недавно завршеном скупу у Шамбезију.
ПОЗНАВАОЦИ прилика у "светском" православљу указују на то да је већина ортодоксних цркава сврстана у две групе. Прву групу чине такозване јелинске цркве окупљене око Васељенске патријаршије и Атинске архиепископије, које важе за модерније, динамичније и склоне ближим односима са осталим конфесијама. Њихови поједини интереси, најчешће узроковани глобалном политиком и кретањима у свету, супротстављени су такозваном словенском блоку цркава чији је стуб у Москви. Ова група, у коју многи убрајају и Српску православну цркву, важи за конзервативнију, спорију и мистичнију.
.jpg)
На прошле недеље одржаном састанку у Шамбезију донета је и важна одлука да на предстојећем Свеправославном сабору не буду разматрана питања процедуре признавања статуса аутокефалија и поретка цркава у диптисима. Ова два питања највећа су тачка неслагања двају блокова цркава. Због тога је пронађено компромисно решење да се ова питања скину са дневног реда заседања.
КОМШИЈЕ У ИСТОЧНОЈ СРБИЈИ
СРПСКА патријаршија нема проблема у односима са признатим помесним црквама. Осим са Руском, блиске односе негује и са Атинском архиепископијом, као и са свим древним патријаршијама. Проблем, међутим, постоји у односима са Румунском православном црквом, који је изазван самосталним и неканонским деловањем комшијских свештеника у источној Србији. Овакво понашање румунских клирика користи се за агитацију међу домаћим влашким становништвом, које многи желе да виде опредељено као - румунско.
ЈАКЕ ВЕЗЕ СА "ТРЕЋИМ РИМОМ"
СПЦ негује добре односе и са Цариградом, који се сматра пупком православља, али и са Руском црквом. Иако је многи виде у друштву "јелинских" цркава, Српска патријаршија веома држи и до духовног вођства "трећег Рима" - Москве. Везу са Патријаршијом РПЦ додатно појачава њено снажно противљење једнострано проглашеној независности КиМ.
Janko Katić
01.02.2016. 00:56
Carigradska patrijaršija je na koncilima u Bazilei,Ferari i Firencii omogućila stvaranje unijatskih crkava i prodor katoličke crkve na istok samo zarad sopstvenih interesa, pokušaja da se zaštite od osvajanja Turaka i pada Carigrada.Na primer pristali su da u Dalmaciji vladike odnosno biskupe postavlja Papa iz Rima a da se zadrži istočni obred ali su vremenom sve te eparhije prevedene u katolcizam i tako su nastalil Srbi katolici koji su vremenom postali Hrvati.
Po pravilu (prav. veseljanskog ustava ) svaka drzava bi trebala imati pravo na pravoslavnu crkvu.Ali sve zemlje prav. imaju jaku dijasporu i zele da upravljaju svojom dijasporom u drugim zemljama.Tako da SPC ne da bosansku/hrvatsku/crnogorsku prav. crkva, itd. U nas i Episkopi protiv Patrijarha!!!A Vatikan koji 2000 godina ima uticaj na svoje vernike u svim zemljema na svetu. (Naravno bilo je cepanja i kod njih, Engleska crkva, protestantska crkva itd.)Zna se ko je pajdo kod njih-Biskup nije!!!
Maksim, episkop americki, je odmah posle studija zavrsenih u Atini, posao episkop...ako to nije nova generacija,koja bi se ujedinila u sekundi sa Rimom, onda ne znam o cemu se ovde prica..Ko je njega postavio iz skole za episkopa? Mislim da za tu titulu moras da se kalis u nekim pecinama decenijama...ali sta ja znam, njih 44 je bolje upuceno, a bradonje nikada vise na TV.
@Miki - Нетачан податак. Није постао епископ одмах после студија, већ са 36 год. (што јесте доста младо доба за епископа). Пре тога је био монах, па ишао на магистарске, докторске и постдокторске студије. Потом је радио као помоћни епископ. Хиротонисао га је Патријарх Павле.
Nadam se da ce doci do usaglasavanja kalendara i da cemo svi slaviti Bozic 25 decembra jer se prvo Hrist rodio pa pocelo racunanje vremena a ne obratno... Carigradska patrijarsija je ipak prva i treba to postovati!
Коментари (17)